Hi-Maize
Hejsan
Någon som har koll på näringsinnehållet på en produkt ("mjölersättning") som heter Hi-Maize. Jag har bl a sett den på LCHF-butiken och mindresukker men jag blir alltid skeptisk när jag inte kan hitta näringsinnehållet och hur mkt kolhydrater det innehåller. Vart jag än läser så står allt väldigt luddigt så jag drar öronen åt mig. Någon som vet mer?

Nä, jag var också inne och tittade. Tycker det är alldeles för dyrt för att ta hem och pröva. Och innehåll vill man ju se för det priset. Håller mej till det vi får äta tror jag.
på namnet låter det som någon typ av koncentrerad majsfiber..

Jag ser det som nån som komer å tjäna en massa pengar på oss som äter LCHF.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Det är resistent stärkelse utvunnen ur majs!
"De flesta typer av stärkelse bryts ner och absorberas av kroppen i tunn- tarmen, men vissa motstår denna nedbrytning och passerar genom tjocktarmen där de fungerar som kostfiber och förbättrar tarmhälsan. Denna typ av stärkelse kallas resistent stärkelse."
http://www.hi-maize.com/data.asp?id=250&lang_id=SV&country_id=SE&category_id=1
Vi hade uppe samma diskution om en annan produkt tidigare.. jag kan inte gå ed på att det är exakt samma sak.. men jag lutar starkt åt det hållet!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Resistent stärkelse = vanliga osmältbara fibrer alltså…
Jag googlade (också) runt lite grann, läste om Hi-Maize och om resistent stärkelse. Hittade att resistent stärkelse blev mat åt (goda) bakterier i tjocktarmen. Och jag hittade någon frågespalt där en IBS-patient ombads att testa att undvika resistent stärkelse. Annars påpekades det lite varstans hur nyttigt det var. Jag känner inget större behov av att testa det.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Den vanligaste formen av resistent stärkelse är kall potatis!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.