Ketos tror jag, perfekt nu?
Har hållt LCHF nu i 2,5 vecka och imorse när jag vaknade var inte andedräkten att leka med, den stack typ på tungan :o) Har fortsatt med dålig andedräkt under dagen.
Jag förstår inte riktigt det här med ketos. Att jag troligen är där, innebär det att jag ligger på en kostbalans som är perfekt för mig ur fettförbränningssynpunkt så det är dit jag ska sträva hela tiden?
Är det troligt att mina övergångsbesvär kommer minska iom ketosen, eller har de inget samband? Vill gärna bli av med att skeletten i benen känns som de ska implodera..
Övergångsbesvären brukar blir häftigare, men gå snabbare över ju mindre kh man äter.. Är man generös med kh elelr trappar ner lite i taget så tar kroppen längre tid på sig.
Det mesta brukar avta redan efter någon/några veckor, medan seghet i kroppen kan stanna kvar längre.
Men det är också individuellt hur fort/sakta det går.
Undrar vad du riktigt menar med "att skeletten i benen känns som om de ska implodera.." 
Ketos betyder bara att du äter mindre kolhydrater än kroppen behöver för kolhydratdrift så den tvingas använda fett som bränsle. Har inget med viktnedgång eller övergångsbesvär att göra, tyvärr.
Tycker du dina övergångsbesvär är jättejobbiga, testa att ta em liten frukt en gång eller ät mer grönsaker till maten tills du mår bättre.
Problemen med benen kan kanske avhjälpas med mineralsalt (där en del natrium ersatts av kalium) eller magnesiumtabletter från hälsokostaffären eller bara av att du dricker mer vatten…
eller menar du att du har kramp i benen? Prova tillskott av magnesium?

Ketosen är inte huvudnumret men betyder att du bränner fett iallafall.. sen vet man alldrig om det är dietfett eller depåfett!
Den stora grejen är att du har låga blodsockernivåer och därmed låga insulinnivåer vilket gör att du kan bryta ner dina fettdepåer och använda dessa som bränsle för kroppen.. så länge du inte förser kroppen med tillräckligt mycket fett via munnen!
Men som regel märker man det när aptiten sjunker och man är mätt längre på mindre mat!
På helgmorgonen när du sovit extra länge är du oxå i ketos.. eller när du inte ätit på väldigt länge!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack alla! Vad jag menar med imploderande skelett är att det känns som att det drar inifrån skelettet, helsjukt. Måste spänna alla benmuskler eller gå,gå för att det inte ska kännas. Har kommit bara på kvällarna. Lite bättre är det ikväll och det som jag har ändrat är att jag ätit en mitt val kvinna de senaste kvällarna och inte halkat runt i snön med en hunden de senaste två dagarna.
Vatten dricker jag nog 2-2,5 l/dag, är det ok?
Zepp, jag trodde inte att det var någon direkt begränsning på fett. Hur vet jag om jag äter för mycket fett via munnen då?

Det är meningen att din aptit ska reglera det. Det är ingen begränsning på hur stor andel av kalorierna som ska komma från fett, ju mer desto bättre snarare, däremot kan du inte äta hur mycket kalorier som helst och ändå gå ner, om du ger kroppen all energi den vill ha genom munnen så tar den inget av lagren, och det är ju inte meningen, men om du äter så lite så att kroppen upplever svält tar den heller inget av lagren utan drar ner på förbränningen istället, så det gäller att äta lagom. Och det ska som sagt din aptit reglera, du ska äta när du är hungrig, och äta tills du inte är hungrig längre helt enkelt, varken mer eller mindre.
#5 Låter som det kan vara myrkrypningar, det botas med magnesium-, kalium-, kalcium- eller järntillskott. Testa magnesium eller kalium först, det är vanligast att det blir lite brist på dem när man börjar med LCHF.
Magnesium doserar du genom att känna efter när besvären försvinner. För mig tar det ca en kvart innan jag känner effekt av tabletterna och jag behöver minst 500mg per dag.