Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 9120 ggr
Laurel
0

Fett till småfåglarna?

Läste i tidningen häromdagen att småfåglarna inte äter talgbollarna som folk hänger fram. Kanske skulle vi ge fåglarna kolhydrater så att de blir litet fetare och kan klara kylan på ett bättre sätt i stället för feta talgbollar? Vad tror ni om hackade russin och torkad frukt? Har vi någon ornitolog i gänget?

parsley
0

http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.311943-talgbollar-inte-bra

Göteborgsposten hade en bra artikel om fågelmat i pappertidningen förra veckan. Artikeln finns även på nätet.

Talgbollars innehåll varierar beroende på vem som tillverkat dem. En del talgbollar består mest av billig säd, som fåglarna skulle ratat om de fått den lös. Fettet kanske inte ens är talg utan billig vegetabilisk olja.

Olika fåglar äter olika sorters mat. Gulsparvar är t ex en av de få arter som tycker om havre.

Sindri
0

Bra info! Jag har just skottat mig fram till ett av äppelträden för jag tänkte köpa späck imorgon. Såg i frysdisken hos Coop, men jag skall fråga vilken sort det är. Tänkte mig att jag skulle kunna köra en nylonlina rakt igenom och hänga upp bitar i trädet.

Frön är svårt - skatorna tar allting!

Sugiyama
0

Jag har lagt ut solrosfrön och hampafrön till småfåglarna och russin och äpplen till stararna. Men jag har märkt att även talgoxarna äter russin så jag tänkte också i banorna att det kanske är bra med kolhydrater när det är kallt. Eller fungerar inte fåglarna som vi?

JAUS
0

ister

LenaKa
0

Mina talgbollar blir uppätna… av småfåglarna. Det går även åt massor av frön.

Jag har ett par skator här också, de brukar jag mata med bröd och hundmat. De har bott här i flera år så jag tycker de är vackra och de lider inte mindre bara för att de är skator eller kråkor. Det är vi som tycker att de små är sötare.

Jag tror att det kanske inte går att hänga ut en talgboll nu om de inte blivit "inmatade" på dem på hösten.

LenaKa
0

Kan tillägga att mina talgbollar är inköpta på Granngården. De små var inte hårda alls…tvärtom, så jag köper de stora och de blir hårda i kylan. men det är blåmesar, talgoxar, nötväckor och pilfinkar som äter upp en stor på ca 14 dgr.

Halvdansken
0

Russin och äpplen till koltrastarna, vanlig fågelblandning man köper i affärerna till småfåglarna. Talgbollar. Nötter till ekorrarna. Bröd som blir över.

Svårt att få tag i frön nu tycker jag. Min affär hade två 5 kilor med solrosfrön kvar, det var allt. Så de tog jag. Plus 25 talgbollar.

Dyr vinter det här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

adriane-2
0

På min lille "uterestaurant" på terrassen finnes solrosfrø inne i huset. Utenfor har jeg små kopper med tørket hakket plommer, eple, aprikoser og rosiner.

Så har jeg smeltet kokosfett i en melkekartong med hakkede nøtter, frø, havregryn og kornblanding oppi. Den henger på den ene veggen. 1 kopp med lunkent vann byttes ut et par ganger om dagen.

En kokosnøtt delt i to er også populært. Ekornet spiser hele peanøtter med skall, og eplebiter som sitter fast på en spiker.

Det er yrende liv hele dagen, mange forskjellige fugler og morsomt å iakta. Og viktig nå når det er så kaldt. - 15 g her hos megGlad

Andina
0

Kan jag blanda ner ströbröd i fågel-fettet? Ströbröd är ju inte 'rent bröd' ser jag när jag läser på innehållsförteckningen… Men det kanske "duger gott" åt pippisarna ändå..? Nå'n som har nå'n tanke?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Zepp
0

Man skall inte ge bröd till småfåglar.. däremot kan skator o kråkor tåla det!!

Olika fåglar lever av olika saker.. en del är fröätare andra lever av insekter.. kråkfåglar är soptippar som tar vad som bjuds.. och dom lär tåla det oxå!

Insektsätare tar gärna talg o annat fett när inga insekter finns!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

Jag ger hampa, solrosfrön, nötter och talgbollar.

Vet inte om det är bra/dåliga sorter - men de äter massor av det.

Jag har aldrig haft så många fåglar innan.

Vi har massor av ister i en låda men den står ute och är genomfrusen. Vi får ta in och tina den.

Numer pensionär i Nynäshamn

CaptaiN-MiFFo
1

Jag lägger mer pengar på fågelmat än till mig själv Skrattande

Jordnötter verkar vara storfavoriten för de flesta, sedan kommer solrosfrön och talgbollar.

Stackars fåglar, dom har det inte lätt nu i kylan.

sigyn
0

Vi ger dom solrosfrö, talgbollar och vete. Förra talgbollarna vi hade tog det lång tid innan fåglarna åt upp, men de vi har nu går fort åt. Och under vårat fågelbord äter rådjuren och koltrastarna upp det som ramlat ner. Här går inte mycket till spillo.

Aniara4
0

Där jag bodde förut brukade jag hänga ut talgbollar och jordnötter, och nötterna var klart populärast. Problemet var att de var populära även bland ekorrarna, som hängde sig i baktassarna, greppade resolut tag i jordnötspåsen med båda framtassarna, och moffade i sig så smulorna rök. Hemskt sött, men lite dyrt att underhålla ett sånt beteende i längden.

bustas
0

Hänger ut fettsidor med svålen på. Massor av arter pickar i sig detta fett. Givetvis är talgoxen i majoritet men nötskrika och hackspett ser ut att vara LCHF: are också. Lyxmaten består i skalade solrosfrön då dessa är billigare här än oskalade är i Sverige.

Sindri
0

Kom på att jag har en del jordnötter i kylen.
Tips på hur jag förpackar dem till fåglarna?
Ja, jag tycker skator är vackra, men det är inte kul när de norpar allt man lägger ut till småfåglar, ekorrar mm.

mumsan
0

Vi har hängt ut svålbitarna som blev över när vi hade köpt hem griskött från bonden. Hängde upp dem på flera ställen med en tunn stabil lina. Kolla bara så att de inte vinglar för mycket i blåsten, då snurrar de för mycket och fåglarna kan inte få fäste då. Gör 2 hål i svålbiten. Vi har haft hackspettarna här med. Spännande att se på från kösfönstret.

Sen har jag hängt upp en blomkorg med en skummgummibit i botten så att småfåglarna får fäste och lagt i kaksmulor och knäckebrödsmulor. Inga stora fåglar flyger dit. Om det snöar tar jag bort snön emellanåt.

Sindri
0

En blomkorg! Så genialiskt! Har flera stycken i förrådet, rusar ut direkt imorgon bitti! Tack!

magma
0

Vi hänger ut talg som vi från i stora kassar då och då från en slaktare. Toppen! Fast när vi hänger ut vanliga, köpta talgbollar så går de också åt i rasande fart.

maxiq
0

Hade inte vi en tråd om pippifåglar och talgbollar för ett tag sedan? Jag har både letat och sökt men hittar nada. Vi diskuterade bl.a. vad mycket billigt skit talgbollstillverkarna pressade in i bollarna.

Någon som minns vilken tråd det var? Obestämd

Laurel
0

Hej igen!

Det jag tänkte på var om fåglarna kanske behöver sött (kolhydrater) för att lägga på sig litet fett? Äter de fett så kanske de bränner fett och därmed fryser mer. Men fåglar kanske inte fungerar som människor?

sarag
0

Jag smetar på smör på stammen efter tips från en ornitolog på tv.

Ahh.. det gillar dom små fåglarne, går åt som smör som sagt!

Tilda-T
0

Jag tar hem matrester från jobbet och allt, jag menar allt går åt!

Nötskrikor/kråkor/skator äter upp köttbullar/korv/makaroner/potatisar osv i en rasande fart. Dom ratar faktiskt fröna när det finns större godsaker att ägna sig åt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

kaisakavat
0

Maxiq - Kanske du menar parsleys tråd.. den här.. Obestämd

Banon
0

Jag gör en stor strut av kycklingnät och fyller den med ostbitar. Jag har en ostaffär, så jag kan göra på det viset med svinnet. Alla fåglar verkar älska ost!Tungan ute

magma
0

#21: De får ju i sig "sött" (dvs kolhydrater) genom fröna de får.

Jag brukar ge dem solrosfrön och hampafrön, ibland gör jag egna "fettbollar" med cocosfett, hackade sötmandlar, russin, cocosflingor, vetekross, sesamfrön… Ja lite av varje som går att hitta i lådorna i köket.

mattiazz
0

Småfåglar ska ha mycket fett på vintern,på sommaren behövs mer protein när ungar ska födas upp.

maxiq
0

#24: Där var den! Tack kaisa! Jag trodde jag hade börjat se trådar i syne…

Jag sökte på alla möjliga ord som jag kom ihåg men inte ens Google fixade det. Tur att vi har vår egen mänskliga sökmotor! :-)

kaisakavat
0

#28 Varchsegod.. Glad

Jag råkade ju minnas att den startats av vår särdeles begåvade och trevliga forummedlem parsley.. då var det enkelt.

Sindri
0

Vad är det för fel? Igår hängde jag ut en fin liten korg bottnad med kokosfett prytt med jordnötter och ostbitar. Inte ens skatorna har varit där. Den hänger i en gren i äppelträdet. Behöver de bara vänja sig vid att jag matar dem? Har inte gjort det sedan barnen var små.

Halvdansken
0

Det tar lite tid. Men de kommer.

"Mina" fåglar är så vana vid mig nu att de sitter och tittar in genom köksfönstret på morronen. "Vi är hungriga!!".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

maxiq
0

De väntar nog på tre stjärnor i Guide Michelin

Tungan ute