Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5065 ggr
titanyah
0

Supergott Sesambröd!

Jag är ny på Kolhydrater.iFokus, men har "tjuvläst" här under mina nära 1,5 år på LCHF, och hittat mycket goda recept, bra råd och härliga berättelser. Tänkte dela med mig av ett egenmodifierat recept jag hittade orginalet på här förut.

Ett bröd som både smakar bröd, har brödkonsistens och dessutom är LCHF!

Sesambröd

2 dl sesamfrön

1 msk psylliumfröskal (går säkert lika bra med fiberhusk, kan ev uteslutas?)

1 tsk bakpulver

250 g keso

3 ägg

ev solrosfrön, pumpakärnor, hackade valnötter etc efter tycke o smak

Mixa sesamfrön och psylliumfröskal till mjöl. Blanda i bakpulvret. Rör ihop ägg o keso och rör i det torra i äggblandningen. Den som inte vill ha kesobitar i brödet, kan mixa keson lite med sesamfröna på slutet. Tillsätt frön om du vill, funkar lika bra utan.

Bred ut smeten tunnt på bakplåtspapper på plåt, jag får en kaka på ca 25*35 cm. Grädda i 225 ca 8 min.

Av denna sats får jag 12 "knäckebrödsstora" bitar, ca 1-1,5 kolhydrat per styck beroende på tillsatta frön. Enligt uppgift kan man torka dem i ugn 75 grader till knäckebröd, men det har jag inte provat.

Jag brukar strö lite rosmarinsalt och spraya lite olivolja på (brödet är riktigt fett i sig självt, så det är mest för smaken). Är sugen att testa med fetaost och soltorkade tomater också, återkommer när det blivit av!

För en mackoman som jag, var det underbar att hitta ett mjukt, saftigt och gott bröd som inte triggar mig att äta 4-5 skivor (som alla ansdra bröd gör, inklusive FinnCrisp).

Hoppas det faller fler i smaken! Skrattande

Lycka till !

Tina

Dunet
0

Låter jättegott ska testa i morgonTungan ute