Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9483 ggr
Pasi
0

Gratis C-vitamin i smaksatt vatten

Genom att klippa ner 10-30 gram tallbarr* i en kanna vatten (låter den stå nåt dygn) så får man en fräsch dryck som innehåller massor av C-vitamin.
Smakar lite som gurkvatten, fast lite mer åt tallhållet; gratis smakar alltid bra.Flört

*Tallbarr innehåller ca 500mg C-vitamin per 100 gram under vintern. På sommaren minskar C-vitamininnehållet en del.
Granbarr innehåller också en hel del C, 150-200mg per 100 gram om jag inte minns fel.

Muskrat
0

Huh, aldrig hört talas om, intressant idé, vart hörde du om det?

savonit
0

Stämmer bra det, finns med i vissa överlevnads handböcker etc.

Man kan koka och äta dessa med, och göra te på frågan är om man äter dessa hur mycket kh de innehåller.

Helios
0

Om man inte bor i en enslig skog, utan i en stad och liksom undertecknad oroar sig för diverse ständiga luftutsläpp i min närvaro, är det okej att koka tallbarren i vattnet och sen sila bort dem? Har detta nån effekt på eventuella gifter i barret, eller det är inte som bakterier som man kan döda? Eller neutraliserar/förstör man C-vitaminet vid kokning?

Pasi
0

#1 Jag kom på den fantastiska upptäckten självFlört - men att de innehåller C-vitamin hörde jag redan som barn tror jag… nån bok (säkert nån scoutbok el dyl).

#2 Kolhydraterna ligger troligen på ca 1g kolhydrater eller strax där över, precis som hos andra blad (mest formen som skiljer).
Kokning förstör C-vitaminet, samtidigt som kokning får C-vitaminet att tränga ur cellväggarna mycket snabbare och lättare. Vet inte vilket som ger mest fördel, men jag tror nog att kallvattenmetoden är bäst (och smakar godast).

camsve09
0

Åhh, vad gott!

Jag brukar äta granskott på våren, det är jättegott det också. :-)

Lena123
0

Min farmor gjorde alltid hostmedicin av granskott på våren förr om åren…minns att det var gott men den innehöll väldigt mycket socker.

http://www.winthers-skafferi.se/

Andina
0

Jättekul!!! Hurra!

Måste testas - har ju fri tillgång till 'hur mycket barr som helst'. Ska testa granbarr oxå - åt gladeligen granskott, jag oxå, när jag var barn. Tullar på dem nå'n gång ibland fortfarande (= i vuxen ålder).

Pasi, vet du möjligen näringsinnehåll på granskott/granbarr också? Gissar att det kanske inte skiljer så jättemycket…

* * *

Undrar vad tall- och grankottar innehåller för näringsämnen… kanske värt att ta reda på… Ekorrar är ju glada i dem i alla fall…
(Kanske gran-/tallkottsbröd… måste försöka hitta kolhydratinnehållet bara…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

helvete
0

Jag trodde inte att Cvitamin  är hållbart  i vatten i flera dagar.Är det verkligen det. Är det inte en absolut färskvara= bättre äta granskott , om man finner några. Själv bor jag omgiven av enbuskar. Jag äter dagligen av de gröna bären och inbillar mig att de innehåller vitaminer.

Helios
0

De enda tallarna nära mig finns i utsedda parker, och de är ändå väldigt nära biltrafiken. Ska man klassa dessa tallars barr otjänliga?

Om inte, kan man bereda barren på nåt sätt?
Kanske räcker det att skölja noga i vatten?

Wildrat
0

#9 Tyvärr inte, avgaserna är inte bara utanpå. Har du ingen lite större skogsdunge i närheten, motionsspår eller liknande. Bara man kommer en bit ifrån avgaserna så blir det bättre. Lär dig studera lavar som växer på träden så kan du själv se om luften omkring är smutsig eller inte.

Pasi
0

#8 C-vitaminet ligger i vatten redan i barret (vattenlösligt), liksom det gör i frukt och juice … korv, lever osv - vatten reagerar nästan inte med nåt, vilket är orsaken till att det fyller haven.Glad

#9 Nu är det ju bara intag av små mängder, inte hela kilogram, men jag skulle ändå välja ett mindre trafikerat ställe för barrinsamling … och inandning.Flört

Zepp
0

Hm.. jag har inga granar kvar på min tomt.. ingår det i allemansrätten att ta barr från grannen??

Föresten.. jag har en sån där grunka i toastolen som luktar tallbarr när man spolar,, det måste ju vara koncentrerat C-vitamin i den??Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Helios
0

#12  Hehe, givetvis måste det vara så ang. allemansrätten. Och glöm inte wunderbaumen! Skitmycket tall i det, det känner man på doften! Man kan slicka på den för att tillgodasätta sina behov! Tungan ute

SaJo123
0

kul tips! Har granskottssirap som mamma gjort - och destillat… Men det har jag använt till mina tvålkokerier!

kaisakavat
0

Tallbarr ger gott (och nyttigt) the/vatten. Tack för påminnelse!

mikaelj
0

Alkoholfri gin? :-)

hemul
0

Inte nödvändigtvis. Skrattande

Vår Nymph men sin arm och blixtrande ring,
Slog Tallstrunten ut på Kjoln.
Herdinnan trumf i bordet hon slog,
Och kjorteln öfver axlarna drog;
Och Mor på Torpet, utan krus,
Måst borga vårt Herrskap sitt rus.

Sindri
0

Har ätit syltade granskott en gång och det var gott. Har förgäves föröskt med olika recept, men inget som det.

Inkanyezi
0

Aha, nu förstår jag att mumintrollen fyller magen med granbarr inför vintern.

Om man kör dem i mixern går det väl fortare, så kan man sila av sörjan sen?

Pasi
0

#19 Testade faktiskt mixer en gång - funkade inget bra.Glad

helvete
0

Förr gjorde man enrisdricka. Kokade barr och bär i 10 minuter, silade ifrån och när det svalnat tillsattes liten mängd jäst och MYcket socker. Det skulle jäsa ett par dagar i rumstemperatur och sedan hällas upp på flaska och förvaras svalt. Mycket gott. Har haft som tradition att koka till jul, smakar gott till salt och fet julmat.Fast inte är det godkänt för LCHFare.

Pasi
0

#21 Klart det är godkänt - normalt har man väl inte mycket mer socker än vad som jäser bort, eller? (Häller man i för mycket socker dör jästen)