ryggskott av lchf?
Jag har ätit lchf ett år drygt. Detta år har jag fått ryggskott tre gånger. Min rygg var helt perfekt innan. Annars mår jag bra av kosten och magen är bättre och 10 kg är borta, men jag är så himla trött på att min rygg krånglar såhär. Jag måste ju sjukskriva mig hela tiden och min ekonomi är väldigt dålig. Kan det bero på kosten?
Jag tror inte du får ryggskott av LCHF. Min egen erfarenhet är att ryggen blivit bättre med denna kost.

Ryggen behöver magmuskler som håller den uppe. du kanske har gått ner en del i kg och omfång.

Min erfarenhet är den motsatta. Har blivit av med en massa konstiga ryggproblem som jag dragits med i princip hela livet. Jag hade ryggproblem som vältränad lättviktare men nu efter 18 kg tapp och 14 månaders LCHF är de som bortblåsta.
Nej jösses, min erfarenhet är också den motsatta! Jag har haft rejäla problem i snart 12 år, och fick varje år minst 2 kraftiga ryggskott som gjorde att jag blev sängliggande och fick krypa mellan toaletten och sängen! Sedan jag började med lchf juli 2006 så har jag inte haft ett enda ryggskott, *pepparpeppar* samt mycket mindre värk i ryggen.
ok, jag tänkte ifall det kan vara så att jag får i mig för lite av något viktigt näringsämne. Förut åt jag mycket grönsaker och 2-3 frukter om dagen. Nu äter jag i princip bara kött, fisk. ägg, smör, minimalt med mejeriprodukter och någon enstaka grönsak. Jag äter inga kosttillskott. Jag tänkte om det är något som bara finns i grönsaker/frukt som jag missar att få i mig nu. Kan det vara så?
Jag kan tillägga att jag inte heller äter kyckling el inälvsmat typ lever. Jag äter en hel del fläskkött, nötkött o lax

Ryggskott beror på att musklerna/senorna blir felbelastade. Eller sjukdom, som betcherews, som jag har, vilket jag fick på sockerkosten :)
Man borde ha färre ryggskott med LCHF, eftersom man bygger lättare muskler utan socker. :) Däremot mår man bra, så överbelastar man kanske, för att man gör mer?
Gå på massage, gå till sjukgymnast, och träna.
Och även min är det motsatta.
Hade tidigare problem med svag ländrygg, som högg och gjorde ont. Ofta ischiaskänningar (hur stavas det?) med smärta och domningar ner i benen.
Allt detta är helt borta. Och jag är fysiskt tämligen INaktiv, kan inte träna p g a sjukdom.
Med LCHF får du en bra grundmuskulatur, förutsatt att du äter ordentligt.
Hoppas dina besvär försvinner. Inte kul att ha ont!