Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3335 ggr
lchftjej
0

fråga om proteinkälla

Jag har ätit lchf bara en månad. Problemet är att jag är inte så förtlust i varken kött el fisk. Max en dag i veckan äter jag kött el fisk. Är det ok de övriga dagarna att jag får allt protein från ost, cf, grädde, ägg. Jag tycker mycket om dessa livsmedel och jag äter 70-90 g protein /dag, väger 70 kg

mikaelj
0

Är det ok de övriga dagarna att jag får allt protein från ost, cf, grädde, ägg.

Det går bra. Framförallt ägg är en utmärkt näringskälla. Många blir dock hårda i magen av att ost.

lchftjej
0

oj vad glad jag blir. Då kan jag absolut fortsätta med denna kost. Har gått ner 2 kg på denna månad. Magen är normal vilket den inte var av alla kolhydrater förr. Hade otroliga problem med gaser, uppblåst, knip, diarré förstoppning om vartannat

mikaelj
0

Grattis! Just att slippa magbesvär är definitivt inte att underskatta.

Wtn3
0

Ägg är utmärkt. Mejerier är också fullvärdigt protein, men en del har svårt att gå ner i vikt när de baserar större delen av sitt energiintag på mjölkprodukter, mjölkproteinet är relativt insulinfrisättande. Men om du tillhör de som kan gå ner i vikt trots högt intag av mejerier så är det inga problem.

lchftjej
0

Jag är väl inte så väldigt överviktig, 170cm lång, visst vore det kul att gå ner ett par kg till men mer värt är att mgen är så bra och maten är så god

Wtn3
0

Dåså. Då kan du gott äta det som du tycker bäst om. Ägg och mejerier är som sagt fullvärdigt protein.

Zepp
0

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.