Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6806 ggr
Elolinona
1

Tips på enkla och billiga måltider!

Hej!

Jag skulle bli huur tacksam som helst, över om jag skulle kunna få förslag på enkla, och billiga vardagsmåltider! Som studerande har man kanske inte råd att göra fläsfilé och kycklinggryta varje dag.

Tacksam för svar!!

isalu507
0

Ägg är tokbra, kan man göra massvis med och det är billigt och bra! Och kött till extrapris.

Är själv student och köper sällan kött till fullpris. Man får hålla utkik i affären efter grejer med kortare datum som bara är att slänga i frysen sen.

Ibland har affärer "fulkött" som de säljer billigt, dvs sånt som är felskuret, snett och inte lika snyggt som de fina kotletterna, men det spelar ju ingen roll om min fläskkarré är sned liksom, det är ju fortfarande lunch. Citygross har såna "skalkar" ibland har jag sett, och iallafall mitt lokala Ica Supermarket brukar ha felskuren fläskkarré för 36 kronor kilot.

brallan
0

Köttfärs kan man ju köpa billigt ofta. Gör en stor sats köttfärssås och biffar och frys in. Med grädde i. Supergott. Råkostsallad är oslagbart, riv vitkål plus lite morot, purjolök och ev en äpplebit, på med lite olja och vinäger med salt och peppar i. Fläsk är underbart gott och kan också köpas billigt IBLAND. Fläsk med löksås t. ex.

missaz
0

En höjdare som jag gjorde ofta ett tag till lunch är varm LCHF-macka/pizza.

Använd en gaffel till att vispa ihop ett par ägg, en liten skvätt grädde och en nypa salt på en flat tallrik. Ställ tallriken i micron på ett par minuter, micra tills smeten stelnat. Bre på lite tomatpurré eller tacosås, ha på tex skinka, stekt köttfärs, oliver eller vad du vill samt ost och eventuellt pizzakrydda. Micra igen tills osten smält. Klart!

Detta är snabbt, gott och mättande samt ger minimalt med disk!

Mervi
0

Det finns en hel del recept här till vänster, kolla där bland köttfärs tex. finns många billiga måltider.

WilliamJ
1

Om du gillar att räkna och har tid så ska du inte välja det billigaste, utan det som i förhållandet till priset ger mest energi.

Creme Fraiche är på detta sätt billigare än fil, om man tar ett exempel.

Smör för ca 13 kr täcker hela dagsenergibehovet av energi. Detta är något att utgå från om man tycker smör är dyrt. 13 kr funderade man inte över en sekund när det handlade om en chokladkaka innan:-)

Vill man ta det ett snäpp ytterligare så ska man kolla vad för näring man får. Lax ger 11 ggr mer D-vitamin och omega-3 än t ex Sej. Lax kostar inte 11 gånger mer..

Ja, ägg är nog bland det bästa. Det som innehåller mest näring av allt man kan äta är nog lever. Nötlever har t om mer C-vitamin än många frukter/grönsaker. Men det här är nog en smakfråga.

Kolla och förstora denna bild så ser du vad nyttigt det kan vara:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring 

Lycka till i massor!!

Gabriela
0

Tänker lite som WilliamJ och försöker få så mycket näring det bara går för pengarna… om kroppen är nöjd äter man mindre och då spara man pengar (eller åtminstone jämnar det ut sig) Obestämd

Lax och ibland andra fiskar är billigt i Sverige. Och smör! Riktig äkta smör mättar och är super mat. 2 eko ägg plus smör till frukost eller lunch kostar mindre än 10:- och ger bra näring samt mättar. Med lite grönt till har man ju en bra måltid.

Säsongsmat är ju prissatt äfer säson. Grönkål har vi ätit mycket av under helgerna, t ex. Men inga typiska "sallad" ingredienser (tomat, gurka, sallat). Vi väntar tills sommaren.

Köttbitar som inte är populära är oftast billigast, högrev kan man ju kokta underbara grytor på i storkok ett par gånger i månaden. Variera med olika smaksättningar (chili, curry, bearnaisse… mm) och du har bra mat till många dagar.

matsmurfen
0

Jag fick själv tips om äggröra för att få i mig så mycket fett som möjligt. Jag testade 4 ägg och 100 g smör. Smält smöret först och häll det i äggen och vispa runt innan du häller det i stekpannan så binder äggen smöret lättare. Ständig omrörning på svag värme. Salta.

Jag räknade och detta blir:

• 994 kcal

• 26 g protein (10 E%)

• 100 g fett (90 E%)

• 0,4 g kolhydrater

Kostnad?  Jag själv räknar 6 kr för äggen och 5 kr för smöret, totalt 11 kr för inte långt ifrån halva dagsbehovet av energi (för mig), fast just nu kör jag detta som tillägg till dagens övriga "vanliga" måltider enbart för fettets skull.

savonit
0

7 man kan ju köra med kokosfett istället eller som alternativ.

något billigare lika nyttigt, + Laurinsyran. eller vad det nu hette.

Janice
0

Makrill med smör! Eller tonfiskröra med creme fraiche/majonäs och vitlök, det är en favorit här hemma..

Annars som sagt ägg, i alla former.

Gabriela
0

#8 har kokosfett hemma men tycker faktiskt att jag följer en mer "lokalt"-anpassad kost. Kokosfett + fisk i Stilla Havet? Sill, lax + smör i Baltikum?

Smör smakar gott. Kokosfett smakar inget.

savonit
0

Kan ju så tyckas.

Men det funkar lika bra.

Kokosfett smakar kokos om man inte väljer smakfritt.

Men här ville ts ha tips på billig mat.

Hands upp.

Vill man vara lokal och använda billigare fett kan man ju använda raps om man nu vill, eller majonäs. Men faktum är att kokosär nyttigare där av.

Använd vad ni vill. men kokos bä billigare och funkar lika bra.

Gabriela
0

Inhandlar endast Cocosa eller liknande. Smakfritt.

Svensk rapsolja är det inget fel på. Tycker man ska även anpassa sig själv till där man bor.

Priset är värt det man vill betala för. Inte så svårt. (t ex har ingen platt-TV och har alltid matlåda med mig)

Cool

Var och en får välja vad man lägger pengarna på.

savonit
0

Ok vad är inte fel på svensk raps olja?

Vad jag vet innehåller den som alla andra på tok för mycket omega 6 fettsyror.

Gabriela
0

Ja, och alldeles för många har växt upp med "fel" fetter (känner folk på obbet som är 60+ och fortfarande har morföräldrar som mår bra vid livet? dvs ingen diabetes, ingen alzheimers, mm) och mått bra. Kanske pga av övrigt de har ätigt?

En bra balans, vilket vi saknar nu för tiden, är väl problemet. Ok med rapsolja men ät mer bra fisk. Och grönt + bär när det är säsong här?

Håller du inte med?

savonit
0

Håller helt klart med att man skall äta efter sesong. Men ta bort de onyttigaste äckligaste socker och kolhydrat källorna.

Men fett som är så nyttigt.

Anser jag att det inte spelar någon roll vilket fett jag äter när, Bara det ha rätt samman sättning. Visst bör man gynna den lokala bonden, men det gör jag redan på så mycket annat, gronsaker, kött, fisk, etc.

Så om fettet är lokalt spelar mintre roll då et ger mig energin och byggstenar ect som är viktigt för kroppen så bara man kan få i sig rätt sådanna så är jag glad.

Men man använder ju mycket smör ändå i alla såser och så.

Då kokos fett stelnar så lätt.

Så även där gynnar man bonden i sverige.

I övrigt helt med.

Gabriela
0

Vi kör då:

säsongsbaserad (så mycket det går)

lokalt/regionsbaserad (så mycket det går)

Inga problem! Tyst

zanne
0

Hej Janice # 9!

Skulle du vilja dela med med dig av receptet på tonfiskröran? Det låter gott och alla i familjen gillar tonfisk.

Mvh

Zanne

Janice
0

# 17

Recept och recept… Tungan ute

Majonäs/creme fraiche efter tycke och smak, jag brukar köra ungefär 50/50. Svartpeppar, krossad vitlök, och så tonfisk från burk som fått rinna av. Mmmm! Blir godare dagen efter då den stått till sig i kylen!

Jag brukar äta denna röra till kokt ägg eller lite sallad.

missaz
0

#18 jag gör något liknande fast utan peppar och med purjo- eller rödlök och dill. Glad

Mervi
0

Kycklinglever är billig och nyttig mat. Jag brukar göra så här

ca 400 gram kycklinglever som jag delar i lite mindre bitar

lök, svamp.

smör

grädde

peppar salt eller kryddor som  du gillar.

Stek kycklinglever, lök och svamp i smör. När de blivit lite gyllenbruna häll lite grädde på och låt detta småkoka en stund, det tar inte så lång tid för levern att bli klar.

Detta är en av mina favoriter, går fort, kostar inte mycket och är gott och nyttigt.

Lycka till!

missaz
0

Ja, kycklingleverstuvning är verkligen gott, nyttigt och billigt! En favorit här med och även de som inte gillar lever vanligtvis brukar kunna gilla detta - kycklinglevern är ju så mild i smaken!

Fialotta
0

Ägg, makrill, köttfärs på rea, soppa!

Har alltid tyckt att soppa inte är "riktig mat" men det är det med lite grädde i, och ett två ägg eller en ostbit som tilltugg!

Grönskakssoppa, svampsoppa… Lätt att göra stora portioner och frysa in!

Omeletter med olika fyllningar… Finns hur mycket som helst egentligen!

http://tyckomlchf.blogspot.com/

Trassi
0

Jag äter mycket kål. Det är billigt och gott. Man kan göra tex: Kålsoppa med köttfärs

Gräddstuvadkål (istället för pasta :) )

Coleslow

Kålcarbonara

Kållåda med kött

Kål-jansonsfrestelse

Lojs
0

Jag är i samma sitution, studerande med alldeles för liten matbudget. 
Jag har minst en måltid om dagen bestående av äggmjölk, jag gillar det mycket för att det är lätt att variera, jag känner att nu när jag måste äta så billigt så blir maten lätt väldigt enformig. (Många köttfärsrätter blir det…)

I övrigt så tar även jag gärna emot tips, mitt problem är att få i mig tillräckligt med protein, särskilt eftersom jag inte använder äggvitorna i äggmjölken. (Men jag sparar dem och försöker i alla fall få i mig dem på annat sätt, även om jag är väldigt trött på stekta äggvitor nu…)

Jag har för övrigt precis upptäckt att min affär säljer billiga fläskben med en del kött kvar på, perfekt att koka soppa på!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

keja01
0

Kokosflingor. 200 gram kostar bara 6 kronor. Går att blanda med grädde, kakao, ägg, köttfärssås, chokladbollar.

[GoForIt]
0

Billig Fiskgratäng med sälta - mums!

Hajmalfilé, fryst (som ofta säljs på lågpris) obs häll av all tinad vätska.

Häll över vispgrädde precis så fisken simmar i den.

Toppa med tapenad (på svarta oliver), bred rikligt över fileerna.

Gratinera i ugnen ca 30 minuter/180 grader.

Tillbehör efter smak.

Kvinnlig40talist
0

Gräddstuvad vitkål och stekt bacon:

1-2 portioner

Koka hackad vitkål i grädde (en näve vitkål per portion)
(grädde, nja, 1 dl till två nävar)
Koka tills det blir lite stuvningsliknande, knappa 10 min)
Stek en halvt paket bacon.

Klick CF på den färdiga rätten, lite svarpeppar, grönt, rött