Kaffe - nu är man förvirrad igen
För en vecka sedan läste jag om hur nyttigt kaffe är för kroppen. Idag läser jag att en enda espresso minskar blodflödet till hjärtat med 20 procent.
Är det skillnad på kaffe och kaffe?
Kanske viss skillnad på effekten beroende på avkokets koncentration, e t c.
Annars tror jag att kaffe har både bra och mindre bra effekter. Man får väga dem mot varann.
Mitt beslut är att dricka endel kaffe - men inte våldsamt mycket. Håller mig till under en liter per dag.. 
Någon källa på det där med minskat blodflöde? Låter som något taget ur luften. Koffein ger mig en ordentlig boost, både psykiskt och fysiskt, vilket inte direkt tyder på minskat blodflöde (och därmed mindre syre till hjärna/muskler)
Att kaffe skulle vara speciellt nyttigt tror jag dock inte heller på. Det är väl antioxidanter som brukar nämnas. Finns inte mycket till näringsämnen att tillgodogöra sig i kaffet. Men gott är det :).
Kan inte hitta ngn universitet Pale via Google, litar inte på Aftonbladet, inte i alla fall när de inte redovisar sina källor.
Ofta tolkar man resultaten fel, ofta vinklar man också abstract beroende på vem har finansierat studien etc, i alla fal påverkar detta inte min (morgon)kaffekonsumtion.
Ehm, koffein VIDGAR blodkärl. Det är ju därför det finns värktabletter med koffein som tillsats…
#3 AB påstår att en espresso innehåller 130 gram koffein?
Hahahaha.

cream,
AB glömde nog ett litet "m" före gram.
/SSS