Anna Skipper och "Du är vad du äter"
I flera månader innan jag började med LC-kosten (sept-dec) tillämpade jag s k "Anna Skipper-kost". Jag hade blivit störtförälskad i programmen som gick på TV3 och missade inte ett avsnitt!
La om hela min kost och höll jämt på med blötläggning av diverse torkade bönor, ärtor o s v. Sallader och grönsaker, frukter och grovt bröd, allt enl Anna Skippers rekommendationer. Tänkte att NU ska jag väl äntligen, äntligen gå ner i vikt!
Samtidigt började TV 3 och Titan söka nya medverkande till årets omgång av "Du är vad du äter". Så jag mailade in en ansökan till dem, berättade om min vikt, min livssituation o s v. Och bifogade bilder av hur jag såg ut…
Inte fick jag något svar inte. Tog sedan kontakt med Anna Skipper själv. Jag frågade henne rent ut varför jag inte gått ner något i vikt, trots att jag tillämpat hennes kost såpass länge. Hon svarade faktiskt. Gick på om att hon inte styrde castingen o s v, men att jag var välkommen att hitta tips och inspiration på hennes sida. Avslutade med ett klämkäckt "Alla förtjänar att må bra!".
Jag svarade henne igen och förtydligade att jag redan åt hennes rekommenderade kost och att jag varit bekant med s k hälsokost i flera, flera år. Och så skrev jag att det är beklagligt att när inte den konventionella vården kan erbjuda mig någon lösning, vill inte heller en uppstickare och "nytänkare" som det här programmet göra ett försök. Och jag tillade att jag förmodligen inte är tillräckligt "lönsam" eftersom jag inte kan motionera och att riskerna med att satsa på mig är alltför stora.
Hon svarade faktiskt en gång till… denna gång mycket kortfattat, men jag fick ett mycket intressant råd. "Prova med att dra ner på kolhydraterna" skrev hon…
Ja, nu är jag ju inte längre intresserad av det kostprogram hon förespråkar, detta var mer ett litet experiment, Men att hon faktiskt föreslår en minskning av kolhydraterna tyckte jag var rätt intressant. Jag skulle väl ha skrivit tillbaka och frågat vad hon tycker att jag ska äta i stället…

Hehe 
Intressant fråga, undrar om hon skulle våga svara på den…
Numer pensionär i Nynäshamn
Säkert inte mättat fett…

Anna Skipper verkar faktiskt själv tro en del på LC men antagligen inte på HF.
Troligen har hon sålt sin själ lite för att få äran att lyftas fram som programledare.
Har man ett alltför kontroversiellt budskap så kommer man nog inte i fråga som hälsoguru på tv3.
Hela konceptet på programmet är iu dessutom klonat från en engelsk serie vilken följs rätt slaviskt
Anna har ju tidigare varit med i "tjockholmen" där hon var programledare med Fredrik Paulun som med sin GI-metod egentligen förespråkar väldigt mycket kolhydrater
Vi får väl se om nån av dom svänger om till LCHF i framtiden
Kanske Paulun kommer att omvärdera sina teser nu när han trots sin GI-metod faktisk själv drabbades av en stroke för ett tag sen…
Nä, det skulle hon väl aldrig våga säga!
Jodå, hon skriver om mättat fett på sin hemsida, ngt om att det nu är bevisat att det inte är farligt. Men i våras skrev ngn i hennes gästbok (tror det är borttaget nu) att han hade sett henne fuska på stan med cigarretter.
Var det någon som såg inslaget med Anna Skipper i köket inför Nobelfesten? Där stod hon ju och ojade sig över mängden smör och grädde som skulle användas till såsen, och menade att det nog var bäst att man dansade ordentligt sedan för att bli av med allt fettet!
Jag kan tänka mig att hon fuskar… inte bara med cigaretter, utan jag tror hon har ett enormt sockerbegär som hon tillfredsställer ibland också. Jag är bekant med en hälsokonsulent som med åren har lärt sig att "se" på människors fysionomi hur de lever, lite grand så där som Anna Skipper kan titta på folks tungor. Enligt min bekant så talar Annas relativt runda kinder för att hon smygäter socker…
Inte vet jag, och det må vara hur det vill med det. Hon är i alla fall mänsklig då tycker jag.
Nej.
Baerta, vadå "Nej"? Håller du inte med, eller vad menar du?
Jag mena att jag itne såg det i köket ;)
Oj Oj undrar vad Skipper säger när jag säger hur mycket Fett jag äter i TV hehe
Heja Kia!

"Jag kan tänka mig att hon fuskar… inte bara med cigaretter, utan jag tror hon har ett enormt sockerbegär som hon tillfredsställer ibland också"
För mig säger ovanstående mer om den som sa/skrev det….
Margareta - Är det verkligen fortfarande okej att vi ifrågasätter namngivna personers liv och leverne på detta forum?
Njet
Jag påstod inget Airam!, jag skrev att jag TROR. Tanken är väl fri i alla fall?

#15 - Absolut. Vi tror alla precis vad vi vill, men man kanske inte ska offentligöra precis vad som helst. Iaf inte med namn oavsett det är sk kända personer eller ej.
Airam1 Vet inte om jag håller med dig i detta fall. Anna Skipper sticker ju ut hakan rätt bra ändå, och är nog införstådd med att det spekuleras en hel del. Att det bara ska vara OK så länge man håller med tycker jag är konstigt. Det skulle i förlängningen innebära att så fort man hade det minsta att invända, så skulle man bli belagd med någon slags cencur?
Nä, inte min grej.
Men om jag har sårat dig, eller något du tror på, så ber jag förstås om ursäkt. Jag var själv en ivrig anhängare av fru Skippers modell förut. Tyvärr rssulterade det inte i någon som helst förbättring av min hälsa eller någon viktnedgång heller.
Nu tror jag mig dock kunna se en liten kursändring hos Anna Skipper. I sitt senaste avsnitt av "Du är vad du äter" var hon väldigt fokuserad på att ta bort kolhydrater och talade även välvilligt om bra fett, på ett sätt som inte gjort tidigare.
Och till sist vill ja bara citera min sista mening i mitt inlägg ovan, #7 "Inte vet jag, och det må vara hur det vill med det. Hon är i alla fall mänsklig då tycker jag."
Skrivregler på iFokus är till för att följas och enligt regler får man inte smutskasta folk hur gott uppsåtet än är…
Sorry…

DaMum, jag har följt Dina inlägg sen start och hittills hyst den största respekt för både Dina inlägg och sätt att formulera Dig på. Policyn för detta forum sätter inte jag gränser för - jag är bara en medlem, men det har varit på tapeten förr att: vi inte ska sysselsätta oss med personliga spekulationer och tankar om namngivna personer. Inte ens om de till synes har betalt för att analyseras offentligt.
Be för all del inte om ursäkt. Jag är inte det minsta lessen. Jag blev bara lite förbannad ;-)
Ok, Airam1, Du valde själv att ta det i forumet.
Följande kommentar i inlägg#13 är inte särskilt vacker den heller.
För mig säger ovanstående mer om den som sa/skrev det….
Detta skriver Du dessutom som varit med här helt öppet till en alldeles ny medlem som med all säkerhet är här och läser.
Hur etiskt försvarbart är det?

Margareta, jag har redan en mamma.
Jag tror inte att det var meningen av DaMum att smutskasta någon. Även om man inte kanske ska prata om andra på det viset så hur vi än ser det så pratar man om kändisar så.
Kanske för de är offentliga personer. Men man menar oftast inte det på ett sårande sätt……Det är bara ett sätt som vi pratar om offentliga personer…..Och de har oftast valt att bli offentliga personer och där ingår det att man får höra folks tolkningar om en själva tror jag……..
Känns som det lätt kan bli feltolkningar här och jag tror inte det var meningen från början. Absolut inte på ett elakt sätt.
Blir så tråkigt med pajkastning mellan varandra…. Eller ska vi kalla det "köttkastning"
Vad menar du med "mammakommentaren" Airam1? Finns det fler Airam här? Jag bara undrar, för det spydiga tonfallet brukar man inte se röken av i dina inlägg i vanliga fall. Och Margareta är ju mamma för hela kolhydrater.ifokus, så hennes kommentar var väl befogad…
*tiger och lider*