Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 14078 ggr
forzamilan
0

Slapp hud/överskottshud

Jag har gått på lchf-kosten i fem veckor nu och har gått ner 10 kg. Jag väger nu 105 och vill ner till omkring 85kg(jag är 185 cm). Då tänker jag att det är rätt så oundvikligt att man kommer få slapp hud runt magen. Men finns det något sätt som man förhindra det en aning på ett förebyggande sätt? Om man använder några cremer eller tränar på ett visst sätt medans man går ner i vikt? Och kan man gå ner mycket i vikt utan att få slapp hud? Tacksam för svar.

dufva
1

Det bästa är nog att ta det lite varligt så kroppen hinner anpassa sig.

Efter dom första snabba 10 pannorna är risken stor att skinnet behöver en långsammre takt för att hinna med i svängarna..

Även om man går ner snabbt fortsätter skinnet att dra ihop sig men efter en 3-4 månader går omställningen långsammare.

Processen avstannar inte helt men en rejäl skinnpåse kan ta åratal att få bukt med

Maia
1

Håller med Dufva, men sedan är det ju också så att om du masserar huden på magen med en kräm (eller kokosfett eller massageolja) så stimulerar massagen – inte krämen – blodgenomströmningen, och det verkar ju positivt på att huden återställer sig.

Och sedan är det också så att ju yngre du är desto lättare går det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

frodig
0

Det här är precis vad jag också har funderat över dom senaste dagarna.

Bra att du ställde frågan forzamilan, och tack för era svar dufva och Maia Glad.

Jag har tänkt att jag ska ta några lämpliga bilder och göra en jämförelse om t.ex. ett år eller så..

Jea59
3

Daglig torrborstning funkar rätt bra mot slapp hud

Maia
1

#4 Precis. Det stimulerar också blodcirkulationen. Skillnaden mellan torrborstning och massage är kanske att massage troligen är mer stimulerande för psyket. Hud-mot-hud-kontakt, även om man själv står för den, tycks öka serotoninnivåerna i hjärnan och skapa ett välbefinnande. Vet inte om torrborstning gör det. Oskyldig

[tillbakalutat]

bazz
1

Hur snabbt huden drar ihop sig beror på hur gammal du är, hur spänstig huden är och naturligtvis hur mycket hud du "får över". Räkna med att processen kan ta ett par år. Det går rättså snabbt i början men fortsätter sedan långsammare. Har du en rejäl påse så kan du naturligtvis inte räkna med att maghuden skall bli stram som om du aldrig haft en kängurupåse Flört men bättre blir det. Du tjänar på att gå ner långsamt så huden hinner med.

Maia
1

Jag kan också trösta alla som har funderingar med att jag själv oroade mig mycket över detta innan jag gick ner, men att kängurueffekten nu efter nästan 30 kilo inte är så farlig alls. Och jag är inte ung och spänstig och har dessutom fött fem barn.

Och om man betänker vad alternativet skulle vara så är smal + lite överskott i framvagnen inget att gnälla över.

[tillbakalutat]

frodig
0

Nä, de har du rätt i Maia!

fast jag ska fota för jag tycker det ska bli kul att se hur mycket kroppen kan åstadkomma alldeles på egen hand liksom Tungan ute..på några års sikt alltså.

Lotte
1

Läste att det tog 5-6 år för Skaldemans skinn att dra ihop sig. Intressant tänkte jag när jag läste det, för jag har alltid trott att enda alternativet är operation. Såg ett sånt program på em, där de fick operera en karl i tre omgångar, först kring magen, sen bröst/armar och sist ansikte och lår. Och vilka ärr det blir! Så det är skönt att veta att kroppen kan lösa det på sitt eget sätt med tiden..  har också oroat mig för massa skinn som ska bli över. Men, så segt som jag går ner är det inga större problem, haha!:)

Inke
0

Redan när jag vägde 95 hade jag häng på magen efter en op med s.k. bikinisnitt. Nu väger jag 70 och hänget har blivit mindre men slappare, rynkigare.

uzie
0

Har funderat mycket på huden också. Vissa dagar tycker jag den blir extra lös för att nån vecka senare vara stramare. Jag brukar använda scrubvantar när jag duschar och efteråt smöra in mig med Lush body butter. Kanske det som stimulerar krympningen?

UBCL
0

Hade tänkt starta en tråd i det här ämnet men hittade denna. Glad

Hur har det gått för alla här: forzamilan, frodig, bazz, lotte m.fl?

Jag har stått stilla på -37 kg nu i ett år och tycker att det krymper/drar ihop sig men tusan så långsamt.

Någon som har fler tips?

Funkar det med: Gjördel? – Bandagering? – Gympa? – Bastu? – Antirynkkräm? – Vattenmassage? – Massage? – ???

Här är en länk till en annan tråd som behandlar ämnet Skrattande

Bertil

[annalinnea]
1

ett annat alternativ är spanx! :D

UBCL
8

förlåt min okunskap, vad är spanx? – Spö?