Oskalade paranötter
Hej!
Läste att när man industriellt skalar paranötter så sker det genom snabb upphettning och därefter avkylning vilket gör att skalet lossnar. Vid denna process förändras tydligen fettet och proteinet i nöten (framgick inte om det var till det sämre - men det misstänker jag). Någon som vet var det finns oskalade paranötter att köpa? (Jag vet att de slutade med det för några år sedan p g a risken för mögel i nöten men jag tänkte att det kanske ändå finns att köpa någonstans, det kan ju finnas mögel även i de skalade, även om risken är mindre).

Oskalada paranötter tror jag mig ha sett, men det är kanske främst vid jul.
Ja till jul fanns det förr oskalade paranötter men det var för några år sedan. De senaste 2 åren har jag inte kunnat hitta några.
Jag hittade oskalade paranötter på ICA inför julen och det var nog första gången på 2-3 år. Däremot kan man på Världsbutiken i Norrköping hitta ekologiska nötter som är skalade för hand så att innerskalet är kvar. Jag blev förvånad vilken skillnad det var i smak mot andra ekologiska med trasigt innerskal. Sök på orden "paranötter north south".
Såg att världsbutiken finns även i Malmö och Ystad så jag får ta en tur dit och titta vad de har för utbud. Tack för tipset!
Tack för info! Jag äter rätt mycket nötter, och det här var intressant.
p.s Ska plantera ett eget valnötsträd i vår. :-D