Sabbat allting...?
Har ätit lchf sedan 1/1 2010. Jag har skött mig bra tycker jag. Tog även beslut att ej dricka vin förrän till midsommar, håller mig på max 10 kh per dag. Tyvärr har viktminskningen avstannat de senaste 3 veckorna för att sista veckan ta ett skutt UPP på 1,1 kg.
Blir rejält sjuk i halsfluss i ca en vecka vilket gör att jag inte kan svälja/äta ngt på ca 3 dagar. I kombination med sportlovssemester och att jag blir friskare får jag ett sug utan dess like. Jag kan inte låta bli något. Allt åker in i munnen: vin, bröd, glass, chips ja allt som jag kunnat avstå under nästan 8 veckor. Känns skit men jag är så hungrig/sugen. Jag fattar inte att det kan vända så snabbt. Känner mig som en missbrukare som trillat dit, och det är väl lite sant också. Men suget är så starkt. Hjälp mig att komma på rätt väg igen snälla!
Ni som trillat ur och kommit igen, vilka är era bästa tips?
Tacksam för all pepp jag kan få.

känner igen mej väldigt väl, det räcker med ett litet avsteg så dröjer det inte länge innan man typ stoppat i sig ALLT man avstått ifrån under en längre tid… tillät mig vanlig mat då vi skulle åka bort över alla-hjärtans och vips så blev det en matorgie av hela helgen… det kostade mej 3 jävla kg! stått still sedan dess.
mitt bästa tips är dock att hålla dej till tillåtna livsmedel, men inte begränsa dem… så att du trillar i sockerträsket igen… hellre lite för mycket brie eller grädde än avhållsamhet som leder till hetsätning av annat…
funkar för mej, men det är en ständig kamp
i dag är jag apsugen men har inte råd med fler avsteg helt enkelt…
om man väl halkat dit kan det nog vara värt att ta några dagar d man verkligen äter sig proppmätt på "rätt" saker och ordentligt med fett. Så att det inte finns en chans att man blir sugen på sött.
Avgiftning, helt enkelt. Tillåt dig att äta dig riktigt riktigt mätt på bra kött och smör, så är sockret snabbt ute ur kroppen igen!

Typisk reaktion på att du svalt kroppen lite när du var sjuk och inte kunde svälja.
Grundbulten för att en kostsatsning ska gå så bra som möjligt är att man är mätt (ohungrig).
Ingenting är förlorat och det mesta du gått upp är trots allt vatten
Bara att köra igång så fort som möjligt alltså.
Alla faller dit för nån frestelse förr eller senare men visst är det bra om man lär sig "bromsa" i nerförsbacken så inte det ena leder till det andra hela tiden.
Jag tror som dufva skriver att mitt problem startade då jag (ofrivilligt) svalt då jag hade halsfluss. Men tack vare pepp här ska jag ta tag i detta redan imorgon. Då ska jag unna mig hur mycket smör kött grädde etc tills jag bli proppmätt. #2 jag tror din idé är bra där för en som både överätit och är sockerberoende.
Ebbiz, tänk att minsta lilla ostbåge kan få en hel människa ur spel. Du sätter huvet på spiken.
Men tänk vad lätt det är att avstå när man kör exemplariskt och att minsta lilla trigger får mig ur spel. Därför måste jag avstå vin, nötter, ost etc och hålla mig till kött, fett etc. Och faktiskt har det inte varit så tråkigt som det låter. Jag har för första gången i mitt liv slutat leva för mat utan bara ätit som näring. Så himla skönt! Snabbt går det, jag behöver inte ens variera mig så mycket till vardags. Till helgerna unnar jag mig oxfilé, lax, räkor med goda såser. Det är helt otroligt hur skönt det är att inte behöva leva efter när jag ska äta. Nu kan det få gå ett par timmar över 12 innan jag äter lunch och det funkar. Fatta hur mycket tid jag kommer att spara nu när jag börjar jobba i stan och inte behöver springa ut på lunch. Bara plocka upp min lilla låda med något fett och gott. Ja detta är verkligt hur bra som helst.
Oj då vilken motivation jag fick av era svar. Tack så mycket.
Jag tror att du just slog huvudet på spiken och intygade för dig själv att det är värt att kämpa på!
På det igen; du nämnde ju själv vilka dina hälsovinster är, och det är verkligen värt det!
Yes, nu bryter jag det dåliga och kör på igen!
Heja!! :)
Lycka till - du fixar det. Återfall behöver vi alla - det är de som lär oss att vi inte är "botade" vi är bara avgiftade. Botade blir vi nog aldrig.
Numer pensionär i Nynäshamn