LÄSK - låg kolhydrat m vitaminer - ett alternativ
Läsk som finns bl a på apotek och restauranger - och nu börjar dyka upp i livsmedelsbutiker lite här och där samt endast innehåller 4,2 g kh/100 ml, är Well's "Vitamin Care" och "Vitamin Defense".
Läsken innehåller fruktsocker, så kanske inte ett bästa alternativ för en diabetiker eller för den som kämpar med sockesug-monstret. Men som alternativ till vanlig läsk, tycker jag, att den står sig perfekt. Helt godkänd smakmässigt.
Du som gillar läsk och inte ännu har testat denna, prova!
Själv är jag inget läskmonster, dricker läsk 1-2 ggr/år, men fick ett par flaskor från min lilla mamma som hittat dem och vet att jag äter lchf numera.
Läsken innehåller ett antal vitaminer och mineraler samt ett lågt kolhydratvärde.
Exempel på innehåll i Vitamin Care Röd Grapefrukt som jag köpt senast, per 100 ml:
Energi 17 kcal
71 kJ
Protein < 0,1 g
Kolhydrater 4,2 g (fruktsocker)
Fett < 0,1 g
Natrium 0,01 g
Zink 1 mg
Vitamin B12 0,10 µg
Vitamin C 12 mg
Vitamin E 0,6 mg
Folsyra 40 µg
Biotin 30 µg
Lutein 0,2 mg
Fläderbärs-
extrakt 50 mg
Granatäpple-
extrakt 50 mg
Ingredienser: Vatten, fruktsocker, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumcitat), fläderbärsextrakt, granatäppleextrakt, askorbinsyra (vitamin C), luteinester, zinkglukonat, d-alfa-tokoferylacetat (vitamin E), cyanokobalamin (vitamin B12), folsyra, biotin, konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat), grapefruktarom, apelsinextrakt, färgämne (karmin).
Mer info på deras Webbsida: Well's Produkter
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

En riktig sk*tprodukt säger jag. Helt enkelt läsk maskerad som hälsodryck. En flaska på 0,5 l innehåller 21 g socker, lite mineraler och vitaminer. Nej tack!

Nej, absolute nothing för oss LCHFare. Helt fel vad gäller kolhydraterna. drick vatten
!

Eller - ät en frukt, drick vatten :-) , samma halt av kemikalier och fruktos!

4,2g/100ml är inte så illa. Problemet är väl hur ofta man dricker 1dl läsk och nöjer sig med det?
Att dricka lite läsk 1-2 gånger per år skulle inte ställa till det för mig heller, men jag är ändå rätt skeptisk till produkten som idé.
Fabricati diem, pvnc!
- Njäe, ni har helt rätt, hur ofta nöjer man sig med 1 dl läsk… Såg för bra ut för att vara sant. Jag hade lite för bråttom ba'…
Fast - som du också säger, greensis, det är inte så ofta jag dricker läsk så i det lite längre loppet gör det ingen större skillnad, för mig personligen. Men skulle jag vara ett "läskmonster" - ja, så hade jag nog fått tänka till två gånger extra.. minst!
Och natriumbensoaten - den reagerade jag nog på själv också. Har inte läst på så mkt om det ännu, men har tänkt göra det… för att se vad det är och vilka verkningar det kan ha.
Jag har hört de som reagerar på 'bensoat' - allergiskt bl a.
Kanske är denna dryck ett steg mot "sundare läsk" ändå…
(Björksavstråden, JAUS, var jag inne på och blev nyfiken. Vet inte om det är för sent att tömma björkarna här på sav redan… I så fall får jag satsa på nästa vår. Låter spännande i alla fall.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

#5: Hur får man tag i det om man inte har tillgång till några björkar?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tillräckligt mycket konserveringsmedel kanske kan döda de vänliga bakterierna i tarmarna precis som antibiotika gör. Långvariga antibiotikabehandlingar har skadat tarmarna för en del.
Det finns inte ens någon grapefrukt eller annan frukt i den läsken. Det är tillsatt fruktsocker, aromämnen, färgämnen och ett vitaminpiller.
#6 Andina, du kan ta björksaven när björken har små musöron. Efter det ska du lämna den ifred till nästa vår. Björksaven är optimal för oss när den är optimal för björken - alltså när den strömmar ut med full kraft och löven spricker ut
. Själv bor jag så till att jag väntar på dom första musöronen - då ska jag ut och tanka
!
Apropå dom kolsyrade dryckerna så tänkte jag också på en annan aspekt. I en annan tråd här nämnde någon att kolsyran öppnar nedre magmunnen och släpper ut maten för tidigt till tarmen,och det stör ju isf matsmältningen - om man nu dricker den med nyäten mat i magen alltså.
Jamen vad kul, Frodig! Då har jag tid på mig för musöronen har inte tittat fram här heller ännu.
Har läst tråden om Björksav och i länken som finns där till hur man gör, läste lite för hastigt och trodde att jag måste vara ute just när snön har försvunnit och det bara är några få plusgrader… (läste lite bättre nu och ser att savningen avstannar när löven slår ut helt).
Har stor tomt med blandskog, dvs många björkar… Undrar om jag ska sätta upp ett saftstånd här vid vägkanten och sälja björksav… 
jag tycker kranvattnet är oerhört gott, nån gång kan jag lyxa till det med en pressad lime eller citron……
#11 ingen dum idé med försäljning vid vägkanten om du har egna björkar! Hmm
… kanske borde samla på mig lite extra och sälja jag med…
Och visst iovis, kranvatten är fantastiskt gott det med. Förutom kaffe, som jag njuter av varje dag, så är kranvattnet det enda jag dricker 
Nej visstja, ibland slinker det ju ner en och annan whisky, eller ett glas rött också 
Apropå vitaminwell (som kör en stor annonskampanj i Sthlm just nu) så saxade jag det här från deras hemsida:
"Dryckerna har låg sockerhalt (mindre än mjölk och de flesta läsker och juicer) och innehåller en mindre mängd
fruktsocker (fruktos), inte druvsocker eller konstgjorda sötningsmedel. Fruktos påverkar kroppens sockerreglering på ett skonsammare sätt än
andra sockerarter."
20 g fruktos per flaska var det alltså. Hur är det, stämmer den sista meningen?
Orkade inte läsa vad alla skrivit, tyvärr. Men det skulle aldrig falla mig in att köpa denna produkt. Är glad att sonen väljer Loka Päron som lördagsläsk, och om den är slut blir det Loka Citron.
Om fruktos har Johanna skrivit en bra artikel. Jag aktar mig för det. Länk här

#14 Ja, den meningen stämmer.
Nu har jag druckit två flaskor på två dagar! Undrar vad de egentligen stoppar i flaskorna…
Något beroendeframkallande??
Det kan väl aldrig vara det nyttiga fruktsockret? 
Nu har det dykt upp något liknande - det är Coca Cola som säljer "vitaminwater" med en del istoppade vitaminer, men framför allt en väldig massa socker, 23 g per halvliter, om jag minns rätt. Färgerna är också häftigare, från lila till gult.