Hur mkt bör jag äta i %!
Har läst något om att man kan räkna ut hur mkt fett/protein och kolisar man "ska" äta beroende på sin vikt.
Jag är kvinna, 172cm lång och väger 74kg.
Jag vill gå ner i vikt och brukar äta runt 5 kh om dagen ibland upp mot 10 när jag "unnar mig något", trivs super med det.
Men hur mycket procentuellt tycker ni jag bör äta av det andra?

Någon med din vikt ska inte äta mindre än 1500 kcal, någon direkt övre gräns finns inte, men du ska bara äta dig mätt, varken mer eller mindre. Satsa på omkring ett gram protein per kilo normalvikt, få kolhydrater (gärna under 20 gram om dagen) och fyll sen på med så mycket fett som behövs för mättnaden. Skulle vågen stå still under en längre tid får man börja överväga att dra ner på kolhydraterna ännu mer, och hjälper inte det heller kan det t ex vara mjölkprodukter som spökar.

Svårt att säga i % . Protein bör man äta c:a 1g per kg och målvikt ( om man har ett normalt leverne, mer om man har ett tufft leverne eller tränar) 100g kött c: 20g protein, Om dulägger ihop kh och protein får du i hop min fettvikt
Mer finns att läsa i spalten till vänster under Vanliga frågor o svar ( i början )
Bambina, kul att se att någon är lika lång som sig själv och väger lika mycket. Hur går det för dig?
Tack för era svar!
#2: Så eftersom min målvikt är 65 så borde jag då äta ca 65gram protein om dagen? Jag arbetar som dasare och danslärare, dansar i snitt 2 timmar om dagen. Bör jag äta mer än 65g protein då?
#3: Det går bra kört på lite mer än en månad och gått ner lite mer än 3kg.Hur går det för dig?
Har du läst vanliga frågor & svar?
Viktmässigt är det väldigt svängigt. Upp och ner.
Är mest nöjd över att jag kan hålla mig borta från godis, chips, bullar och sånt. Det känns som trolleri att suget är borta!
Lycka till