Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 4155 ggr
Rulan
1

Min teori om kost - vad tror du?

Jag blivit så lugn av att äta LCHF. Jag blir inte alls lika lätt irriterad som förut. Detta har gjort att jag har knåpat ihop en egen teori.

Människan har två nervsystem, det sympatiska och det parasympatiska. Det sympatiska aktiveras vid rädsla och ilska, dvs vid fight-flight-situationer. När det är aktiverat får man mer adrenalin; hjärtat pumpar osv. Det sympatiska nervsystemet  ska vara aktiverat under korta stunder, annars blir det skadligt för kroppen (negativ stress).

Min teori är att olika födoämnen påverkar de olika nervsystemen olika. Och hur kommer då humöret in i detta? Jo det är så att (detta har jag inte hittat på) att när kroppen mår på ett visst sätt tex om man flåsar så kan hjärnan tolka och försöka hitta en anledning till varför man flåsar. Ta till exempel om du går hem längs gatorna en mörk natt och börjar se dig om och om du sen börjar småspringa tolkar din hjärna: det är mörkt, jag är ensam, pulsen är hög och jag ser mig om alltså är jag rädd. Detta  leder till att du börjar springa snabbare.Om kroppen mår bra av att man ätit mat som gynnar det parasympatiska ("lugna") nervsystemet så tolkar hjärnan - Jag mår bra - jag är lugn.

Om du känner igen dig att du blivit mer harmonisk av LCHF gör då ett inlägg här!

Pasi
0

Varför blanda in olika nervsystem!?Flört

Det handlar nog kort och gott om födans påverkan på hormonsystemet (hormoner går inte genom nerver utan främst genom blodomlopp och aktiverar celler etc via receptorer), främst kanske belöningssystemet med dopamin och seretonin.

kaisakavat
0

Fast allt sitter välan ihop ändå, Pasi.. direkt eller indirekt.. Obestämd

Slår vad - om ett halvkilos smörpaket - att nervsystem och hormonsystem kan påverka varann.. Tungan ute

Endtyme
0

Jag har AS och min ångest och humörsvängningar har blivit mycket bättre sen jag började med LCHF. Men det har nog mest med stabil blodsockerkurva att göra, jag tror jag läste nånstans att de med neuropsyk. diagnos är extra känsliga för blodsockersvängningar?

Rulan
0

Visst är det hormonsystemet som aktiverar de olika nervsystemen. Men det är till stor del genom nervsystemen hjärnan tolkar kroppens reaktioner och avgör vilket mående du har. Aktiveras det parasympatiska nervsystemet av adrenalin så skickas signaler till övriga kroppen om ökad svettning osv. och förbereder kroppen på handling. Det gör att kroppen blir på ständig förhöjd beredskap när man äter mycket av olika sockerarter. Detta blir slitsamt för kroppen och resultatet blir att hjärnan tolkar kroppen som att "jag är irriterad" eller "jag har ångest" eftersom hjärnan inte kan konstatera någon vettig orsak till att ha förhöjd beredskap, tex "det finns inga lejon här som kan äta upp mig"

Rulan
0

#3 blodsockernivån spelar absolut in. Men jag kunde ialla fall vara irriterad förut fastän jag var relativt mätt. Grundnivån har helt enkelt sänkts med LCHF. Jag är gennerellt mycket mer harmonisk nu.