Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5483 ggr
marleneandersson
0

musklernedbrytning?

Jag undrar en sak. Om man äter en lågkaloridiet (900kcal/dag) fast med minimalt med kolhydrater, 75% fett 25% protein och samtidigt styrketränar fast inte så tuff styrketräning utan lättare 2dagar i veckan, kommer musklerna brytas ner då för att man äter så lite eller kan man bygga muskler ändå?

mazen
0

Björn Ferry tog ett OS GULD på på fettdrift

75% fett 25% protein säger ju ingenting om hur mycket utan bara fördelningen. Läs Frank Nilsson bok  I stället för doping så kanske det klarnar ( borde finnas på bibliotek om man inte vill köpa)

Ett bra svar här fodrar nog att du uppger din längd och vikt

mikaelj
0

Det är framförallt tuff (= som i tungt, höga vikter, men det behöver inte vara många repetitioner eller set) styrketräning som förhindrar muskelnedbrytning. Lätt styrketräning är helt fel väg att gå.

På 900 kcal behöver du ändra proportionerna en hel del, nästan byta plats på fett- och proteinprocenten. Räkna med 2 gram protein per kilo kroppsvikt när du har sånt kraftigt underskott.

marleneandersson
0

Nu är det inte jag som äter sådär. Det är min kompis som alltid hoppar på de senaste  dieterna för att tappa fett. Men hon äter alltid mindre än hon ska. Tex när hon var med i viktväktarna skulle hon äta 26 points men hon vägrade äta mer än 12. Nu är det lchf hon är inne på men är livrädd för att komma upp till 1000 kcal på en dag. 900 är hennes gräns, och jag kan inte prata förstånd med henne, hon har alltid varit såhär.

Jag säger åt henne att hon kommer tappa muskler men hon säger att det kan man inte om man låter bli kolhydrater, så jag undrade om det stämde

Hon äter mestadels ägg och bacon med smör men hon äter små portioner och har stenkoll på kalorierna

Hon är 31 år, 161 cm lång och väger 75 kg

lizaohman
0

Din kamrat svälter och har en kraftig ätstörning. Kroppen släpper inget hamstrat fett ifall man svälter - dum vore den annars! När inte tillräcklig näring tillförs så kommer kroppen att ta av muskelmassa till slut. Din kamrat är grovt felinformerad och kan inte sägas äta LCHF, då antalet kalorier mycket väl kan vara 3000 för en del - och de går ändå ner i vikt, bygger muskler och mår kanonbra. Mycket individuellt - men under ca 1800 kalorier per dag ska man inte gå, då är det svält. Bra att hon inte är så fettskrämd i alla fall. Det är ju alltid en början. Vi räknar INTE kalorier i första hand. Inte heller BMI. Eller kilon för den delen. Vi mäter kroppen och så känner man efter hur man mår också :) 

Med det sagt, så finns det många olika sätt att anpassa kosthållningen - men SVÄLT kan aldrig rekommenderas. Heder att du försöker hjälpa din kompis.

Ett bra hjälpmedel är minmat.net där man kan registrera in dagens matintag och kolla att man inte får i sig för lite och att kolhydratnivån är låg.

Jag håller tummarna för att du lyckas hjälpa kompisen!

mikaelj
0

Som sagt, hon kan behöva hjälp att prata med någon.

Det är inte hälsosamt att äta så lite.

Pasi
0

På 900 kcal förlorar man muskelvävnad, benvävnad och troligen hjärnvävnad oavsett vilken kost man väljer Obestämd - man når absolut inte god hälsa på denna svält.
Möjligen kan muskelnedbrytningen förhindras i viss mån genom att öka proteinintaget till kanske 2g/kg, som mikaelj skriver - men 900 kcal är aldrig nyttigt.

chilisalsa
0

Kan bara hålla med mikael ! I längden är det en ohållbar situation att äta så lite. Det sätter sig ofrånkomligen på kynnet och det ger snarare risk hör hetsätning när kroppen slår bakut och skriker efter näring.

Medarbeterare på Kost

marleneandersson
0

Ja det blir ju så, hon hittar nåt sätt att gå ner i vikt, hon kör stenhårt i 2-3 veckor, går ner en del men blir vrålhungrig och börjar äta ALLT igen. Men hon säger att hon blir mycket mättare på denna kost än hon blev på viktväktarna, nutrilette och allt annat hon  testat. Och det  förstår jag ju. Det här är ju riktig mat men jag tvivlar på att hon faktiskt blir mätt på så lite men hon säger det

lizaohman
0

När man har jojobantat och misshandlat kroppen med svält under långa tider, så är signalsystemet ur fas. Man kan alltså inte lita på vad kroppen säger, vare sig det gäller hunger eller mättnad. På det sättet är det då bra att man kollar kalorierna, så att man får i sig den näring kroppen inklusive hjärnan behöver för att fungera. Det kan ta ganska lång tid, flera veckor (ibland månader) innan signalsystemet fungerar rätt.

JAUS
0

Allt tyder på att hon har en allvarlig ätstörning.

Tisdag
0

Ska din kompis alltid köra extremvarianten av alla dieter borde hon ju i detta fall äta bara fett (ev. lite protein)… Eftersom hon inte är pinnsmal så verkar inte hennes metoder funka, men det är ju lättare sagt än gjort att övertala någon med ätstörningar. Hoppas att det löser sig.

marleneandersson
0

#11 Nej hon är inte pinnsmal eftersom hon aldrig står ut med dieterna speciellt länge utan börjar frossa i allt möjligt tillslut när hon blir för sugen. Men hon säger att hon hittat den rätta metoden nu med lchf, och hon säger att när hon gått ner till 60 kg ska hon äta fler kalorier

mikaelj
0

Korkat.

Hon borde hiva vågen och börja använda spegeln istället. Samma person kan vara väldigt vältränad men väga mer. Vad säger då vikten?

Effie
0

Ett par frågor att ställa sig i den situationen:

Vad är det för vits att plåga sig med en diet som man bara klarar några veckor? (varefter man snabbt går upp igen, när man börjar vräka i sig vad som helst)

Det brukar bli svårare och svårare att gå ner i vikt om man håller på så där.  (finns det inte t.o.m. exempel på folk som går upp i vikt på 800 kcal/dag?) Vad gör man då?

Och en tredje fråga, till alla här: hur många här har gått ner i vikt lättare med mera mat än med mindre mat?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

marleneandersson
0

#14, ja det är sant, det är absolut ingen vits att hoppa på en diet i ett par veckor för att sedan frossa, men hon tror varje gång att NU har hon funnit den ultimata metoden för maximal viktminskning. Och jag skakar bara på huvudet varje gång

chrand
0

#14 Jag går ner om jag minskar portionerna. Äter iofs ganska mycket och håller vikten. Är normalviktig.

bullmagen
0

Hon uppvisar klassiska ätstörningsbeteenden. Lyssnar hon på dig om du säger att hon måste äta minst 1200-1300 kcal för att inte gå in i svältläge? Om hon ökar på maten kommer hon ju att förbränna mer, inte gå hungrig och inte ge upp efter några veckor.

Det är så svårt att övertyga ätstörda människor (är en själv). Det är dömt att misslyckas om hon inte ger kroppen nödvändig näring i rätt mängder.

Lycka till!

lizaohman
0

#16   Klart man går ner om man inte äter vad kroppen behöver, då börjar den tugga på sig själv - musklerna försvinner. Du kan gå ner med vilken svältdiet som helst, till och med Pauluns (stå på huvudet och äta hallonbåtar).

marleneandersson
0

#17 Nej hon lyssnar absolut inte på mig om jag säger att hon minst måste äta 1200-1300 kcal för att inte gå in i svältläge. Och hon är absoluut inte hungrig!! Hon håller benhårt på att äta strikt lchf med 900 kcal/dag tills hon väger 60.0, sedan ska hon testa att öka portionerna eftersom tills hon står still på den vikten säger hon. Inget jag kan göra. Tyvärr…

JAUS
0

#19 Hon kommer att gå upp i vikt när hon ökar portionerna både muskler och fett. Det är i första hand levern som krymper, inte musklerna om man äter ett underskott av protein, om hon äter max ca tre veckor proteinsnålt och sedan ökar proteinintaget rejält i kombination med hård träning så kommer hon att lägga på sig muskler mycket snabbt, men eftersom hon gör samma sak med fettet så kommer kroppen även lägga på ett extra lager fett också.

Sammanfattningsvis att äta lite protein under korta perioder (max 3 veckor) är ofarligt och faktiskt öka muskelmassan eftersom kroppen överkompenserar och lagrar extra protein sen när man ökar intaget, att göra samma sak med fett däremot är inte önskvärt om man inte vill gå upp i fettmassa. Om man äter endast 1000 kalorier så ska över 90E% komma från fett inte 75% och max en vecka bör man äta så lite kalorier.

Att äta på detta sättet är ganska avancerat och inget för nybörjare och absolut inte för folk med ätstörningar.