Kan man förvara brieost i rumstemperatur?
Eller kanske i en kall källare?

kan man säkert, beror helt på hur länge, "processen" lär ju dock accellerera snabbt så den blir mogen snabbare.. akta så den inte blir för mogen bara.
Jag tror att Brieosten inte mår bra av nå'n längre förvaring i rumstemperatur… Det är en "känslig" ost som bör ätas ganska kort tid efter att man öppnat förpackningen - även när den förvaras i kyl. Den förlorar snabbt sin smak och konsistens efter öppnandet.
Handlar det bara om ett par dagar eller så, så kan det fungera, dock.
Däremot går det nog bra att förvara den i en kall källare!
När jag köper Brie (inte allt för ofta) så går den åt snabbt - så det blir inga långa förvaringar här inte. (Jag köper inga större bitar heller…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det beror ju också på hur man vill att den ska vara. Brie brukar man ju inte låta mogna helt, men smaken kommer fram bättre i rumstemperatur än om den är kylskåpskall. Jag brukar låta den ligga framme, det blir inte mer än ett par dagar, och jag tycker att den smakar bättre när den mognar lite mer. Men smaken är olika, och många föredrar att ha den i kylen.
Camembert är ju en annan sak, den ska vara krämig och genommogen för att smaka bäst. De ostarna låter jag ligga i rumstemperatur några dagar innan jag äter dem. Min fru äter ingenting alls med mögel på, och hon tycker att min camembert luktar illa när den är mogen. Jag tycker den luktar gott, så visst är smaken olika.

Luccas, varför vill du förvara osten i rumstemperatur? ALL ost ska serveras rumstempererad, men förvaring är ju en annan sak. Kyla är det som gäller. En kall källare går bra. Täck över osten bara så inte flugor kommer åt den.
Det går också att frysa överbliven Brie, om den är mogen så som man vill ha den.
#3 Brie och Camembert är samma sorts ost i olika format. Bägge tillverkas av såväl pastöriserad som opastöriserad mjölk. Pastöriserad ost är mild i smaken och luktar inte särskilt mycket. Den är inte heller särskilt känslig. Den pastöriserade däremot har en helt annan arom och doft.
Hur mogen man vill ha osten är en smaksak. Se bara upp för vissa "varuhusBrier" som aldrig kommer att mogna.
@Banon: Det är inte så att jag vill förvara den i rumstemperatur. Det var bara en tanke eftersom den ska serveras i rumstemperatur tänkte jag att det skulle vara smidigare, och så får jag lite mer plats i kylen.
Tack för svaren, allihop.

Aha! Då handlar det ju bara om hur lång tid du har tänkt att den ska stå. Ska man tex ha en fest på kvällen så kan den stå framme över dagen. Men inte i flera dagar.