Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4899 ggr
ingerctina
0

Snacka om överraskad....

I går var jag med sonen hos barnläkaren för årlig allergi/astmakontroll och utskrift av alla läkemedel…

So far so good.

Sonen är inte på något sätt rund/tjock men vi kan se att han äter gärna och mycket och kan beroende på hur han utvecklas få tendens till övervikt. (Han är adopterad så vårt biologiska arv slipper han)

Läkare ville i alla fall att vi skulle hjälpa och stötta honom och det skulle vi göra genom att: hör och häpna…
Hålla igen på kolhydraterna. Ingen strikt diet på något sätt utan ja ni vet.. två istället för tre potatisar, blomkål/broccoli istället för rotsaker.

Någonstans där i samtalet upptäcker hon väl att jag ser lite konstig ut och har utseende som förmodligen är ett mellanting av fågelholk och belåtet flin. Hon undrar varför jag ser ut så och då förklarar jag att jag senaset året (så när som på några dagar) ätit enligt LCHF tappat 30 cm runt midjan och cirka 15 kilo.

Va bra sa hon, då vet du hur du kan hjälpa honom men du kan hålla det på en barnnivå så ska du se att det blir jättebra. Just i det ögonblicket bestämmer sig sonen (han är 6 år) för att blanda sig i samtalet och säger till läkare:

Menar du att jag också ska äta mindre kolhydrater och mer fett? Precis som min mamma gör?? För hennes mat ser nästan alltid godare ut än vår.

Jag hävdar ju med en dåres envishet att man inte ska bli överraskad men här var det så nära man kan komma…

God fortsättning på snön… eller vad man ska säga…

dufva
0

Kul att höra att fler och fler i vården börjar fatta galoppen.

Klok son verkar du ha också Skrattande

Medlem
0

Vi tror att de små inte förstår mycket men det är tvärtom. Min dotter (5 år) vet mycket om vitaminer t. ex. Ibland ber hon mig om lite röd paprika för att få extra c-vitamin, säger hon Skrattande Eller på sommaren, "Mamma, nu vill jag ta ett bad ute för att få d-vitamin i mig".

vinteralvan
0

Vad härligt. Fler såna läkare vill vi ha. Skrattande

kaisakavat
0

Härlig historia!! Skrattande

Tisdag
0

Så roligt! Och sonen verkar inte bli omöjlig på lite annan kost då den faktiskt -Nästan alltid ser godare ut.

dejsi
0

Härlig berättelseSkrattande

magma
0

Underbart:) Kyss

Mervi
0

Kan bara hålla me de andra, jätte bra.

matsmurfen
0

Kul!  Hur gammal är din son?

camsve09
0

Hahaha!! Härligt! :-D

ingerctina
0

Matsmurfen; han är sex år.

annica76
0

underbart fäller en rörd tår :-)

frokennilssonskok.blogspot.com

smeo
0

Underbart  var finns "er" läkare ?

ingerctina
0

Denna läkare finns på barnmottagningen på Sjukhuset i Varberg.

smeo
0

Fantastiskt  roligt

matsmurfen
0

Du har en klok liten 6-åring!  Skrattande

Nå, vad tycker han om maten nu, när han får äta precis som du?

Besika
0
ingerctina
0

Ja han är glad, och särskilt då han får äta mer kött än potatis och sen innan är han inte så glad i bröd. Men vi äter en del Finncrisp eller Vilmas knäckebröd i den här familjen så vi är glada ändå.

bisounours
0

När jag var hos min läkare i tisdags angående liten problem med mitt magmunsbråk var jag lite orolig för det där med kosten. Men tvärt om det jag trodde så hejade han på och tyckte att det va en bra mathållning som gör att folk slipper gå hungriga. Att det var bättre med en ostbit än en frukt.

Jag trodde jag skulle ramla av stolen när ha sa det ena positiva efter det andra om lchf. Händer det något i sjukvården just nu??? Det kan man alltid hoppas i alla fall!