Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 6987 ggr
JAUS
0

Varför kyla drycker?

Jag har aldrig förstått varför alla envisas med att kyla sina drycker vatten, mjölk, vin etc. På sommaren är ju värmen en mycket bra anledning, men annars när det inte är varmt? Kom inte och säg att det smakar bättre för det gör inte, tvärtom, ju mer man kyler en dryck desto mindre smakar den. Det är precis som kylan bedövar smaklökarna. T.o.m. glass smakar bäst halv-tinad.

Wtn3
0

Det smakar bättre. Rumstemperad grogg, öl eller vitt vin smakar inte ett dugg gott. En öl direkt ur kylen (oavsett vad det är för temperatur utomhus) är däremot himmelskt gott, synd att jag bara dricker det på festivaler numera. Det enda jag kan säga att jag föredrar i rumstemperatur är rött vin och viss sprit.

Helios
0

Det smakar bättre. Kallt vatten när man är törstig är himmelskt.

Cowboy
0

Öl direkt ur kylen är obehagligt att dricka. Maltwisky, snaps och öl ska drickas rumstempererat för att komma till sin fulla rätt.

Öl som törstsläckare en riktigt varm sommardag kan få vara kall.

Drinkar kan serveras med is men det är ju för att dölja spritsmaken.

Pasi
0

Håller med TS - alla drycker mår bra av rumstemperatur (smaklökarna fungerar bäst då lustigt nog;-))* … så den enda dryck som behöver kylas är kaffe!

*Dricker man en äcklig fulöl så smakar den bättre som kall eftersom man då drar ner på …eh, (bi-)smakerna. Men varför köpa skit som bara går att dricka med bedövad tunga?Skrattande

Wtn3
0

För att det är billigt, gott och man blir full på det :D

Internettan
0

JAUS:

T.o.m. glass smakar bäst halv-tinad.

Ja, men inte hel-tinad. Alltså erkänner du att vissa saker är godast kylda… :-)

Jag har själv svårt för is-kalla drycker eller alltför kall glass och visst känner man mer smak när det inte är för kallt. Men ljummen saft eller öl.. Nä tack! Kylan är en njutning i sig. Tycker du inte det själv? I synnerhet när man själv är varm, då blir det extra tydligt.

"Every point of view is a view from a point."

willas
0

Jag gillar inte kallt  vatten, så jag har alltid ett glas vatten stående framme, så att det är rumstemprerat då jag vill dricka.

TjockaBerta
0

Öl ska definitivt inte drickas kylskåpskall. Det enda som är drickbart direkt ur kylen är mjölk.

Om jag köper en dricka på stan ber jag alltid att få deras skyltex för att slippa kylda drycker.

Det går inte att släcka törsten med iskall dryck därför att det inte går att få i sig den om den är kall. Man kan bara sippa lite.

>>>Malum domesticum<<<

Aniara4
0

Det finns väl något mellanting mellan rumstempererad och nollgradig så man förfryser tungan? Typ "sval"?

Själv tycker jag inte alls om rumstempererade drycker. Särskilt inte vatten. Varför vet jag inte, men det känns mer "friskt" att dricka kallt vatten - och ja, som sagt, inte så kallt att man får kramp i halsen förstås, men det säger väl sig självt. Särskilt äckligt var det på den tiden man drack söta drycker, de lämnade verkligen en jolmig känsla i gommen om man drack dem fesljumna!

ToFat
0

Jag tycker vissa drycker är godare kalla, känns friskare. Det är väl en smaksak?

Bjorne
0

Det finns väl inte bara 2 temperaturer att välja mellan?
0 grader eller rumstemperatur.
Öl tex skall inte vara 0gradig men inte heller jolmigt rumstepererad. Dessutom skummar den ju så förbenat då.
0gradig öl tappar ju istället all smak. Lagom är bäst.
Rödvin är bäst rumstempererad medan vitt vin gärna kan kylas lite. Tycker i alla fall jag.
Undrar om man inte kan lägga lite evolutionära aspekter på detta också.
ljumma stillastående vattensamlingar har ju gärna en tendens att
alstra bakteriehärdar så det vore ju inte konstigt om urfäderna sökte sig till strömmande kallt vatten och undvek det stillastående ljumma så gott de kunde.
Vi, deras efterkommande har ju ärvt mycket av deras beteenden även om vi inte alltid förstår varför.

andreas0
0

Kalla drycker släcker törsten snabbare än varma drycker. Dvs. man måste dricka mer av de varma dryckerna innan man känner att man inte är törstig längre.

Men smakmässigt så har du rätt för många drycker. Dock inte alla. Vatten föredrar jag kallt, då jag helst inte vill känna någon smak på det. Dock inte nollgradigt, ca 10C är väl lagom kanske.

Rumstempererad kaffe/te smakar bara konstigt, då bedövar jag hellre smaklökarna med lite värme.

evacarina
0

Gillar vattnet riktigt kallt och då blir det ju självklart för mig att alltid ha en tillbringare vatten i kylen.Klarar inte av att dricka annat än kall öl heller…

Kul att vi är så olika.

Pasi
0

Ni som dricker kall fulöl och tror att det är gott … och att det är så öl ska smaka - har ni någon gång provat riktig öl (finns säkert 10-15 olika typer utöver steril "Lager" - industriöl) - rumstempererad självklart?

Wtn3
0

Oja, jag älskar riktig öl också, ale och stout framförallt, rumstempererat såklart, men det passar inte direkt i bastun eller ute i solen när det är grilldags (förutom till själva maten), då ska det vara iskall fulöl.

kaisakavat
0

Jag dricker helst rumstempererat eller svaalt. Beroende på vad det är.

Vatten brukar jag spola upp i tillbringare och så får det stå, för direkt från kranen tyckerj ag det är onödigt kallt. Bubbelvatten vill jag ha rumstemp på.

Vin.. rött vin ska vara lite under rumstemp, men definitivt inte kylskåp.

Vodka ska va med is! Det enda jag dricker kallt. Man kan slänga ner frysta hallon i vodka.. Skrattande

[Pennylane1]
0

jag gillar kallt vatten, vårt kranvatten är härligt kallt, men det är för "ljummet" för guben, han ska ha en massa is i.

Endtyme
0

Mitt vatten vill jag ha kallt, och varför svarar du själv på: "ju mer man kyler en dryck desto mindre smakar den". Flört Vårt kommunala kranvatten får en vedervärdig klorsmak när det stått framme, eller spolas upp ur kranen varmare än iskallt. GOTT vatten däremot, som det kallkällvatten jag är uppvuxen med, får helst vara rumstempererat.

Sen kommer ju olika smaker fram olika mycket i olika temperaturer, viner brukar passa efter etikettens temp.förslag, och öl föredrar jag på brittiskt pubvis - ljumma och utan spritsig kolsyra.

Men för varmt får det ju inte bli heller! Jag dricker mycket te, men så länge det är kokhett känner man i stort ingen smak annat än just hettan, och riskerar att skålla tungan. När det svalnat en aning till kanske 70 nånting(?) grader kommer smakerna fram.

Andina
0

Jag vill ha iskallt vatten när jag släcker törsten. Annars formligen Älskar jag mitt vatten (från egen brunn) när det gäller smak - det får vara hur kallt, svalt eller ljummet som helst - gott är det i vilket falls om helst.

I övrigt gillar jag nog svala (inte iskalla) drycker (utom kaffet som ska vara "lagom varmt"… *svenskt… "lagom"* - precis som Entyme skriver om thé, inte skållhett, men varmt.

Men - som med allt annat, smaken är som baken delad. Varmt respektive kallt har också med smaksensationer att göra. Tack och lov är vi olika - tack vare det har vi möjligheter att lära oss och uppleva nya smaksensationer!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
0

Jag kan inte kommentera öl och vin eftersom den enda alkoholdryck som någon gång överhuvudtaget dricker är cider (drack en lättöl från en back 10 år sedan när läsken var slut, aldrig mer Skrikandes). Jag dricker faktiskt hellre rumstempererat vatten än kallt vatten även på sommaren (om det inte är riktigt varmt, för då är kyleffekten viktigare än smaken), då kan jag känna på smaken om det är rent eller inte. Min teori är att man kyler drycker för att dölja smaken, ungefär som om man överkryddar mat för att dölja att den inte blev perfekt tillagad.

#6 Nej, heltinad glass är faktiskt också godare än otinad, men då försvinner ju hela poängen med glass (kall glass är svårt att äta andra årstider än på sommaren tycker jag.).

aussiemia
0

Här i Australien dricker man sparkling red, dvs rött vin med bubblor. En del kallar det dessutom för röd champagne, vilket det naturligtvis inte är.

Rödvin ska ju enligt de som vet, serveras rumstempererad (vilket i dag hemma hos oss hade blivit +29 eftersom A/Cn inte fungerar) alltså kring 17-18 grader. Det röda bubbelvinet därimot ska serveras iskallt. Och det är JÄTTEgott! Men eftersom jag har bestämt för att se om min jävla fungus på huden kan bli bättre med strikt fakir och inget vin, så blir jag utan…Rynkar på näsan

aswedishsmorgasbord.com

zikzak
0

När man dricker rumstempererad mjölk så känner man ju så fruktansvärt söt mjölken är, så de är klart att smakerna kommer ju med värmen men det är allt gott med kylda drycker ändå Tungan ute

Internettan
0

Det är väl helt enkelt så att kyla och värme är njutningsbart i sig. 

En dryck som har en smak motsvarande 7 på smak-skalan när den är rumstempererad kanske bara har 5 som kyld. Men då får man lägga till 3 poäng för kylan också och då landar man på 8. När den är rumstempererad får man nog dra bort ett poäng förresten… Och då landar den på ynka 6 poäng. 

Så ligger det till! :-)

Jennix
0

Nej, jag gillar kalla saker. Vatten, mjölk och grädde är bäst iskalla. Eller så ska det vara het choklad.

Allt som jag dricker ska vara antingen iskallt eller hett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JAUS
0

Jag tycker att det är rent slöseri med kalla drycker varför ta bort smak när man betalt för den, korkat helt enkelt.

#23 Kyla är inte njutbart alls tycker jag, det handlar nog om hjärntvättning, folk intalar sig att kalla drycker är godare för alla andra säger att de är så, samma trams som att chokladkaka blir godare ju högre kakaohalt den har.

Jennix
0

#25 Det är väl OK att du inte tycker kyla är njutbart men vissa av oss gör ju det. Flört Anser nog att min åsikt är min egen för vad jag gillar, och inte för att jag är hjärntvättad.

Choklad med hög kakaohalt är också mycket godare än den med lägre halt, men det beror också på vilket märke man gillar och hur mycket sötma man vill ha.

Själv tycker jag smaken är bättre, när det är något som är gott kallt. Glass och drickmjölk t.ex. Tycker smält glass är äckligt, ljummen mjölk likaså.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

#25 Nähä. Själv tycker jag inte det är njutbart att äta ost, det är skitäckligt tycker jag. Men jag har ändå inga problem med att förstå att andra tycker det är gott och gärna äter det. Jag inser nämligen att alla andra inte är precis som jag.

Internettan
0

#25: Nu är du ute och cyklar. Du har helt enkelt fel. Smaken är olika och du kan ju inte anklaga folk för att vara hjärntvättade bara för att vi inte tycker samma sak som du. Äter du själv rumsvarm glass för att det kommer fram fler smaker då? (Det gör du säkert inte och då faller hela din idé!)

Det är ju en sak att säga att fler smaker kommer fram när något är icke-kylt. Det är fakta. Men att tala om att något ÄR godare bara för det - DET är inte fakta.

aussiemia
0

# 25 Synnerligen korkad kommentar. Det handlar om preferenser här och dessutom är ditt uttalande är lika dumt som "jag VET att jag är hungrigare än dig". Det går inte att mäta preferenser, man kan mäta hur länge sedan det var du åt, hur mycket du åt senaste, vad ditt behov ligger i i förhållande till din basala kroppskonstituion osv osv. Men hur du _upplever_, kylan, tröttheten, smaken och hungern är det mest subjeltiva som finns.

_Jag_ upplever att mörk choklad med kakaohalt över 85% är bitter och inte alls god, jag föredrar mjölkchoklad, _jag_ vill ha mitt kaffe kokhett, gärna med varm grädde i och jag är flitig användare av ismaskinen i frysen här hemma.

Lite förvånande att sådana uttalanden kommer från dig som jag upplevt som ganska påläst.

aswedishsmorgasbord.com

Jerker63
0

Naturligtvis har vi alla olika åsikter om hur vi vill ha våra drycker kylda eller ej. Det kan bero på mycket, men knappast på hjärntvätt.

Men det här med choklad med hög kakaohalt… Jag gillar inte alls det, och när vi satt och pratade några stycken så slog det mig att jag inte gillar nåt beskt alls. Inte kaffe, mörkchoklad, öl, vin etc. Däremot kan jag äta hur söta saker som helst.

Frågan är om jag har väldigt många eller särskilt känsliga recepterorer för beskt och det motsatta för sött? Jag har alltid varit en sockerråtta, ända sen jag kunde börja tala om vad jag ville ha, och aldrig gillat beskt, så jag tror inte det är miljö utan arv.

Nån som vet nåt om sånt här?

Minorca
0

Hej

Visst är våra upplevelse av smak olika, och sedan förändras upplevelsen av smak över tiden, specielt för mej, det är tur.

Inann LCHF hade jag mycket svårt för ägg och grädde, idag tycker jag det är riktigt gott,

Upplevelsen av salt, sött och surt har också förändras.

Vissa smaker blir bättre med tiden, medan andra blir upplevs sämre.

Bjorne
0

Meningslöst och lite löjligt att disskutera smakupplevelser som ju är en rent individuell sak.
Många tycker ju tex att kaffe med socker är odrickbart medan jag själv som har fikat sockerlöst i årtionden fortfarande i princip tycker att ju mer socker desto godare.
Strömming däremot som många gillar har jag aldrig lyckats tycka om. Smakar mest tran tycker jag.
En annan sak är ju att det finns gott om smakdomare, gärna från kändisvärlden, som skall lära oss vanliga kreti & pleti vad som är god smak. Det gäller inte bara mat och dryck utan allt möjligt annat som konst, kläder, musik osv, osv.
Ett typexempel kan vara pepparkakor med ädelost som ju har slagit igenom på bred front, säkert sedan någon kändis har propagerat för detta. Sushi är en annan egendomlighet. Rå fisk full med parasiter från den mondäna världen, usch.
Själv har jag alltid tyckt att leverpastej med senap är en självklarhet 
men jag heter ju varken Persbrandt eller wretman.

Internettan
0

#32:

Välkommen till meningslöshetens och löjlighetens tråd! Skrattande Den lockar många…

Smak är rätt intressant, i och med att den kan ändras. Alltså är smak inget medfött eller konstant, utan kan läras om, som sagts ovan. (Och kan nog vara föremål för hjärntvätt också, i sin mildaste betydelse.)

I synnerhet när det gäller mode. Tänk att vissa förstå-sig-påare ska sitta och tala om vad som är fult eller snyggt, ute eller inne, gräsligt eller chic osv. De är ju formade (hjärntvättade) av sin mode-omgivning och går inte efter äkta smak. Alltså är deras smak inte fin eller så, den är bara formad, inlärd och påverkad av trendsättare och modeskapare. De följer massan med andra ord, vilket är rätt "fult" egentligen. Inget att skryta med i alla fall. Det som jag kan uppleva som störande är att mode-folk verkar ta sitt intresse och sig själva på största allvar fast det egentligen bara borde vara en kul grej. Men den industrin verkar nästan handla om liv och död…

Pasi
0

#33 Så sant!Glad