Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 17776 ggr
marleneandersson
2

ej genomstekt bacon

Jag måste få fråga en sak. Är det inte farligt att äta bacon som inte är riktigt genomstekt.  När min sambo steker bacon hinner han knappt lägga det i pannan förrän han tar upp det igen. Han vill ha det lite segt säger han.

Själv steker jag väl lite i överkant, riktigt knaprigt. Jag är livrädd att man ska bli sjuk. Kan man bli det?

Tisdag
0

Bacon är rökt och senast de hittade trikiner i sverige var på 50-talet tror jag. Han kan väl låta dina bitar ligga kvar lite längre?

Sen kan man ju tänka på att man inte ska steka det för hårt heller då det blir farligt pga cancerrisk… Men jag gillar också när det är lite i överkant, lite "gyllen svart".

Lava
0

När jag var barn åt jag bacon rått ganska ofta… blev aldrig sjuk. Nu gillar jag det bättre stekt.

marleneandersson
0

ok tack för svaren, javisst det är inga problem att vi steker olika tid, jag bara undrade om det verkligen inte är farligt att äta det halvrått, Men det är sant, det är ju rökt så

Zepp
2

Man kan äta rått kött.. det är iallafall inte farligare än råa grönsaker!

Antagligen blir det fler förgiftningar av grönsaker!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Kolla att baconet verkligen är rökt och inte bara innehåller rökarom bara.

marleneandersson
1

#4 Man kan väl inte äta vilket rått kött som helst. Min mamma sa alltid att man får mask i magen av det. Är det lögn?

Wildrat
0

#6 Mask i magen får man av att äta snö… Min pappa åt alltid rå köttfärs när vi skulle ha sånt till mat och har aldrig haft mask i magen.

Zepp
0

Tradionell Eskimådiet består till största delen av rått kött eller rå fisk!

Det handlar mer om hygienen vid slakt, förvaring och tillagning!

Klart skall du äta tarmar o inälvor så skall du tillaga dessa för att undvika Binikemask!

Annars så tror jag det är vanligare att man får mask från osköljda grönsaker!??

"Spolmaskar är ca 10 - 35 cm långa och ca 3-6 mm i diameter och lever främst i tunntarmen. Äggen är mycket resistenta och kan infektera efter kontakt med ex. jord, vatten och osköljda grönsaker."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spolmask

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ijonsson
0

Kycklingkött däremot bör bara ätas ordentligt tillagat.

yngwie
0

Många som äter rå paleolitisk kost och skriver på de forum jag brukar läsa säger att kyckling är det mest otäcka köttet att äta rått, värre än olika organ såsom njurar/njurtalg, lunga och lever. Kan dessutom meddela att jag aldrig sett någon tillkännage att de haft problem med parasiter från något sorts kött.

dufva
1

Det är nog mindre hälsosamt att äta hårdstekt fläsk än helt ostekt eftersom det bildas otäcka saker på brända ytor .Obestämd

Jag har just avslutat en sashimimiddag och äter rätt ofta råbiff gjord på köttfärs.

Tycker man mår mycket bra på rått kött men jag vill nog att det ska ha passerat frysen en stund bara för att slippa fundera på en massa om.Skrattande

Lever som bara dansat lite i en smörklick i pannan blir det ibland också.

Surströmming är ju också toppen fast det kanske inte räknas som rått eftersom det är mjölksyrejäst.Glad

Cowboy
0

Bacon är ju tunnt och behöver inte stekas länge. Knaperstekt är inte nyttigt utan anses vara cancerogent. Dessutom steker man ju ut allt fett ur baconet då. Uch för knaperstekt.