Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12915 ggr
savonit
0

Skrumplever av LCHF

Hej får jag börja med ett skratt? HAHAHA

Jag gjorde det i alla fall.

Idag talade en dietist, i släkten om för mig att man inte skall äta LCHF länge, då man kan få skrumplever av det.

Enliga vad jag vet är detta endast aftonbladet(Vetenskap)

Varför får man skrumplever generelt sätt?

Och få vilket sätt påverkar LCHF skrumplever?

Gärna med vetenskaplig studie jag kan koppla detta till.

Tack.

matsmurfen
0

Orsaker

Skrumplever uppkommer då hepatocyterna - de celler i levern som är ansvariga för leverns funktion - dör och ersätts av ärrvävnad, så kallad fibrotisering. Orsaker kan vara:

* alkoholmissbruk
* kronisk viral hepatit
* primär biliär cirros
* hemokromatos
* alfa1-antitrypsinbrist
* Wilsons sjukdom
* långvarig gallstas
* autoimmun hepatit
* Primär skleroserande kolangit
* cystisk fibros
* Vissa läkemedel, överdos av exempelvis metotrexat eller vitamin A

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrumplever

Skriv ut och skicka en kopia till dietisten…

Zepp
0

Skrumplever är ett slutstadium av fettlever som förekommer främst i två former.. AFLD och NAFLD!

Den första står för alkoholrelaterade fett lever och är antagligen vanligast.. den andra står för icke alkoholrelaterad fettlever och har samma orsak som uppkomsten av diabetes.. dvs högt blodsocker!!

"NAFLD is associated with insulin resistance and the metabolic syndrome (obesity, combined hyperlipidemia, diabetes mellitus (type II) and high blood pressure)"

http://en.wikipedia.org/wiki/NAFLD

Skrumplever är slutstadiet om det vill sig illa!!

"Cirrhosis is most commonly caused by alcoholism, hepatitis B and C, and fatty liver disease but has many other possible causes. Some cases are idiopathic, i.e., of unknown cause."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrhosis

Självklart kan man få både fettlever och skrumplever av andra orsaker.. men då är de inte kostrelaterade!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
0

MM läste precis detta men jag tänker just wikipedia, känns inte så mycket mera vetenskapligt än Aftonbladet tyverr.

Någon som vet.

Och hur påverkar LCHF skrumplever. Påverkar den alls eller kan det användas som behandling emot skrump, blir skrumpen större, mindre eller opåverkad av LCHF?

savonit
0

Så med detta är det konstaderat att LCHF inte har något med skrumplever att göra?

Funderar på vad Dietister gör på sina kafferaster och hur dom kommer fram till allt som LCHF ställer till med.

JAJA denna Dietist kommer dock inte nöja sig med wikipedia utan kommer anse att det är aftonbladet(Vetenskap).

Men själv kan man tydligan tycka presis vad som med mindre belägg.

Zepp
0

Läs refrenserna längst ner.. här har du den första;

"Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is common and may progress to cirrhosis and its complications. The pathogenesis of steatosis and cellular injury is thought to be related mostly to insulin resistance and oxidative stress. Therefore, management entails identification and treatment of metabolic risk factors, improving insulin sensitivity, and increasing antioxidant defences in the liver. Weight loss and exercise improve insulin sensitivity. Bariatric surgery may improve liver histology in patients with morbid obesity. Insulin sensitising drugs showed promise in pilot trials as have a number of hepatoprotective agents. Further randomised, well controlled trials are required to determine the efficacy of these drugs."

Självklart är det bättre att ändra kosten så att man slipper medecin som ökar insulinkänsligheten.. och magoperation får nog betraktas som absolut sista utväg.. konstigt att dessa forskar alldrig föreslår ändrad kost.. med mindre insulinhöjande föda!!

MimLan
0

#4 Det är inte du som skall komma med belägg, det är "din" dietist som skall komma med det. Ingenting blir faktum för att någon har en titel eller en utbildning. Dumskallar och felutbildade finns överallt.

JAUS
0

Att fett kan vara farligt för levern har jag inte hört, däremot har jag hört det om protein, men eftersom LCHF:are inte äter mer protein än normalt så är det inget problem.

linn47
0

Han som gjorde filmen "Super size me" och bara åt mc Donalds-mat fick ju meddelandet av sin läkare att han fått fett-lever (skrumplever) pga sin kost, men den kosten innehöll ju väldigt många kolhydrater också…

Pasi
0

#8 Filmen var troligen gjord i propagandasyfte och allt som sägs är inte sant. I FatHeadMovie försökte de få ut hans matschema med tanke på att kaloriantalet de angav inte stämde - men Super size me vägrade. Man får ta det filmen säger med en nypa salt.

Wildrat
0

Strax efter Supersize me gjordes en svenk upprepning av vad han gjorde i filmen. Ett gäng studenter fick under ett par veckor äta bara skräpmat och så kollades vad som hände. Alla blev väldigt förvånade när dessa friska ungdomar fick fettlever och de undersökte saken vidare och kom fram till att det var kolhydraterna och inte fettet som orsakade detta. Av någon konstig anledning blev detta aldrig någon särskilt stor nyhet… Kommer tyvärr inte ihåg vem eller var detta gjordes…

Zepp
1

Wtn3
0

Troligen var det sockret från all läsk som orsakade hans leverproblem, kombinerat med att han gick från att vara mer eller mindre vegan till att vräka i sig animaliskt protein.

helnim
0

Hej,

detta är från www.internetmedicin.se

Orsaker till Levercirros:

• Kronisk toxisk leverpåverkan (alkohol,vissa läkemedel)
  • Kronisk hepatit (typ B och C)
  • Autoimmun leversjukdom
  • Metabol leversjukdom
  • Cirkulatorisk påverkan
  • Okända orsaker (Kryptogen)

Det finns inte angivet någonstans att det skulle bero på kost som LCHF.

Mvh

Helena

nyborjare08
0

JAUS, jag trodde att det var njurarna som kunde ta stryk av för mycket protein (om man redan är njursjuk). Jag har inte hört att levern skulle påverkas av för mycket protein. På vilket sätt?

Emmisha
1

Asså dietister är verkligen köpta av livsmedelsverket - de förespråkar ju tallriksmodellen fortfarande vilket är ett skämt. Konstigt att de inte ser något samband med de senaste 100 årens ätande och de senaste 100 årens väl-levnadssjukdomar………. Men det e klart hela samhället och jordbruksverket med deras spannmål vinner ju på att förespråka tallriksmodellen med massa ris/bröd/pasta. Totally insane!

JAUS
0

#14 Jag har bara hört talas om det, men jag har inte brytt mig om att kolla upp det ännu och har inte tid att göra det just nu. Prova att googla och se om du hittar något.

Zepp
0

Jag tror inte njurarna tar stryk av för högt proteinintag om njurfunktionen är nedsatt.. utan det är njurarnas förmåga att urskilja Urean från proteinet som kan bli bli för låg!

Isåfall får man för hög halt urinsyra i blodet.. men det är klart man kanske frestar på njuren extra ??

JAUS
0

Det finns ingen poängg att äta mer protein än kroppen kan ta upp eftersom man kissar ut överskottet ändå. I en överlevnadssituation kan det kanske vara bra att dricka sin urin och återanvända näringsämnen man får dock lite skadliga restprodukter också, så det kanske gör mer skada än nytta.

Zepp
0

Mnja.. vid överskott av protein har jag för mig att kroppen i första hand lagrar upp det som lite extra muskler.. har för mig Nyström kom fram till något sånt oxå i sin Super Sise me studie!

nyborjare08
0

#16 ok, det enkla svaret - leta upp det själv… Jag har googlat och bara hittat motsvarande som du skrev, nån som har hört om det.

JAUS
0

#20 Om du betalar mig så kan jag leta upp det åt dig, men eftersom jag inte får något betalt av att vara här och jag redan spenderar största delen av min vakna tid här tycker jag gott att du kan googla själv, eftersom du har ett större intresse i frågan än jag.

JAUS
0

#19 Nej, du har fel. Kroppen kan inte lagra upp hur mycket protein som helst, det mesta försvinner ut med urinen.

Zepp
0

Mnja.. det verkar som om jag trodde rätt iallafall om man Googlar lite!

"Kronisk njursvikt eller kronisk njurinsufficiens innebär att njurarna underfungerar. De vanligaste orsakerna till kronisk njursvikt är diabetes, nefroskleros, kronisk glomerulonefrit och cystnjurar. Kronisk njursvikt utvecklas successivt, och symptom på uremi (ansamling av giftiga ämnen beroende på dålig njurfunktion) uppstår liksom förändringar i personens metabolism och vätskebalans. Om en person med uremi når ett tillstånd då halten av urea i blodet stiger, kallas detta azotemi. Urea är en metabolit som bildas då proteiner och aminosyror bryts ned. Ämnet är i sig själv är inte giftigt, men koncentrationen av urea i blodet är en bra indikator på förekomsten av andra ämnen som är giftiga ämnen."

"Personen bör äta kost med lågt proteininnehåll,"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronisk_njursvikt

Njurarna tar altså inte stryk av för mycket protein om man är njursjuk.. utan det är njurens nedsatta förmåga att filtrera som gör att man skall hålla ner proteinet, så inte resten av kroppen tar skada!!

nyborjare08
0

Jag frågade eftersom det verkade som om du visste, JAUS. Av nyfikenhet. Jag trodde att det var det vi gör här - delar med oss av kunskap och tipsar varandra. Men jag ska försöka minnas att inte fråga dig något igen.

keja01
0

Proteinöverskott blir väl till energi för kroppen?

subcalva
0

Prof. Nyström blev uppmärksammad av BBC för sin snabbmatsstudie och de gjorde ett program som heter "Why are thin people not fat?"

Första delen finns här