Jag kunde inte hålla mig
Jag deltar i ett forum för översättare, WordReference, och brukar hoppa in främst på svenska, men ibland på spanska. Jag brukar vara ganska noga med att inte posta sånt som inte hör till översättningen, men jag kunde inte låta bli när jag möttes av frasen: "An option he thinks should be considered is stomach-restricting surgery. An operation to place a band around the stomach, restricting the amount the child can eat at any one sitting, might have dramatic results, he said."
Så jag skrev att visst kan resultatet bli dramatiskt, det kan döda barnet. Och att det är kriminellt att utsätta barn för såna risker, och att det finns mer effektiva metoder via dieten att minska i vikt.
Jsg vet inte vilken artikel som ska översättas, men det är något som är allvarligt fel hos läkarkåren när det gäller att behandla fetma.

Jag som tyckte det var illa nog att Marcus talar om att man måste lära överviktiga barn att "acceptera" att vara hungriga för att kunna hålla vikten, men att man överväger att använda magkirurgi till barn, ja då är någonting väldigt fel, blir nästan fysiskt illamående av att höra det.

Skrämmande 

Såg en dokumentär om lobotomi igår och faktiskt, man lobotomerade även barn! Ruggigt.