Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4586 ggr
nospnt
0

Semlor-jättegoda!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade göra lowcarbsemlor…min semleälskande man, ej lchfare, gillade dem mycket: lite wienersemlekänsla!

4 äggvitor vispas hårt separat. 4 gulor vispas med 1 msk husk, ca 1,5 dl mandelmjöl, 1 tsk bakpulver, ca 1 tsk kardemumma + 1 tsk kanel + smält smör ca 50 g + lite sötning 2 msk sukrin tog jag. (Jag blandade med lite mjölk då det blev lite tjockt..tjock sockerkakssmet-konsistens=lagom) Rör ihop båda smeterna försiktigt. Klicka ut. 150 g 30 min.

Mandelmassa: Mixa 1,5-2 dl mandel fint. häll i halv-1 dl sukrin eller annan sötning + jag tog några droppar vanilj-essens. Häll i 1 msk äggvita+ ev.lite grädde tills det blir smetigt.

Det blev 7 st (lite platta …) så jag använde 1 till att skära ut lock.. Smetade på mandelmassa o spritsade på mycket grädde. Smaken blev suverän! Ganska snygga också! Pudrade med LITE vanliljsocker.. kan inte vara många kolisar…. GOTT med SEMLOR! Mättande….

julia61
0

MMM, låter frestande!Skrattande

Emmisha
0

Åh guud va gott!! detta ska ja testa :D thank you!

Medlem
0

Nu blev jag jätte sugen på en semla. Tack för receptet!

aussiemia
0

Har precis gjort en laddning men hoppade det mesta av mandeln. Smeten hällde jag i muffinsformar och det blev skitabra! I vanlig ordning glömde jag smöra formarna, så det fastnade, men det är smällar man får ta Skrattande

Av fyra ägg och 3 msk kli så blev det 5 muffinsar.

aswedishsmorgasbord.com

[Pennylane1]
0

Flört gjorde du samma recept? Nåt kli ser jag inte? !

aussiemia
0

Åhh, jag menar ju husk, ju! Skäms Sorry…

Annars gjorde jag nästan som ursprungsreceptet.

aswedishsmorgasbord.com

[Pennylane1]
0

aha, ja jag blev en smula förvirrad ! Glad