Klåda i nacken-kanske inte kosten?
Läste för ett tag sedan en tråd där många hade problem med klåda/eksem/utslag i nacken och om det kunde kopplas till kosten eller inte.
Här kanske är en lösning på problemet. Jag drabbades av detta för några år sedan - långt innan jag börjat med LCHF. Kliade ngt fruktansvärt och jag rev hela tiden, fick sår etc. Smorde med aloe och upplevde en viss bättring, men när jag sökte min husläkare fick jag sträng uppmaning att inte göra det. Min doktor ordinerar helst kortison mot det mesta, men jag använder inte det! Hon skyllde också på hormon-omställningar!
Efter ett tag löste sig problemet; jag kom på att det var etiketterna i köpta kläder! Sprättade bort allihop och se - ingen klåda - inga utslag! Jag är känslig för syntet och även om man köper kläder i naturmaterial så är ofta etiketterna i i syntet, plus att de har vassa hörn. Värst av alla är H&Ms. Och även om jag tålt det tidigare så blev något droppen…
Kan vara värt att prova för er som har problem.
Etiketter plågar mig också :) Annars så kan huden vara rätt irriterad när kroppen rensar ut, vilket ju händer när man går över på LCHF (vaktar på skadliga ingredienser och ratar kolhydrater). Jag får gärna små utslag då. Det har jag märkt tidigare i livet när man haft fasteperioder också.
Jag tycker också att jag är känsligare numera, inte bara mot salt, socker, starka smaker men också för beröring. Jag tror att det beror på att kroppen tidigare hållit vatten och att svullnaden kan ha fungerat som en känslodämpare. Vad tror du?

Jag tror att det kan vara viktigt att skippa sköljmedel, prova ut ett hud/miljö/vänligt tvättmedel och alltid tvätta nya kläder innan de andvänds. Tänka över vilket hårtvättmedel och kroppstvål som används, deodorant,lotioner etc. Ja överhuvudtaget definiera och ompröva kemikalietillförseln i det dagliga livet.