Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3234 ggr
susalm
0

Hur räknar man?

Hej

Jag undrar hur man räknar när man äter LCHF.

Om jag tex har en skiva bröd som har 10 g kolhydrat per skiva och jag har på smör och fetost, hur mycket "drar" fettet ner kolhydraterna?

För det bör väl minska om jag tillför fett eller är jag ute och cyklar? Obestämd

tacksam för alla svar jag kan få :D

Sussi

eva-
0

menar du att fettet skulle trolla bort kolhydraterna?

förstår inte frågan

susalm
0

Nä inte trolla bort men kanske minska dem.

Tex om det står på förpackningen att 1 skiva innehåller 10g kolhydrat/100g kan man då minska det på något sätt?

Undran är alltså om man tillför bra fetter kan man minska ner mängden kolhydrater/g på något sätt eller är det konstant?

eva-
0

minska dem?

enda sättet att "minska" kolhydraterna är att inte äta dem.

har du läst igenom VanligaFrågor & Svar? lycka till

Effie
0

Är det andelen kolhydrater du tänker på? Visst minskar procenten kolhydrater i din macka om du brer rejält med smör på den - men det är ju ändå mängden i gram per dag som man räknar med. Procenten är bara ett hjälpmedel, en riktlinje. Sedan är det ju upp till var och en om det är "värt" 10 g kolhydrater för att få äta en bit bröd…vissa klarar det, utifrån vad de vill uppnå (vikt, hälsa), vissa lägger hellre kolhydraterna på något annat, eller avstår dem så mycket det bara går.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

susalm
0

Tack Effie, du är inne på det som jag undrade över Skrattande

ullisbullis
0

Du kanske tänker på glykemiskt index? Vid GI-kost räknar man det.

Mycket fett drar ner glykemiskt index på mackan, men kolhydraterna blir kvar. Det bästa är alltså att äta så lite bröd som möjligt, och så mycket pålägg som möjligt.

Tips: Baka själv kolhydratsnålt bröd och få allt!Glad

Wtn3
0

Det finns faktiskt lite olika uppfattning om det där, en del menar att det är antalet gram kolhydrater som är det viktiga, andra menar att det är andelen, t ex om man äter 3000 kcal om dagen kan man äta mer kolhydrater i gram än en som äter 1500 kcal, det viktiga är att man håller sig under 5 energiprocent, medans andra som sagt säger att man inte bör gå över en viss gräns i gram, 20 gram är en vanlig sådan. Vill man äta en brödskiva med 10 gram kolhydrater och tycker det är värt det så är det såklart ens egna val, men troligen kommer man komma fram till att det är trevligare att skippa den och istället lägga till massa grönsaker, 10 gram kolhydrater i sallad är i genomsnitt 300 gram, lite beroende på vad du använder för grönsaker, så jag tar hellre en stor sallad till maten än en brödskiva till pålägget. Jag använder ostskivorna som "macka" istället och brer bregott på och lägger lite kalkon eller skinka över.