OT - Några sjukgymnaster här?
Hej!
Jag funderar pa att sadla om och lasa till sjukgymnast. Vill ta reda pa lite mer om hur det ar att jobba som sadan, sa jag undrar om det finns nagra sjukgymnaster har pa KiF som skulle ga med pa om jag staller nagra fragor? Svara i traden eller skicka mig ett meddelande! 
Tack!
hej, jag är ganska nyligen examinerad sjukgymnast :) fråga på!
A vad kul! Tack for att du staller upp! Jag har massor av fragor, hoppas att det ar ok!
Vilken inriktning har du? Sportskador, barn, gamla, rehabilitering etc? Och vad fick dig att valja just den varianten?
Hur lange har du jobbat som sjukgymnast, och var det svart att fa jobb? Jobbar du privat eller inom landstingsvarden? Trivs du i din arbetsmiljo, ar det KUL att ga till jobbet pa morgnarna? :)
Hur ser en typisk dag ut for dig? Planerar du ditt arbete fritt? Hur mycket patient-tid har du per dag ungefar, och hur mycket admin/pappersarbete?
Vad tanker du dig om 10 ar, hur kanner du for mojligheterna att utvecklas som sjukgymnast till t.e.x. forelasare eller starta eget?
Jag har sakert hundra fragor till, men jag tror jag far dra en grans har nu! Verkligen jattetacksam for att du tar dig tid! 
Hej! Kul att du är intresserad! Har inte hunnit svara förrens nu hoppas det är okej! Sjukgymnast är verkligen ett yrke som känns helrätt för mig, hoppas du upplever samma om du nu börjar läsa.
Nu är det så att jag inte riktigt kan svara på alla dina frågor då jag inte har börjat jobba ännu! Blev leg 10 feb men jag kan svara på några 
Inriktning: Under slutet av utbildningen får man välja valbara kurser (15hp) och jag valde då OMT (15hp)… ortopedisk manuell terapi som man kan säga är fördjupad rörelse - och undersökningmetodik. Det finns ytterligare 3 olika steg i OMT om man vill vidareutbilda sig mer men dessa läses efter legitimation. Det skulle jag gärna göra för det är ett spännande tänk man har (tipsar om http://www.omtsweden.se/)
Just nu är arbetsmarknaden för SG ganska tuff, i alla fall här i Norrbotten där det är nedskärningar i både landsting och kommuner. Så jag hoppas på att få jobba längre söderut! De säger dock att det vänder om fem år (men de sa de 2006 också när jag började)…
Under utbildningen får du praktisera i både öppen -och slutenvården så du får chansen att pröva på olika områden. Totalt hade vi 16v praktik och jag hade gärna velat ha mer!
Under praktiken föredrog jag att ha patientmötet/behandlingen och därefter journalföra det..men det beror så mycket på vars du jobbar och hur mycket tid du har! Jag upplevde högre tempo på vårdcentral än sjukhus men det var inte ohanterligt. Faktiskt riktigt roligt :)
Och ja, du planerar i stort sett ditt arbete fritt. Det är ett väldigt självständigt arbete MEN du måste även kunna samarbeta med undersköterskor, arbetsterapuet, läkare osv..
Bara jag får lite arbetslivserfarenhet bakom mig skulle jag gärna starta eget och kanske föreläsa! Skulle även kunna tänka mig undervisa på universitet.. Jag får se vad som sker i framtiden :) Sen är jag ju intresserad av kost så lic LCHF kostrådgivare skulle vara intressant!
Men när det gäller sjukgymnastik kan du verkligen rikta in dig på allt möjligt! Vidareutbildningar finns det i allt möjligt från neurologi, ortopedi, McKenzie… och som du skriver; barn, gamla, idrottsmedicin (valbar kurs i programmet!), psykiatri… Bland annat området psykiatri var spännande för det är ett område folk inte vet att sjukgymnaster finns i! Hade praktik i två veckor så det var en bra erfarenhet!
Hoppas jag har hjälpt dig lite grann i tankarna i alla fall! Du får gärna fråga mer1
Å vad perfekt att det dök upp en sjukgymanst här
Gick precis o funderade idag på att det skulle va najjs att preta med en..
Undrar lite vad det kan handla om när man känner att det lixom "kliar" i musklerna. Känner av detta mestadel i nacke/axlar men även i höften/benen.. känns som ett obehag som gör att man bara vill stäcka ut o vrida o vända på musklerna hela tiden. Och detta går ju förståss bara till en viss gräns! 
Kan gå hela dagar i stäck och störa mig på detta fenomen, vrider o vänder på mig. Har ett jobb där jag i stort sett står upp hela dagarna och detta resulterar i att när jag sträckt o krånglat med höfterna tillräckligt länge så kan det lixom knaka till o gör skitont. Till viss del kan det nog vara så att det blir en fix ide tillslut, kan inte sluta upp att känna efter. Men det startar ju alltid nånstans ifrån.
Har försökt höra med andra om de upplever samma sak men ingen fattar vad jag pratar om.
Tanke om vad det kan vara? Eller ännu hellre hur man slipper det?
Alla tips emottages tacksamt!!