Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2395 ggr
Mervi
0

Intressant om kolesterol

Det har getts ut en ny bok om kolesterol. Det finns en artikel på Annikas blogg om boken och kolesterolet.

Väldigt bra för alla kolesterol-skrämda. Läs den. Den är jättelång.

Margareta
0

Jag har läst hela och den var väl värd läsning.

Jag fick vatten på min kvarn att min mamma är inspärrad på ett hem för dementa (hon känner inte igen sina fem barn längre) efter att under 30 år av sitt liv blivit lurad av etablissemanget att "äta nyttigt" dvs inte något animaliskt mättat fett, mer än det som är i mkt magert kött och därtill inget fett alls (bara Lätta/Becel och annat elände…)

För att riktigt få till det har hon vräkt i sig statiner eftersom hon haft skyhöga kolesterolvärden och blivit bypass-opererad efter hjärtinfarkt.

Usch jag känner mig arg, lurad och LEDSEN… min mamma kunde fått ha minnet kvar!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Jag har också läst den, och den stöder ju Uffe Ravnskovs bok Kolesterolmyten. Jag fick anledning till att länka till artikeln i fibertråden, då hade jag inte sett att du redan hade gjort det, Mervi… Flört

Vad sorgligt det är med din mamma, Margareta. Min mamma äter en föregångare till statiner, det kallas fibrater… hennes totala kolesterolvärde är inte för högt, men däremot hennes LDL, (tror jag det var). Jag har skickat länkar till bl a Uffe Ravnskovs hemsida, men hon har haft lite svårt för att läsa pga grön starr, nu har hon opererat ena ögat, och ska operera det andra så småningom… Tyvärr köper hon inte riktigt mina argument.

Jag har tom skickat utdrag ur Fass för förskrivare (hon är sjuksköterka, så hon kan förstå texten) och där står det faktiskt för just hennes medicin att den totala dödligheten i båda grupperna (den ena fick placebo) var lika stor. Dvs om man nu inte dör av hjärtinfarkt då man äter fibrater, så dör man  av andra orsaker, cancer kanske? Har dock inte kollat vad det står för statiner…

"still lost in space and time"

Pasi
0

Min mor har varit lite seg i kolan de senaste åren. För några dagar sedan kom det fram att hon blivit ordinerad statiner av en läkare som inte ens var övertygad att hennes kolesterolvärde var dåligt!? Hon slutade gladeligen med statinerna omgående….bara att hoppas att skadorna de ställt till med är reversibla.

Margareta
0

Ni som missat den här och inte läst den, gör det!

Det är en lång artikel om kolesterol och statiner, men den är oerhört läsvärd för alla oss som äter LCHF.

Amiechan
0

Jag skickade genast översättningen av artikeln (eeeh - efter att ha rättat stavningen lite. Jag är som jag är…) till maken. Läsvärd artikel!

Anders_E
0

Det var bra att du rättade stavningen.

Jag har problem med att få rätt språk i språkkontrollen

Amiechan
0

Det ÄR krabbigt när man skriver så här. Jag brukar alltid lyckas skifta om ett par bokstäver i varje sånt här litet meddelande och skriver man längre så… :)

odezza
0

hehe… jag skyller alla mina stavfel på tangentbordet… Flört Jag jobbade lite som journalist i slutet på 70-talet, på den tiden fick man hamra in varje bokstav på ett gammalt skrälle till skrivmaskin… och dom takterna sitter fortfarande kvar i fingrarna…Flört

Mervi
0

Jag har alltid så bråttom att jag hoppar över bokstäver, tappar de sista osv. Hittar alltid stavfel och andra fel i mina texter, och det gör säkert ni andra också, i mina texter menar jag.

odezza
0

Det är lite konstigt det där, jag tycker att det är lättare att upptäcka andras stavfel än mina egna, antagligen för att hjärnan redan vet vad det ska stå i den egna texten och därför "läser" rätt. Men jag bryr mig aldrig om andras stavfel, så länge det inte handlar om själva förståelsen (ibland kan ju ett stavfel leda till ett nytt ord). Jag tänker att andras stavfel beror naturligtvis på samma sak som mina egna - tangentbordet! Glad

Margareta
0

Flört

Margareta
0

Tack Anders_E för den översättningen, har redan tackat på Annikas blogg men gör det här också för säkerhets skull.

Har skickat den till alla mina bröder och lite andra släktingar med samma påbrå som jag själv…