Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1145 ggr
DaMum
0

Kolhydrater i vitaminer?

Jag äter Friggs C-vitamin +, extra starka. Försökte läsa på burken, men antingen ser jag för dåligt eller så står det inget om det. Undrar hur många kolisar de innehåller.

Någon som vet?

Pasi
0

Äter du så stora mängder c-vitamin att du behöver bekymra dig om det? :D

hemul
0

De innehåller antagligen inga kolhydrater utan är sötade med aspartam eller nån annan skit. Det är alla de där brustabletterna.

Om du tycker du måste äta C-vitamin kan jag tipsa om en firma som heter Norrköpings Vitaminimport. Där kan du beställa t.ex. natruimaskorbat i pulverform.

Pasi
0

hemul - syntetiskt? Tror du att det är skillnad på naturliga c-vit och sytetiska? Om syntetiska är ok så borde vanlig askorbinsyra från affärens kryddhylla fungera!? :/

DaMum
0

Det är INTE brustabletter. Det är stora, hårda, runda, apelsinsmakande grejer. Tror de innehåller Acerola eller nåt sånt, så förbaskat liten text på burken så jag kan inte se.

Ser dock att det står C-vitamin + på burken.

Äter 2/dag. Har ju varit rökare i många år, och C-vitamin behöver ju tillföras dagligen.

Men de är lite väl goda…

hemul
0

De flestas mage tål inga större mänder ren askorbinsyra. Det är därför man oftast använder salter av askorbinsyra istället. Det är det nog i de flesta apotekspiller också, särskilt de där det står att de är "nautrala". Tar man bara små doser går det nog bra med vilket som.

DaMum, här står det med större text! Flört
http://www.friggs.se/default.asp?id=3859

SvartKaffe
0

Om de innehåller kolisar eller inte beror säkert på vilka "bindemedel/bulkmedel" som finns i produkten som utfyllnad. Kikade just på Mitt val Kvinna som jag har från apoteket och där finns nog en del som jag skall försöka slå upp innan jag köper ny burk.

DaMum
0

Tack ska ni ha! Och tack för länken hemul, så långt tänkte jag inte själv. Fast det står bara innehåll, inte något om kolhydrater. Funderar faktiskt på att maila Friggs och fråga dem.

hemul
0

Socker står först bland ingredienserna. Men tabletterna är väl så små att det kvittar.

DaMum
0

Ja, det är just det jag inte vet. Om det kvittar alltså. De är rätt stora faktisk, och jag äter två stycken varje morgon. Får sitta och suga och tugga på dem rätt länge. Det är som godis. Tyvärr.

odezza
0

Före LCHF åt jag stora mängder C-vitamin, jag var ju alltid förkyld då. Jag köpte en brustablett på apoteket, C-vimin 1 g. Jag tog åtminstone 2 om dan. När jag började med LCHF, så började jag läsa på förpackningarna, och såg att dom innehöll aspartam. Så när mitt förråd var slut så köpte jag inga fler.

Istället köpte jag en tablett, Ester C på hälsokosten, som inte innehåller vare sig socker eller sötningsmede. 1 sådan tablett innehåller 500 mg c-vitamin. Dom ska helst sväljas hela, vilket jag inte klarar, då dom är ganska stora, så jag måste tugga sönder den innan jag kan svälja. Men jag kände det som om jag inte mådde bra på dom, fick lite stelhet i axlarna.

Så nu har jag sedan någon vecka slutat även med dom. Jag vet inte, men jag inbillar mig att jag inte längre behöver några större mängder c-vitamin, med den här kosten. Ska bli spännande och se vad som händer när det har gått lite längre tid.

Kan tilläga att jag både röker och dricker kaffe, än så länge Flört

"still lost in space and time"

DaMum
0

Ja, jag får nog ta och kolla igenom sortimentet lite noggrannare. Jag köpte inte mina vitaminer på Apoteket, utan på MAXI, de var rätt billiga där.

magma
0

Odezza: Ester-C tror jag de hette som jag med köpte på hälsokosten, just för att de inte innehöll vare sig sötningsmedel eller socker. Tyckte du att du blev sämre i musklerna i axlerpartiet eller i lederna??? Bara funderar, för jag har blivit sämre denna vecka i ryggen än vad jag varit på ett tag.

odezza
0

Ja, magma, jag tror det… men jag är givetvis inte helt säker, det kan ju ha berott på annat… men jag kände en dag då jag tog tabletten, att jag mådde bra innan, men blev stelare och fick sämre allmänt välmående… och kände intuitivt att det berodde på tabletten. Jag hade känt av symptomen tidigare, men inte kopplat det til  ester-c lika starkt. Jag tänkte att jag borde sluta och se vad som händer, så nästa dag tog jag ingen… och det känns bättre nu, men det kan ju också bero på andra saker. Men jag tänker se om jag mår bra helt utan c-vitamin, och om det håller i längden… i så fall vore det ju bra, det blir ju mycket billigare så Flört

"still lost in space and time"