Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10388 ggr
bylle
0

Fjällvandring, vad äta?

Hej!

Jag ska vandra i fjällen under en veckas tid. Eftersom jag äter lchf så funderar jag över vad jag ska ta med mig för mat.. Den fisk som fångas kommer jag se som en bonus och inte räkna med som 'måltid'.

Så, tips på frukost och ett huvudmål vore lysande!

[iovis]
0

Har du med dig gasolkök?

enrajb
0

Jag förutsätter att du har ett spritkök med dig.

Bacon väger lite men innehåller både protein och fett, för att inte tala om salt. Om man hårddrar, så tror jag att du skulle klara dig på bacon och vatten, även om det låter lite enformigt. Dessutom behövs inget stekfett.

Korv med hög kötthalt, torkat kött, rökt fisk, ägg om du vågar…

korseett
0

torka kött

Matmamma
0

Ägg, (färska och/eller kokta), torkat renkött, Wild chips= torkade skivor av ren, älg och hjort, en burk kokosolja, mandlar, nötter, konserver med makrill i tomatsås, sardiner, babybel, korvar ("torra" sorter).  Trevlig resa

[iovis]
0

Renkött ?! (Närproducerat Flört ) F ö håller jag med ovan.

gnarak
0

Jag var nyligen på mc-semester och levde i stort sett på ägg, tonfisk och bullens pilsnerkorv… funkar kanon om du nu kan bära med dig konserver?

Problemet är fettet, men jag som höll mig kring civiliserade trakter  kunde köpa majnäs på tub, men den håller sig inte så länge utan kyl… två dagar testade jag och det gick, men inte tre…

Tänk på att okokta ägg håller två veckor i rumstemperatur, kokta ett par dagar endast, i bästa…

korseett
0

smör håller sig länge i rumstempererat så det kan du ha med i en burk, kokosfett likaså

[iovis]
0

Jag är lite nyfiken och avundsjuk. Vart ska du vandra om jag får fråga och vill du förmedla lite bilder senare? Har familj att ta hänsyn till och de vill inte vandra i fjällen. Svågern sa att han var sugen men sa snabbt att det var hans fruga också………. Får väl vandra med dem i värsta fall …

bylle
0

Tack! Många bra svar :)

Jag ska försöka få tag på en såndär hård äggförpackning. Steker äggen då det känns oekonomiskt med gasen om jag kokar.

Torkat kött ja, en klassiker som givetvis funkar! Konserver får funka, jag bär hellre tungt än äter kolhydrater. Så..

Nötter och bacon var också väldigt bra förslag! Nötter brukar jag ha med mig :) Fast den här gången blir det nog inte jordnötter.

Vi ska troligtvis vandra i Sarek men det är en del planering kvar. Kanske blir omkring Vouggatjålme. Det är jag som planerar men det är svårt då önskemålen är mycket fiske och Sarek, vilket ju inte går ihop..

josefin1980
0

Hej!

Vi åker upp i morgon, ska vandra på Kungsleden =) Längtar!! Har iaf packat min väska, så jag tänkte tipsa om vad som ligger där i,, Vi kommer gå stugtur, har kollat lite på nätet om vad man kan köpa i stugorna, utbudet som så är helt ok, men för oss lite "kräsnare" är det lite smalare… Konserver, skummjölk, knäckebröd och mjukost finns iaf. Vi har med oss:

• Blandade nötter - har delat upp i 7 st påsar, en för varje dag
  • Finn crisps
  • 2 st tub med majonäs
  • 9 konserver med makrill i tomat
  • 3 tetra med kokosmjölk
  • 2 st stora salami som klarar sig i rumstemp
  • 4 påsar med älgsalami som jag köpt på IKEA, klarar sig i rumstemp
  • 2 rensalami köpta på IKEA, klarar sig ett par dagar i rumstemp
  • 2 tuber med mjukost (baconost och räkost)
  • 2 påsar med skummjölk
  • the och kaffe
  • kokosfett
  • matolja
  • tomatpuré och kryddor, salt
  • Knorrs varma koppen, kycklingsoppa och ängamat, var ganska bra, ca 11 i kolhydrater, men kommer lägga till kokosfett i så blir de ju lite bättre

Vi räknar med att fylla på efter behov av det som finns i stugorna, vi ska gå 7 dagar och har med oss stormkök så vi kan laga lite på vägen.

Så kommer maten på vår resa att se ut, vad tror ni, kommer det att funka??

Ha en fantastisk sommar!

greensis
0

Kolla med bluegoose här på sajten, hon är van LCHF-fjällvandrare som lättpackar och ska iväg alldeles snart.

Fabricati diem, pvnc!

bluegoose
0

Jag är i full färd med förberedelserna inför sex dagars solovandring från Abisko till Nikkaluokta. I packningen ingår torkat nötkött, förstekt och torkad kycklingfilé, torkade grönsaker (blomkål, broccoli, zucchini), extrasaltat smör och kokosfett, äggpulver (Trekking Malzeiten) och mjölkpulver. Dessutom en salami, pulverkaffe, grönt te, jordnötter och en hel del kryddor. Hittills är jag uppe i 2.099 gram, men då har jag inte räknat in kryddor och mörk choklad än. Flört

Köttet och grönsakerna har jag torkat hemma i ugnen. Det är inte svårt, men tar lite tid.

Totalt räknar jag med tre kilo för mat och bränsle (gas). Detta bör räcka gott utan påfyllning längs vägen. Vissa STF-stugor har små butiker med proviant och annat, men deras utbud är rätt begränsat för en LCHF:are, så jag vill vara självförsörjande i största möjliga mån. (Fast en ölkorv + öl till bastun i Alesjaure kommer att sitta fint! Tungan ute)

byggarn30
0

bluegoose - hur torkar du? Hur förbereder du köttet? Torrsaltar i bit eller i skivor? I saltlag i bit eller skivor?

Berätta vad som gör det bra för oss andra :)

Pasi
0

#14 Jag torkar finstrimlat nötkött hängandes/liggandes i flyttlåda (galler eller snöre) med en billig skotork* blåsandes in genom 4 hål nära botten. Saltar lite lätt innan.
Sätter man ramar med nät som hyllor ovanpå så fungerar torken även utmärkt för stora mängder svamp.

*De brukar aldrig ge mer än max 40 grader vilket garanterar bra kvalitet på det som torkas (denaturerar inte protein, och förstör inte vitaminer).

bluegoose
0

#14 Jag strimlar köttet tunt, lägger strimlorna på grillgaller och plåtar och sätter in i ugnen på ca 50 grader. Sen får de stå där med ugnsluckan på glänt tills jag tycker de verkar lagom torra. (12-24 timmar) Ibland tar jag ut plåtarna, vänder på strimlorna och låter plåtarna skifta plats lite ugnen. Jag varken saltar eller kryddar, låter köttet vara helt naturellt. Det kanske blir mindre hållbart osaltat, men jag ska ju inte förvara köttet så länge. Har hittills inte haft några problem i alla fall.

Kycklingfileerna stekte jag i ugn innan jag skivade dem tunt och torkade dem i ugnen. De blev VÄLDIGT hårda! Men de funkade bra att göra soppgryta på till middag, bara de fick ligga i blöt lite först. (Sedan kokade jag dem i vatten tillsammans med rejält med kokosfett, torkade grönsaker,  koriander, vitlök, spiskummin, salt o peppar.)

Strimlorna av nötkött var delikata att äta helt som de var. Jag la upp en klick smör i matkåsan, saltade på smöret och "dippade" köttstrimlorna i det. Snabbmat!

Frystorkat ägg funkade också riktigt bra som frukostmat. Jag blandade äggpulvret med lite mjölkpulver och vatten och värmde det hela med en generös klick smör. Det blev tillräckligt likt äggröra för att en hungrig fjällvandrare skulle vara nöjd. Flört

byggarn30
0

#15 - Trevlig torkidé med flyttkartongen där. Tål att prövas.

#16 - Jag gjorde nästan som du. Jag saltade mitt nöthjärta med grovsalt i två dygn (provar 1 dygn nästa gång) och sedan strimlade tunt och torkade på 50 grader i ugn med luckan på glänt. Jag följde ett tips jag såg på någon jägarsida att hänga köttslamsorna i grillgallret med hjälp av tandpetare. Fick plats med hela hjärtat (1.5 kg) och torkade det över natten.

Jag hade då innan torkning sköljt av slamsorna från grovsalt samt lagt dom i en marinad av "Liquid Smoke" samt lite pepparsås och vatten.

Vart jättegott men som sagt kanske ett dygns saltning hade räckt.

bluegoose
0

#17 - Smart lösning det där med tandpetarna! Det ska jag testa nästa gång. Glad