Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8865 ggr
parsley
3

Kolhydratinnehållet i öl

Jag såg en tabell i en veckotidning som visade att kolhydratinnehållet, omvandlat till antalet sockerbitar var högre i lättöl än i starköl. Misstänkte att antingen tryckfels-nisse elller tidningsankan varit framme, så jag kollade med livsmedelverkets databas.

Lättöl innehåller 3,8 % kolhydrater, folköl 4,6 % och starköl 3,2 %.

Någon som kan förklara vad skillnaden beror på? Kaloriinnehållet i starköl är högre än i lättöl, men det är väl inget som en LCHF-are behöver bry sig om. Med de procentsatserna borde det vara OK att ta sig en SS när man är ute och roar sig, eller? Har även kollat det finstilta på ett par ölburkar. Det står inte hur många kolhydrater en burköl innehåller.

jasinska
0

kanske för att det är mer alkohol i starköl? kan det vara så att alkoholen "spär" ut kolhydraterna, men ger fler kalorier?

Skepparkrans
0

Stärkelse/socker omvandlas under jäsningen till alkohol. Starköl har fått jäsa längre än lättöl och har därmed mindre kolhydrater. Svårare än så är det inte.

Men även starköl innehåller stora mängder kolhydrater. Det finns dock lågkolhydratvarianter som t.ex. Spendrups Bright, Pripps Blå Pure och Krönleins Spot Light. Ingen av dem är några smaksensationer men de är inte alls dåliga.

alma98
0

Om ni går in på de olika bryggeriernas hemsidor så finns oftast innehåll odyl att finna sen kan jag bara säga att de lågkolhydratsöl som finns smakar diskvatten blandat med saft alldelens för sött för mig - hellre att jag njuter lääänge av en "riktigt" öl än 2 låssas öl Tungan ute

evacarina
0

hm.. jag tycker att spendrups bright är godare än många "vanliga". Den har varit högt placerad i flera tester också. Extra humle tror jag den innehåller.

maxiq
0

Nu "råkar" jag ha både folköl och starköl hemma av Spendrups Bright (i rent vetenskapligt syfte naturligtvis) och kan meddela att folkölen innehåller 1% kh och starkölen 0,76% kh så då blir valet lätt i fortsättningen!

Skrattande

P.S. Spendrups Bright smakar betydligt bättre än begagnat badvatten!

alma98
0

Maxiq - Beror på vem som badat Flört