Näringsvärde på Oospsies?
Är det ngn som räknat ut näringsinnehållet på en Oospsies, som är "basic", utan kokosflingor, mandlar mm?
Jag försöker lägga in i MINMAT men just denna saknar jag. Vägde dock en oopsie och min vägde 13g o jag har tagit 2 st till lunchen med hyvlat smör, ost o kallrökt skinka.
//Fat makes Me fit//

Lånade det här från ett inlägg våran Sajtvärd Margareta bidragit med.
Nu har jag också gjort Oopsies - men det blev minivarianter av olika skäl. Man får ta 3st för att komma upp till ett enda gram kolhydrater. Jag väljer Coop Cream Cheese före Philadelfia för den har färre E-nummer. Elvispen var inte hemma så jag fick inte till äggvitorna ordentligt. Därför puttade jag i mandelmjöl från Lidl. Hjorthornssalt giller jag i mandelkubbar och testade därför det - 1krm var lite för lite - men de jäste något av det.
- 3 äggulor
- 75g Coop Cream Cheese
- 4msk mandelmjöl (Lidl)
- 15g smör
- 1 krm hjorthornssalt (kunde varit lite mer)
- 1 krm mortelstörta kardemummakärnor
- 1 tsk (knapp) honung
Allt detta vispas poröst med elvisp
Vänd sen ner - 3 hårt vispade äggvitor (mina blev inte hårda)
Jag hällde detta i 35st små pappersformar - de stora var slut. Nästa gång skall jag hälla smält smör i botten innan smeten. Det fastnade lite.
35st blir verkligen bara munsbitar - men eftersom jag är ett UFO ville jag ha det så. Det tog 15 min i 175grader att grädda dem.
Tabellen är för alla 35st - det blir ca 3st/g kolhydrater
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Cream cheese
75
180
3
17
3
Äggula
53
190
9
17
0
Smör fett 80 %
15
107
0
12
0
Äggvita
105
48
11
0
1
Honung
4
13
0
0
3
Sötmandel torkad
30
179
6
16
4
282
717
29
62
12
per styck
8
20
1
2
0,33
Fördelningen i % är rätt ok 6% säger inget när det är så lite kolhydrater.
/Margareta
Ok, tackar ;) Då är det säkert inte särskilt mycket på mina Oopsies då jag varken har honung, sötmandel eller smör i mina. Endast ägg, majonnäs o philadelphiaost.
//Fat makes Me fit//