Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6866 ggr
SirfalasEmy
0

Min mage har ballat ur

I onsdags förra veckan började jag känna mig illamående. På kvällen började jag bajsa väldigt löst. Det började göra ont när maten åkte ner i magen/vattnet (antar i magsäcken?).

På fredagkvällen började jag få riktiga kramper, eller vad jag ska kalla det. Kanske mer som trängningar, på detta ställe då. Då hade jag kräkts två gånger och avföringen var fortfarande jättelös. Smärtan kom mer och mer och jag hade den till och från hela tiden under kvällen och natten. Lite bättre så länge jag inget försökte äta. Så fort jag provade (mixade lite mat (kokt blomkål, kokta morötter och liite kokt kött +  smör) till en puré). Började känna mig svag och behövde något i mig.

På lördagen var det lite mer konstistens på avföringen, men på em blev det "vatten" igen. Det har gjort ont hela tiden, mer eller mindre. När jag får attackerna håller de i sig ca 4 sekunder.

Idag har jag insett allvaret och ätit rostemacka Gråter med lite bregott. Måste ju bli av med diarrén. Nu börjar jag fundera på om det är så att magsjukan triggat min gamla magkatarr som jag hade för två år sen…innan jag började med LCHF hade jag problem med magen i form av IBS (därför gillar jag inte att prova med macka…)

Men, det verkar inte göra någon skillnad på vad jag äter. Suck.

Hittade några gamla Omeprazol som jag tog en av nu. Får se hur det funkar. De är dock på gränsen till att vara för gamla.

Ska jag köra på med fett eller det är helt uteslutet nu?

Just nu vill jag bara bli bra, oavsett vad jag behöver äta.

eggbert
0

Hej!

Är du säker på att det inte är vanlig hederlig maginfluensa? Många i min omgivning har åkt på sådana som hållit i sig i ungefär en vecka den senaste tiden. Hoppas att det ordnar sig med magen.

mannepanne
0

Huruvida du ska "köra på" eller ej kan du nog bara själv avgöra, men jag kan berätta att sen jag började med LCHF med anledning av att jag hlrt att det ska avhjälpa IBS-problem så har jag fortfarande besvär då och då.

Klassiska IBS-grejer som antingen helt löst eller så hård att jag inte går på flera dagar och känner mig totalt uppsvälld.

På det stora hela mår jag dock överlag mycket bättre än innan jag började med LCHF. Det är otroligt mycket längre mellan besvären, och när de återkommer är de inte lika jobbiga.

// Manne

SirfalasEmy
0

#1 Jo, visst kan det vara en vanlig influensa

Jag hoppas verkligen på det,men just nu känns det inte så. Nu gör det så förbenat ont. Känns som om det är utspritt runt tarmarna, men mest uppe. Hugger till som bara den "mitt i" ibland också.

Mina kramper, bullrig mage, illaluktande fisar och ständiga toabesök efter maten försvann med LCHF. Dock har jag börjat fått mer ont i något som jag först trodde var njurarna, men idag förstår jag att det nog är tarmarna som gjort/gör ont. Sen vi la om kosten har det gjort ont var varannan dag i olika styrka, (men allt annat i kroppen har blivit bättre). Det har liksom molt till innanför revbenen. Just nu är det tio resor värre och på fler ställen. Är rädd att det är något vajsing med tarmarna.

Jag har alltid haft problem med magen och alltid ätit mycket socker och snask. Har harft en svacka nu några veckor där jag ätit fel då det hänt saker i familjen. Inte maten, den håller jag, men det har blivit mörk choklad, clementiner, och någon chokladbar slank ner. Mne det har jag satt totalstopp för nu. Kan liksom inte gå emot min egen övertygelse.

Nu kan jag inte äta nått känns det som.

Om det är magsjuka kommer jag hoppa på LCHF så fort jag bara kan igen. Men måste först och främst få slut på diarrérna. Har mått skit idag när jag ätit vitt bröd. Kroppen vill inte ha så mycket kolisar, den klarar inte det.

Är faktiskt rädd nu och ska ringa doktorn imorgon. Tyvärr är det ingen som förstår sig på LCHF, så jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Går till docent Ralf Sundberg i andra åkommor, men känner inte att jag kan ringa honom så här akut. Det får väl bli vårdcentralen.

Wildrat
0

Om du inte kan äta nånting så är det troligtvis nån slags magsjuka, kanske vinterkräksjuka. Det är inte alltid man kräks av den nämligen.

Med IBS ska du nog försöka hålla dig ifrån saker med vete i, jag har också IBS och har märkt att min mage krashar av det. Testa lite nyponsoppa eller blåbärssoppa istället, sockerladdat men iaf vetefritt. Det skulle jag göra iaf…

SirfalasEmy
0

#4 Jag kräker inte längre, men det som kommer ut på andra sidan är fortfarande väääldigt löst. Det är det, och smärtorna som oroar mig. Mest smärtorna.

Idag var första dagen jag åt bröd öht. Har inte ätit det sen vi la om kosten. Bad maken köpa hem någon potatis och provade det med lite smör. Han köpte även hem Proviva Blåbär, men det är så mycket skit i dem, bland annat vete.

Den nyponsoppan och blåbärssoppan du nämner, vad är det för sort? Skulle vara intressant att prova.

Tack alla för era svar! Ibland känner man sig liten när man äter LCHF.

SirfalasEmy
0

Kan man lämna ett avföringsprov för att se om det är magsjuka/influensa?

golftokig
0

Ihållande smärtor - sök läkare!!!

Lyssna på kroppen, den säger något. Be om hjälp att kolla. Ta reda på att det ÄR magflunsa, nån bacill och inget annat dumt. det behöver inte vara nåt allvarligt, men det är dumt, anser jag, att inte kolla.

My 2 cents, med omtanke.

SirfalasEmy
0

#7 Tack för svaret! Jo, ska ringa klockan 8 imorgon.

SirfalasEmy
0

Haha, det skulle vara när maten/vattnet åker ner i…och inte magen/vattnet. Krångligt att skriva ibland.

Wildrat
0

#5 Bara vanlig sockerstinn blåbärssoppa eller nyponsoppa (blåbär ska väl vara bäst för magen), inte Proviva. Proviva är väl ok men innehåller spannmål vilket inte alltid är så bra för känsliga tarmar. Vill du åt bakterierna är yoghurt eller fil med bra baciller ett tips.

Kolhydrater är ju inte bra men om det är det enda som stannar kvar så. Man blir ju så slut när inget stannar kvar så lite kolhydratenergi kan inte vara helt dåligt.

SirfalasEmy
0

Nu har det gått 7½ dygn och jag har inte fått ordning på avföringen. Jag har visserligen inte bajsat idag (knappt ätit nått heller - mer än en burk makrill). Får se vad som händer nästa gång det vill sig.

Igår kväll åt jag lite kyckling från ugnen, med smör och sen tog det fart igen. Fick ont och det bara rann. Första gången jag inte hunnit till toa. Fick även molande smärta bak mog ryggen. Obestämd

Ställde mig på vägen och på denna vecka har jag gått ner 1½ kg (har ca 10 kg till att gå ner, men det ska ju vara av rätt anledning).

OM man behöver åka in och få dropp…undrar hur det funkar med glukoset. Kände att blodsockret blev påverkat av Provivan och Blåbärsdrickan jag drack fram tills igår. Om man får dropp, då får man inte äta ngt samtidigt, eller?

Känner väl ändå att det är lite skönt att det inte kommit något sen igår kväll. Väntar med spänning på nästa omgång.

Solpuss
0

Jag hade liknande symptom i höstas. Det visade sig vara tarminflammation. Några tabletter Diom (Immodium) om dagen i några dagar och jag var som ny. :)

SirfalasEmy
0

# Aha, där ser man. Då ska jag genast ringa maken så han köper det på vägen hem (receptfritt va?)

Hur fick du veta att det var inflammation? Gastroskopi?

Solpuss
0

Receptfria, ja. :)

Ett helt vanligt besök på vårdcentralen. Jag berättade, läkaren klämde och skrev ut piller.

SirfalasEmy
0

# 14 Låter smidigt :) Läkaren kände på mig, men jag var mjuk och fin. Det gjorde förstås väldigt ont.

Fick du nått mer än Imodium?

Solpuss
0

Nej, bara det. Trodde inte att det skulle funka så bra som det gjorde - men uppenbarligen ställde hon rätt diagnos. :)

Hoppas du snart får hjälp och blir bättre, vad dina smärtor än beror på!

Kram.

SirfalasEmy
0

Vad skönt för dig att det funkade så bra Skrattande

Tack, vad gulligt av dig!