Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5839 ggr
snoflinga
0

Söta brödet

Hej!
Har fått en bakmaskin och upptäckte till min förvåning äntligen varför mina glutenfria bröd inte jäser :( I handboken står det att om brödet inte jäser är det för lite socker - och det stämmer, jag tar alltid bort allt socker ur recepten utan att veta varför det fanns där från början.

Nu har jag ju insett att särskilt mina glutenfria bröd behöver ha lite sött för att få jästen att fungera - men VAD kan jag använda i stället för socker? Vad är "nyttigast", honung eller kanske sirap? Sylt är ju det ofta tillsatt socker i så det känns fel. Russin? Men har jästen någon nytta av russinen?

Vad göra?

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Rynna
0

Ditt inlägg har hamnat i fel forum, va?

snoflinga
0

Kanske det - undrade bara hur man sötar bröden och får dem att jäsa när man lever på kolhydratfattigt? Det finns ju low carb-bröd, vad görs de på? Jäser man inte dem? Är de glutenfria???

Maia
0

Oavsett om ditt inlägg hamnat i fel forum eller ej, kan jag säga att en mycket liten mängd (mindre än en msk) socker/honung/sirap etc förbrukas av jästen under jäsningen och det gör alltså inte brödet sött i sig.

Normalt sett ingår inte ens glutenfritt bröd i LCHF-mathållning, men vi äter ju så olika och tål olika saker. Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

snoflinga
0

Flytta gärna inlägget om det ligger fel - jag vill bara ha svar Glad

[ngupa]
0

#2 surdeg?

vinteralvan
0

Jäser glutenfritt bröd överhuvudtaget. Jag trodde att det var gluten tillsammans med jästen som gjorde att det jäste.

Det flesta här äter ju LCHF och då äter vi inte bröd gjort på mjöl alls. Mjöl innehåller väldigt mycket kolhydrater. På forumet "bakverk" kan du nog lättare få svar av kunniga bagare.

yngwie
0

Hjorthornsalt kanske funkar.

Bjorne
0

Socker, sirap eller honung är mat för jästsvamparna och underlättar mycket för jäsningen. Under jäsningen omvandlas sockret till koldioxid och alkohol.
Detta vet varje hembrännare.
Det är koldioxiden som så att säga blåser upp brödet och gör det poröst. Alkoholen avgår förstås under gräddningen.
Tar man inte för mycket av det söta så kommer jästen att äta upp allt socker så att inget blir kvar.
I stället för jäst så kan man förstås använda bakpulver eller bikarbonat som också bildar koldioxid som blåser upp brödet.
Resultatet blir dock inte indentiskt.
Det är ju skillnad på vetebullar och sockerkaka.

snoflinga
0

Tack för alla svar, det låter ju bra att sockret används av jästen :) Får prova mig fram till minsta möjliga mängd!

#6 Vad använder man i stället när man gör "bröd" enl LCHF? Tycker det här forumet är lite lurigt, för det heter "Kolhydrater" men verkar vara strikt LCHF? Och LCHF betyder ju egentligen bara LOW carb, och inte NOLL carb? Själv har jag dragit ner massor på onödiga kolhydrater och gått ner 4 kg i vikt samt sluppit ledsmärtor, men utan att vara extremt kolhydraträknande. ÄR LCHF nolltolerans mot kolhydrater? Kanske man borde döpa forumet till LCHF istället för kolhydrater?

mirjap
0

#9 Kyss

Tisdag
0

#9 Jo, kan vara lite trixigt att veta vad som är low carb eller "to much carb"… Jag tror att för de flesta på detta forumet så går mjöl och bröd bort dock. De kolhydrater som tillsätts är främst från grönsaker. Men alla är vi olika, vissa tar en frukt eller en potatis då och då.

Maia
0

#9 Cool

Du kan göra brödliknande saker med malda nötter, mandel, kokosflingor etc + pofiber eller fibrex (se glutenfria hyllan) + ägg + smör + salt. Du hittar recepten under Recept på bröd och brödbaserade… till vänster.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

vinteralvan
0

Att baka bröd på nötmjöl eller bara ägg, keso och ost funkar för mig. Det är inte alla här som kör fakir (noll kolhydrater). Men som sagt mjöl ger väldigt mycket så det hoppar de flesta över. Glad

snoflinga
0

#12 Tack - där finns ju en hel del :) Vilken win-win situation grossisterna kunde göra, först sållar de bort gluten för sådana som mig för att sen sälja glutenet till de som vill baka low carb-bröd Flört hittade ett recept jag ska prova omgående, och lite andra som verkade intressanta!