Vitamin tillskott?
Finns det risk för vitamin eller mineralbrist när man äter LCHF?
Äter inte jätte strikt LCHF utan äter grönsaker så som broccoli blomkål och vitkål rätt ofta.
Nej det ska inte finnas någon risk för brist så länge som man äter varierat. Vissa personer kan uppleva problem med muskelkramper (främst i vaderna) när de går ner i vikt och det hänger av vad jag förstår ihop med ändrad vätske-saltbalans (eller något dylikt). Lite mineralsalt (seltin) och/eller dolomitpulver och ordentligt med vätska brukar kunna räcka då. Men alla upplever inte det - du lär märka det! 
Helt oavsett vilken kost man äter så kan vi nordbor behöva D-vitamintillskott under den mörka delen av året.
Tack för svar.
Har sett på kostdoktorns hemsida att d-vitamin och omega 3 tillskott kan vara behövligt. Ska det inte finnas rätt mkt d-vitamin i ägg? :)
Kan man överdosera d-vitamin mån tro?
Det finns D-vitamin i en del livsmedel men långt ifrån tillräckligt har jag förstått. Vi behöver 2-4000 IE per dag så här års. (2000 IE D-vitamin = 50 mikrogram) Ett genomsnittsägg innehåller 7-8 mikrogram D-vitamin. Så man får äta mååånga ägg per dag för att nå upp i tillräcklig mängd D-vitamin 
D-vitamin kan tas i mycket höga doser utan att det skadar. Det finns medlemmar här som tar en 50 000 IE-kapsel ett par gånger i månaden och det funkar bra för dem.
Omega 3 kan man få i sig av viltfångad fet fisk och gräsbetarkött.

Äter man en varierad kost med olika animalier, inälvsmat, ägg, fisk, fågel, skaldjur och en lika varierat med grönsaker, svamp ocj lite olika fetter så får man alla de vitaminer o mineraler man kan tänkas behöva!
Seen.. så finns det trots det olika vitaminer som vi och de som äter vanlig mat ligger lite lågt med.. blandannat Folsyra och kalium, magnesium och D-vitamin, har jag för mig iallafall!
"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack söta ni!

Man måste äta typ 50000 IE om dagen i typ ett halvår för att de ska KUNNA bli skadligt, för en del. Så upp till 10000 IE om dagen är inga problem alls. De som studerat ämnet säger att 4000IE om dagen är optimalt.

D-vitamin ska intas i relation till vikt - efter många tiotals timmar efterforskning kom jag fram till att trolig optimal dos ligger i intervallet 50-100IE/kg kroppsvikt, men man kan säkert klara sig hyfsat på 25IE/kg om man i övrigt är frisk (fast optimalt är det inte).
Äldre producerar mindre D-vitamin i huden än yngre personer - detta har setts som ett ålderstecken, alltså något som inte fungerar optimalt. Annan forskning visar just att äldre personer (75+) faktiskt optimerar motorik och muskelstyrka runt 120 mikromol 25(OH)D, vilket för en ung person kanske borde ses som lägsta optimala D-vitaminnivån.
Naturen kanske är så sinnrik att äldre personer gynnas av något lägre D-vitaminnivåer och därför har en hud som producerar lite mindre än unga människors - jag anser att allt tyder på det.
Därför skulle jag våga påstå att 100IE/kg (25(OH)D i blodet på 150-230 mikromol) är optimalt för yngre (åtminstone upp till 40-50 år), medans 50IE/kg (25(OH)D på 100-150 mikromol/l) passar bättre för en 80-åring.

#7 I mitt fall skulle det innebära cirkus 9000 IE om dagen, lite mer än jag tar nu.

#8 Det är ingen vetenskap med millimeterprecision - ligger man i trakterna av rätt intervall så blir det nog ganska bra.
Problemen uppstår då vi under långa perioder, för vissa hela liv, bara får i oss 1/100-1/1000 av egentlig erfordlig dos.

Man kan nog som i de flesta fall säga som så att du behöver antagligen inte speciellt mycket D-vitamin för dina fettdepåer utan för dina övriga organ och muskler.. så jag antar att en smal behöver mer per kilo än en med väl tilltagen rondör!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#10 Forskningen tyder snarare på att en fetlagd person behöver mer per kg - men det kan mycket väl bero på att de oftast är drabbade av metabolt syndrom, vilket i sig kanske kräver mer D-vitamin.
Pasi - Vad skulle hända om man överdoserar D-vitaminet? Och hur mycket d-vitamin behöver en person som lider av metabolt syndromet?

#12 Äter man inte massa socker så tror jag inte att en metabolt sjuk behöver massa mer D-vitamin än en frisk* - och normalt sett så klarar sig nog alla på 50-100IE/kg; möjligen att cancersjuka bör testa dubbla dosen. Egentligen bygger detta att sjuka behöver mer D på spekulationer av D-vitaminforskarna, ingen egentligen bevisad hypotes (ännu) - även om mycket tyder på det.
Överdoserar man D-vitaminet kraftigt under lång tid så kan organ förkalkas i kroppen - en förkalkning som försvinner då man drar ner dosen (på dietister och SLV har det i alla år låtit som man dör av minsta överdos, hehe
).
Rent teoretiskt kan denna förkalkning inträffa redan vid 350 mikromol (ca 200-500IE/kg), men det har aldrig inträffat vad man vet (i studier och liknande), utan har normalt endast inträffat vid enorma doser - enstaka fall 650 mikromol (om jag minns rätt), men oftast en bit över 1000 - alltså jättehög dagsdos!
Men kanske är det så att förkalkning bara sker om det blir obalans mellan D, A och K2 - något som det spekulerats i (jag misstänker det ligger nåt i det).
*Studier som tyder på att de behöver mer D-vitamin är ju normalt gjord på människor som äter en spannmålsbaserad kost eftersom det knappast förekommer nåt annat - speciellt inte bland folkslag som just drabbas av metabolt syndrom och diabetes.
Det var ett utförligt svar jag fick. Tack Pasi!