Lågt kolesterol!
Hej någon!
Fick idag ett samtal från min son som meddelade hans läkare gav honom idag analysresultatet från årets hälsoundersökning.
Min son är 36 år, normalviktig och är vältränad och äter "normalkost" dvs inte LCHF.
Så här såg hans värden ut:
S-Kolesterol 3,0 mmol/L
S-HDL-Kolesterol 1,5 mmol/L
S-LDL-Kolesterol 1,3 mmol/L
Är detta farligt lågt? Om så är fallet, vad kan det bero på och vad kan han göra för att förändra det!

Pasi, var är du? Du verkar insatt i ovan problematik!

Han tittar på OS!!
Här har du under tiden.
Hur tolkar man kolesterolvärden?
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka
Är det mätt i Sverige??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Oj såg inte att Zepp hann före.

Tack skall ni ha. Jo, jag har kollat in på kostdoktorn tidigare men jag kan inte riktigt med ledning av hans "skola" analysera just detta låga kolesterol. Är det farligt eller ej???

S-Kolesterol 3,0 mmol/L
- Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover."
S-HDL-Kolesterol 1,5 mmol/L
- Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor)."
S-LDL-Kolesterol 1,3 mmol/L
- Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.
Tot/HDL 3/1,5 = 2
Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4.
Tycker med ledning av detta att han verkar vara en frisk ung man utan någon risk för ohälsa med tanke på kolesterolet ivarjefall!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hehe - jo jag kan kolla OS, och fram för allt Trekronor
för en gångs skull eftersom sändningarna går på Internet (har ju ingen TV).
Jag skulle inte bekymra mig så värst mycket för kolesterolet - högt och bra HDL och riktigt lågt triglyceridvärde (allt tyder på att han är en friskus).
Men visst är det ökad dödlighet för de med lågt kolesterol - och kanske tom ökad risk för hjärtkärlsjukdom (om man räknar bort de med familjär hyperkolesterolemi) ett diagram som visar dödlighet vs kolesterol. Men om han får en infektion så kan väl troligen en frisk kropp öka sitt kolesterol så mycket som skulle behövas (tror ju jag i alla fall).
Den intressanta artikeln (Saturated Fat Intake vs. Heart Disease & Stroke) som diagrammet kommer ifrån.