Sista kilona??
Om man som jag bara har ett par tre kilo kvar tills man är helt nöjd hur ska man då bära sig åt??
Är det någon som har bra erfarenheter?! Är det hård träning som gäller bara? :(

Hej Elin!!!
Tyvärr hör jag inte ännu till den grupp som bara har ngra få kilon kvar…
MEN - just idag tänkte jag skriva till Sten Sture Skaldeman, för jag har äntligen fått låna hans bok "Ät dig ner i vikt" från bibblan…
På sidan 66 står just Din fråga omnämnd - när "man bara har några envisa kilon kvar till sin målvikt"
Där rekommenderar SSS en strikt proteindiet (kött, fågel, fisk o skaldjur o ägg) i några dagar.
Vad jag ville fråga SSS om är stycket därunder… där står:
" Går jag upp en smula i dagsläget är det ofte för att jag äter för mycket protein. Överskottsprotein kan höja blodsockret, utlösa insulin och blockera fettförbränningen."
Förlåt en oförstående novis, men jag vill verkligen klara o begripa detta! Är så glad att jag hittat hit!
Är det när man har lite kilon kvar att bränna man ska köra ren proteinkur ett par dar o sen i normalvikt passa sej för proteinerna? Får inte ihop matematiken eftersom det nedersta stycket påpekar att ökat proteinintag kan blockera fettförbränningen…
Säger som Nasse i Nalle Puh (översvämningen o flaskposten)
Hjälp, det är jag, Nassi.

SSS rekommenderar dessutom morgonpromenader (lugna) före frukost i detta sammanhang.
Korrekt citerat från Nasse i Nalle puh skulle var:
HJÄLP!
NASSI (MEJ)
och på andra sidan:
DET ÄR NASSI, HJÄLP HJÄLP!
…i flaskposten han kastade ut i översvämmningen :)

Elin_J
Fixera dej inte vid nån speciell siffra för när du är nöjd med dig själv
Det kan vara så att din kropp är nöjd med hur saker och ting står till just nu, och jag tror inte du tjänar nåt på att ändra nåt speciellt
Risken finns att du tar i för mycket och svälter dig
Då är du snart tillbaka i kaloribantningsträsket
Då riskerar du också att i stället tappa muskelmassa och trigga igång kroppens försvarsmekanismer med hungerskänslor och ev viktökning istället..
Jag har för mig att SSS även skriver att det sista envisa kilon kräver att man rör på sig och kanske skall räkna på kalorier men inte så att man svälter. Jag kan inte komma under 67 kilo hur jag än beter mig så jag låter väl bli. Just nu väger jag många kilo mer.
Tack ska ni ha…lite klokare är jag nog…
Kram*
Ja, mer motion och max 1.700 kalorier om dan!

Jag har läst nånstans att överskottet proteiner som kroppen inte behöver för reparationer och byggande omvandlas till viss del till sockerarter och är det då för mycket, så är det som man käkat potatis eller pasta..insulinet slår till. Och fettförbränningen avtar.
Tror t o m att det stod att ca 65% av överskottsproteinet omvandlades.
Och vi behöver ca 0.6 - 1 gram/kilo normalvikt..?
Skaldeman säger någonstans att ett sätt är att äta en del kolhydrater så att björnen så att säga får komma ut ur idet ett tag. Sen går man man tillbaka till strikt LC-kost och då går man ner det man lagt på sig plus lite till. Kroppen blir låst vid en viktnedgång och det här sättet lurar man kroppen. Så ungefär minns jag. Men jag har min bok utlånad just nu. Intresset sprider sig bland vännerna.
sotlugg: Det är därför jag har två böcker - ett cirkulationsex och ett hemma…. det känns bra när det är riktigt bra böcker.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag får köpa en till, min bok är också "ute" på vift.