Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 4642 ggr
Trollpyret
0

Lutfisk som inte smakar jul?

Några veckor efter jul köpte jag ett paket lutfisk väldigt billigt och nu känner jag att det börjar bli dags att göra något med den, men vad? Jag vill förstås inte göra något som smakar jul utan är ute efter något annat recept och jag har letat en del men hittar inget lämpligt. Finns det någon här som sitter på något mumsigt recept och som vill dela med sig av det?

MimLan
0

Vet inte helt vad du menar du när du säger "smakar jul", det är ju en traditionsfråga vad man själv personligen anser smakar jul.

Senapssås, blanda grdde och skånsk senap.

Zepp
0

Du får väl göra som Norrmänen gör.. serverar med stekt fläsk o med allt stekflottet hällt över fisken!! Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trollpyret
0

Du har helt rätt i att det är personligt vad man anser "smakar jul", men när jag skrev det  tänkte jag mest på att jag inte vill äta den som man (eller jag iaf) äter den vid jul, dvs med bechamelsås. Jag brukar ha mycket kryddpeppar på så det är också julsmak för mig. I Skåne äter man ofta lutfisk med senapssås och det har jag också ätit vid jul någon gång. Glad

Det är ett alternativ som jag ska ha i åtanke om jag inte kommer över något som verkar godare, men det låter faktiskt lite tråkigt i mina öron.  Tungan ute

Jag har funderat på att göra en pudding eller sufflé eller liknande, men de recept jag hittar är mest inriktade på att man ska använda matresterna från julen  vilket innebär att de smakar det som jag kallar att smaka jul. Jag vet inte riktigt vad för kryddning och tillbehör som skulle kunna tänkas vara gott annars? Dessutom vet jag inte hur jag ska modifiera recept på puddingar och suffléer som innehåller mjöl, potatis och annat som är ovälkommet på min tallrik.

Zepp
0

Jag vet inget mer än vad jag hört om hur norrmän äter lutfisk.. men vi får väl hoppas att någon från grannlandet förklarar lite mer och kanske har någon form av recept!!

Jag anar att det ingår potatis och en massa smält smör!??

soderen
0

Jag åt lutfisk igår. Kanongott som alltid.

Jag tillagade i ugn enligt receptet på paketet.
Sedan gjorde jag två olika såser. En bechamel till gubben, och en baserad på philadelphiaost (neutral), lite smör och grädde. Smaksatte med salt och en massa kryddpeppar.

Vet inte om dessa är juligt, men på detta sett äter då jag min lutfisk.

Annars så låter ju Zepps recept intressant, det skall jag nog ta och prova vid något tillfälle.

adriane-2
0

Håper dere skjønner hva jeg skriver daGlad

Er fisken løs i fasongen må man salte med 1 ss salt pr kg.

Legg i panne, ha folie over og stek ved 200 g i 35-40 min.

Tilbehør til 4 personer:

1 kg flesk skjæres i små biter og stekes ved lav varme slik at fettet trekker ut. Ha over i kjele og hold varmt.

Lag ertestuing av pose, eller kok av tørkede erter. Du trenger ikke spise så mye med tanke på karber.

Jordskokk kan være et alternativ til potet, eller en liten mandelpotet.

Bright er et lavkarboøl vi kjøper på systemet hos dere.Flört

et lite glass går bra av og til.

Zepp
0

Tack skall du ha och jag har hitta några recept oxå!

Lutefisk med tilbehør