vikten av tillagningsmetoder
Jag vill lyfta fram tillagningsmetodernas betydelse när man äter en övervägande animalisk diet.
Vid tillagning i höga temperaturer bildas så kallade stekytemutagener, heterocykliska aromatiska aminer. De anses bidra till många fall av födoämnesrelaterad cancer i västvärlden.
Ämnena bildas i fisk och kött när tillagningstemperaturen överstiger 150 grader. Vid temperaturer på 250 grader och högre ökar mängden cancerfram-kallande ämnen snabbt.
Grillning, halstring och stekning i stekpanna är de tillagningsmetoder som ger mest stekytemutagener, och såser baserade på steksky från grillen eller stekpannan innehåller mycket cancerframkallande ämnen.
Tillagningstidens längd är avgörande för hur mycket skadliga ämnen som bildas.
Det kan bli mycket stekt mat och sky när man ska ta tillvara exempelvis den fettet fläsket i stekpannan som rekommenderas oft i de här samanhangen. MAt som kokas behåller
fettern och andra näringsämnen om man inte häller bort vätskan, utan att man får samma mngd mutagener etc.
Hur är det att laga kött i ugnen?

På vilket sätt är tillagningstiden av betydelse? Bör den vara kortare för att vara nyttigare, eller längre? Om man steker kött på låg temperatur borde det bli mindre cancerframkallande ämnen men också mindre vitaminer. Ska man koka på hög temperatur för att korta tillagningstiden? Jag får det inte att gå ihop riktigt… 
Jag brukar använda ugnen, ganska låg värme och längre tid. Jag tror det är nyttigare, men helt säker är jag inte.
Vi kanske skall äta maten rå.

#2 Om jag inte minns fel blir vattnet inte så mycket varmare än 90%, så det är svårt att koka på olika temperaturer.Det är väl en av anledningarna att det är skonsammare att koka. Det går ju att sjuda också. fisk och ägg behöver inte mer än 60 grader.
Det finns de som lagar mat i ugnen på riktigt låga temperaturer, som 100 grader . vill man ha köttet genomstekt tar det givetvis längre tid.
Varför skulle det bli mindre vitaminer av att steka på lägre temperaturer?
Jag tror inte tillagning med värme är så farligt, vi har ätit tillagad mat i någon form i minst en miljon år, så evolutionärt sett så borde vi ha hunnit anpassa oss till dom ämnena.
Andra djur har inte ätit tillagad mat och har då inte anpassats, så det är inget konstigt om djurförsök visar att dom är farliga för djur, det behöver inte betyda något för oss.
Även om vi också har ätit en del rå mat brevid den tillagade (i alla fall om man kollar på ursprungsbefolkningarna som fanns vid början av 1900-talet), det kan hända att man missar en del vitaminer när man äter bara tillagad, men jag tror inte det är farligt.
Jag tror att man kan leva ett långt och hälsosamt liv på enbart tillagad animalisk mat om man vill, ovavsett tillagningsmetod, sedan att det kanske hade varit ännu bättre att även äta lite rå mat ibland för att få lite extra nyttigheter, det vet jag inte, och jag har ingen avsikt att testa heller. Men visst äter jag en blodig stek ibland.
Detta blir både mitt första och sista inlägg i den här tråden, då jag inte känner för att diskutera detta ämne, jag har gett min syn på det.
#4, Det är allmänt känt att längre tillagningsmetoder ger mindre vitaminer. Om detta är sant eller bara en myt vet jag inte.
Vad bra att någon tog upp det här! Jag tänkte just på detta när jag igår råkade steka pannbiffarna lite för hårt.
Det är en angelägen diskussion och jag hoppas vi får några bra svar från sakkunskapen. Just vidbränt kött lär ju vara mycket cancerogent.

#4 Jag har fått för mig att ju längre maten tillagas ju mer vitaminer försvinner, men det kanske bara gäller vissa, typ c-vitamin. Och vad händer med vissa fetter, förstörs de om man tillagar länge eller vid hög temperatur? Eller båda kanske?
Om man tillagar på lägre temperaturer så måste tillagningstiden bli längre och du skrev så här:
"Tillagningstidens längd är avgörande för hur mycket skadliga ämnen som bildas."
Det var nog snarare det jag i första hand tänkte på som en aning förvirrande. För ju högre temperarur desto kortare tillagningstid.
Hm.. får väl bli ett inlägg till i den här tråden i alla fall.
#7, fetter som är stor andel mättat som t.ex. smör, kokosolja, etc, är ingen fara att steka, fetterna förstörs inte. Olivolja t.ex. däremot bör man bara ha till kalla saker, t.ex. smaksättare sallader. Det finns dom som säger att rapsolja och liknande är okej, men jag själv hade inte använt sådant annat än till t.ex. majonäs som är kallt.
Det stämmer att en del vitaminer inte tål värme bra, det gäller vitamin c och en eller två av b-vitaminerna, resten klarar värme utan problem, och även dom som inte klarar värme är det ändå lite kvar, även om en stor del kan försvinna.
Så, Olleronny, sedan hur länge följer du detta i din matföring? Har du sett någon effekt?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Förlåt en, eventuellt, korkad fråga - men vad är det som bränns när man bränner något på spisen? Är det fett eller protein eller vad?

#8 Jag tänkte nog snarare på fettet i själva fisken eller köttet man tillagar. Hur påverkas det?

Traditionell matlagning sker oftast i måttliga temperaturer hos naturfolken, och visst ger det både minst påverkan på produkten och det saftigaste köttet
Ofta sker det i kokgropar inlindat i våta blad och mera sällan som grillning över öppen eld
Så länge man använder mättat fett och inte margariner och oljor så är det nog ingen fara på taket att använda stekflott till goda såser
Larmrapporter utgår från att man steker i fröoljebaserade skräpprodukter

Sättet att tillaga maten har nog förändrats mycket de senaste decennierna.Både för vegetarianer och köttätare.Akrylamiden i potatsen tex.(Behövs det förresten fröoljor för att den ska bildas?)
På sextitalet åt vi mycket mera grytor: Kalops, dillkött, lappskojs,
köttsoppor kokt fisk.
Även om det mättade fettet inte omvandlas till skadliga ämnen, så gör proteiner det, och vi äter ju inte enbart fett.
Jag har svårt att se att de skulle finnas särintressen som vinklar forskningen, som förekommer när det gäller kostrekommendationer, när det gäller exempelvis mutagener.
Jag kan alltför litet om detta för att säga bu eller bä, men jag har hört från flera håll att vi inte får i oss tillräckligt med enzymer eftersom vi tillagar vår mat.
I och med detta skulle alltså ett visst mått av grönsaker vara essentiellt.
Säg det till mig, som är fakir…
Det var också något om surt och basiskt. Minns inte exakt hur det sas, men även där är grönsakerna viktiga för oss.
Som sagt, någon biolog eller kemist är jag inte, men jag funderar…
Kram!
Ni kan läsa om detta i en PDF.
När är det kokta fläsket stekt?
Om risker & nytta med upphettning av mat.
Innehåll
Värmebehandling konserverar och skyddar ……………7
Vad händer i hamburgaren? ……………………………….8
Mikroorganismer i mat – risker och riskhantering…….11
Från rått till smakrikt med mikrobiella aromer ……….15
Akrylamid och andra maillardprodukter ………………..17
Stekytemutagener ………………………………………… 20
Polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och nitrosaminer…….. 23
Effekter av upphettningsprodukter i mat - vad kan man visa epidemiologiskt?……………………………………………..27

Jättebra länk. Tack!

#15- intressant läsning. Rekommenderas fö den som äter mycket stekt bacon etc.
Vore intresaantat hitta me om vitaminerna vid värmebehandling.

Hittade den här gamla intressanta tråden när jag sökte just på om det är farligt att steka mycket mat. Tycker att det blir mycket omeletter, bacon och pannkakor…
Steker i smör eller kokosfett så det är väl hyfsat ok men enligt länken (#15) så bör man vara måttlig på bacon:
"Livsmedelsverkets råd när det gäller nitrosaminer är i korthet:
• Stek inte bacon vid för hög temperatur.
• Använd gärna mikrovågsugn för att steka bacon.
• Undvik ensidigt intag av stekt bacon."
Det jag känner dock, att som ny inom LCHF så är det så himla mycket att hålla isär och lära sig så jag fortsätter med att steka maten lite till tills jag landat mer i den nya kosten.
Hur gör ni andra, kokar/ugnssteker ni mycket? Jag gillar ju omelett/pannkaksfrukostarna så där finns väl något att fundera ut alternativ till och kanske inte steka varje morgon.

#19 Den stora risken med bacon är knappast bildningen av olika ämnen vid tillagningen utan snarare bildningen av nitrosaminer i magen (nitrit+ aminosyror+ magsyra), något som jag i alla fall tror bildar mångdubbelt mer nitrosaminer än bara stekning av nitritspäckat kött - en risk som självklart gäller alla charkuterier med nitrit, inte bara bacon.
Jag tror inte att stekning av mat i sig är nån risk - isåfall borde vi sett denna visa sig bland Masajerna, som grillar/grillade det mesta de äter.
Men sen är det klart att riskerna kan vara ackumulativa - en riskfaktor ger ingen skada, men när flera samverkar så gör de det.
Själv försöker jag att inte överlaga maten, lagar gärna i låg temperatur i ugn - och äter sällan bacon, utan väljer renare råvaror.