Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3867 ggr
ewaran
0

Har jag misstänkt länge...

Hittade detta hos Annica Dahlqvist

Bättre med lite skit i hörnen, eller…?Flört

http://www.netdoktor.se/?Tab=News&id=128212

Vår renlighet kan orsaka stroke

I dag visar allt mer forskning att levnadssättet i den utvecklade delen av världen kan vara orsaken till många av våra allvarliga sjukdomar. Och nu visar svenska forskare att även stroke kan kopplas till brister i vårt immunförsvar. Det är relativt vanligt med allergier, ms, reumatism, diabetes typ 1 och många andra sjukdomar i den rika delen av världen. Dessa typer av sjukdomar kopplas till problem med immunförsvaret. En trolig orsak till att vårt immunförsvar inte uppför sig som det ska kan bero på att vi lever så renligt att vi städar bort bakterier och parasiter från vår omgivning och mat. För första gången visar nu en grupp svenska forskare, vid Karolinska Institutet, att även stroke kan kopplas till brister i immunförsvaret.

Forskarna har specialstuderat 277 patienter som fått stroke, det vill säga en blodpropp i hjärnan, under en 13-årsperiod. När forskarna jämförde dessa patienter med andra individer som inte fått stroke upptäcktes en tydlig skillnad. De personer som hade låga nivåer av PC-antikroppar löpte en ökad risk att få stroke.
– Hos kvinnor innebar detta en tredubblad risk för stroke, berättar professor Johan Frostegård som lett studien.

Forskarnas teori till att människor i den utvecklade delen av världen har problem med immunförsvaret är att vi lever så renligt att vi inte tränar upp vårt immunförsvar på rätt sätt. Vårt moderna samhälle tar bort mycket av det som vanligtvis ska träna upp immunförsvaret vilket gör att vi slipper vissa sjukdomar, men drabbas av andra istället.
– I en annan tydligare studie jämförde vi en stor grupp svenskar med en motsvarande grupp människor från naturfolk på Nya Guinea. Då fann vi att befolkningen på Nya Guinea, till skillnad från svenskarna, inte hade några som helst problem med sina nivåer av PC-antikropparna, berättar Johan Frostegård till SVT. På Nya Guinea finns inga kända fall av stroke.

Läs mer

Stroke (blodpropp i hjärnan) >>

Hjärt- & kärlsjukdom >>

Källa: Sveriges Television, Vetenskap 2010-02-18 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf

Vad tror ni?

Mvh Ewa

JAUS
0

Det tror absolut på, denna bacillfobi är ju rent sagt löjlig. Jag tycker rent vansinnigt att folk är livrädda för bakterier trots att vi har ett immunförsvar som utvecklats i miljontals år för att ta hand om dem, men tycker att det är ok att rengöra med kemikalier som vi inte har fått i oss under vår utveckling. Ånga (eller i undantagsfall sprit) är bra om man behöver sterilisera något.

kaisakavat
0

För hundra år sen dog faktiskt många i unga år, av sjukdomar som berodde på bristande hygien. Osunda statsmiljöer.. trångboddhet. Smittor spreds som löpeldar. Tänker man på det, så är det bättre nu.

Men..

Vet inte.. men vi kanske egentligen behöver en annan sorts "renlighet" än den vi har nu. Barn som föds in i familjer där djur e t c redan finns, är mindre allergiska, e t c.

"Naturlig smuts" kanske är bra.. kanse är det liksom "rent" att utsättas för den, om ni förstår hur jag menar, medan moderna tätortsboenden är rena på fel sätt, för sterila, torra, men dammiga.. och dessutom alla dessa kemikalier, nya ämnen.

Men som sagt: Vet inte..

dejsi
0

Vi är sällan sjuka i familjen. Städar ungefär var 14:e dag, det blir inte så skitigt på en vecka. Går verkligen inte runt med trasan som en del smutsrädda gör

Muskrat
0

För att använda den svenska traditionen, "lagom är bäst" FÖR rent är osunt likväl som för smutsigt.

Vad som egentligen ligger bakom alla allergier är frågan, teorierna är många, maten, rengöringsmedel, miljöförstöring, plast etc. Modern mjölk sägs även kunna ställa till en hel del problem.

JAUS
0

Man kanske ska testa att sluta med schampo och tvål och använda kokosfett istället? Våra förfäder nöjde sig väl med vatten när de tvättade sig?

Muskrat
0

#5 inte omöjligt att det skulle fungera, de gamla romarna t.ex. använde ju olivolja och en skrapa för att hålla sig rena (innan de hoppade ner i badet). säkert skonsammare för huden också i längden än alla som håller på dusha varje dag. :)

maxiq
0

Småbarn stoppar ju inte saker i munnen hela tiden för att smaka på dem utan det är naturens sätt att ge dem små doser av bakterier till tarmsystemet. Föräldrar som desinficerar leksakerna och plockar av småttingarna alla främmande föremål gör dem bara en björntjänst!

Gabriela
0

Hi, Hi… uppväxt i ett 3-världen land… så jag tvättar händerna så fort jag kommer hem. Jag tvättar allt jag skär eller ska ingå i maten. Vem vill äta andras smutsiga bakterier om jag skär en apelsin till efterräten?

Men jag erkänner att jag aldrig sett så ohygienist hantering av allt vi stoppar i oss som jag sett här i Sverige.

Fundersam? Obestämd

raphanus
0

#2 - Det kan kanske vara så enkelt att human smuts (kolibakterier) är av godo, medan urban smuts (raffinerad olja) är av ondo.

Det är klart att vi blir miindre motståndskraftiga mot även rätt harmlösa bakterier om den allmänna trenden är att allt vi äter ska vara tvättat, vaxat och hermetiskt förpackat in absurdum.

ewaran
0

Jag tror också att det spelar stor roll vad vi äter. Bra mat = bra immunförsvar. Ju mindre kemiska konstigheter desto bättre.

Läste i Buffé eller nån liknande tidning att vi bör vara medvetna om att inte alla tillsatser är av ondo. Detta skrivet av chefredaktören på en tidning som ges ut av Ica. Min tanke är dock, att om man säljer mat som förväntas hålla en halv evighet, så är det inte så konstigt om det behövs både konserveringsmedel och annat.

Om mat fick ha sin "naturliga" hållbarhetstid skulle det kanske inte behövas. Men det är klart en fråga om pengar som vanligt.

En liten reflektion så där i förbifarten; jag har hund och katt och har alltid haft det, har fyra barn i åldern 17-24 som vuxit upp med djur ute på landet och ingen av dem har någon allergi. tror på ett samband där. Har aldrig låtit mina barn dricka mycket läsk eller juice, ej heller äta godis jämt och ständigt. Hade sällan kakor hemma heller.

Men som sagt var, vi vet inte , men mitt sunda förnuft säger åtminstone att det verkar logiskt.

cnidaria
0

Det är mycket som tyder på att alla nya främmande partiklar från plast, klister, färg, textilier, möbler, väggar, golv, hus (!) etc. ger vårt immunförsvar en tuff match. Man har funnit mycket aerosoler i vårt hemdamm, som inte är så bra att andas in, så dammsug för all del upp det (se bara till att det finns ett bra filter i dammsugaren!).

Det frigörs även ångor, som andas in, när tex. datorn, teven blir varma. Nymålade ytor, men även nya grejor avger ångor, antagligen inte helt okej att andas in. Flamskyddsmedel tex. finns ju t o m i isbjörnarnas dimjölk, urk.

Förr hade vi inte den här kemikaliesoppan runt oss, men då var det annat i vår hemmiljö som inte var så bra, tex. rök från vedspis, trångboddhet, orena textilier.

Avsaknaden av jordbakterier och närheten till husdjur/lantbruk är oxå något som man tror är bidragande till bristande immunförsvar.

När man städade förr togs mattor ut och piskades/skakades/ vädrades/lades på snö, golv skurades, höst- och vårstädning då väggar, tak, garderober torkades av/ur. Hur ofta händer detta idag? Tänk då oxå hur mycket mer prylar (skit) vi har idag överallt, med tveksamma komponenter i. En sådan städning kanske skulle behövas idag med tanke på alla främmande ämnen?

Nä, det är inte alls konstigt att vi blir sjuka, lägg därtill allt konstigt vi petar i oss oxå! Jag är inte förvånad alls…

starhawk
0

Och så fort läkarna började nämna ordet tvålmissbruk så ryckte Socialstyrelsen ut och bestämde att det skall heta "Modern livsstil" man får alltså inte tala om för folk att dom faktiskt är missbrukare.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus