Ny(upptäckt) delikatess!
Kom på att jag fick broccolistjälkar i en sallad i somras och testade det idag. Himmel så gott det var. Skivade dem tunt och gjorde sallad med salladskål. Dressing av yoghurt (10%), lite olivolja, vitlök, salt o några droppar citron.
Tänker prova som dip också i smala stavar. Och här har man slängt massor med broccolistjälkar i många år. SUCK!
Oj, har du slängt dem?!? Jag har aldrig slängt en broccolistjälk! :)
Jag tycker faktiskt bäst om stjälken på broccolin - tillagad eller rå.
Tur att du kommit underfund med att stjälken är god!
Låter som en god sallad! Skall provas!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ja, visst är det pinsamt! Men vad jag vet har jag bara blivit serverad själva blommorna när jag ätit ute eller borta.
Och så tänker jag på alla dessa broccolibuketter som man kan köpa frysta. Vad gör de med alla de stjälkarna?
Har aldrig tänkt på att kasta bort dem.
Kokar dem med som sådan och får då lite tugg motstånd på samma gång.
Skall bli gott att pröva på i sallad.
Det är jättegott! Något som oxå oftast 'slängs' är roten på vitkålen - gör INTE det… är supergod att knapra på!..

Prova att göra coleslaw på riven broccolistjälk. Jättegott!

Gör som fransmännen - skala stjälkarna. Prova ! det blir mycket mjällare och godare.
#7 Ja, det var just det jag gjorde, blev hur gott som helst. Broccoli är ofta på X-pris nu, vad jag skall frossa!
Vitkål också - ser man på!
Är det nåt mer jag missat genom åren?
Ångkokar Broccolin, stjälkarna några minuter längre, försiktigt skalade stjälkar. mums :) sedan rikligt med sovel, kanske en fisk eller köttbit. OCH smör som jag blandar med kallpressat kokosfett, min variant av bregott typ, alla nyttigheter i detta kalasmål.
#9 Men prova stjälkarna råa också. Knaprigt och gott.