Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5916 ggr
risten
0

det händer ju ingenting...

Nu har jag för andra gången börjat med lchf. första gången höll jag ut i 10 månader och nu har jag hållt på i 2 månader. men det händer ingenting. jag går inte ner något och jag har mycket att gå ner. har ett BMI på 40. tycker om maten som man kan äta men orkar inte hålla det så strikt när det inte händer något med kroppen. har läst olika artiklar om vad som kan vara anledningen til att jag inte går ner men hur länge ska man vänta? börjar känna mig desperat och omotiverad. har fått andra till att börja med lchf och dom har gått ner… vad ska jag göra? kan någon hjälpa mig?

isalu507
0

Hur äter du på en dag då? det brukar vara ett bra ställe att börja på när det gäller att hjälpa till med kosten.

Synd att du inte gått ner - men ibland KAN det ta lång tid, ett år eller så, innan kroppen släpper efter. När man har såpass mycket övervikt så förstår jag att det känns helt deppigt när man bara kämpar och kämpar och inget händer.

Men, hur ser ett par normala ätdagar ut för dig? Så har vi nåt att utgå från!

lizaohman
0

Jodå, här finns byst med folk som kan hjälpa dig. Börja med att skriva hur gammal du är, vad du väger och vad din målvikt är - längden kan också ha betydelse. Registrera sedan in en vanlig dags matintag i något av de program som finns tillgängliga på nätet - www.minmat.net är ett av dem. Du behöver inte bli medlem för att göra ett dagsintag. Sedan lägger du in ditt dagsvärde här, så vi får se hur fördelningen ser ut osv.

risten
0

Det har varierat lite för jag har läst massa olika böcker med lite olika innehåll och dom flesta skriver att man ska hitta det som passar för ens kropp. jag äter just nu mest ägg med majonäs och stekt kjött eller fisk i någon form. försoker hålla karbo på minimum… innan jul så skrev jag ner allting och höll mig till annickas 80-80-20…

jag har tyvärr inte skrivit ner nu sista veckan men jag äter bara saker jag får lov till. och så är jag inte så glad i att laga met så det blir mycket enkla måltider. omeletter och kokta ägg är väl det det går mest i.

risten
0

okej:

jag är 35 år och väger 110 kilo och är 165 cm lång.

det jag åt igår var:

4 ägg med majonäs

50 gramm salami

1 burk makrillfilè i tomatsås

Aniara4
0

80-80-20 är INTE ett alternativ för någon med BMI 40!!! Det blir svält och kroppen går i baklås! Testa och läs Skaldemans böcker istället.

camsve09
0

Skriv vad du åt i går! Glad

Själv åt jag räkor och cremé fraiche och lite paranötter till frukost. Kaffe med kokosfett och vispgrädde.

Stekt torsk, smält smör och broccoli till lunch

Äggröra med smör till kvällsmat och så ett glas vitt vin.

Någon mer kopp kaffe (likadan) under dagen och te med kokosfett på kvällen.

Mätt och belåten hela dagen.

risten
0

jag har läst och prövat han också men det händer ingenting. är det värrkligen säkert att alla kan gå ner med lchf?

camsve09
0

Oj, glömde skriva att jag är 168 cm lång och väger 78 kg, BMI runt 27.

Hade INTE blivit mätt på så lite mat som du äter!! Du behöver nog äta mer, Följ Aniaras råd!

risten
0

har i perioder ätit mycket mer efter det som skaldemann skriver men jag står stilla och det var det samma sist jag prøvade i 10 månader. kanske det finns nåt annat sätt att komma igång fortare?

isalu507
0

Vad är viktigast för dig, att gå ner i vikt FORT eller att gå ner i vikt på sikt och må bra?

Det går inte fort för alla, trots aftonbladets rubriker om att folk rasar 70 kilo på ett halvår, och det är något vi måste acceptera tror jag. Tålamod är något som är riktigt svårt. Jag antar att det inte tog dig tio månader att gå upp till dina 110 kilo, och det kommer ta dig mer än tio månader att gå ner dem med.

Ska bara börja med att hålla med de andra: äter du svältkost (annikas 80-80-20 kommer endast upp i typ 1200 kcal) så kommer du ingenvart. Då håller kroppen stenhårt i det du har och du kan räkna med att stå still på 110 kilo och sen gå upp mer i vikt när du inte orkar svälta dig längre. Ät rejält med mat. Hur länge följde du Skaldemans fakirkost utan resultat? Kom ihåg att en månad inte är lång tid att se resultat på, så det är också vitkig att du följer något konsekvent och inte hoppar runt mellan 80-80-20, skaldeman, kolhydrater, strikt igen, lågkalori, högkalori etc. Då blir kroppen helt nipprig och nojig och vet inte vad den ska göra!

golftokig
0

Vill bara skicka lite mod och ork och kraft!!! Det måste kännas kämpigt när inget händer!

Jag har "fastnat" lite och försöker nu äta mer fett. Det känns onekligen lite mysko att hälla en stor slurk vispgrädde i kaffet, smälta nästan 40gram kokosfett i stekpannan där ett halvt paket bacon puttrar (sen häller jag allt fettet i en bunke o vispar ihop med 2 ägg till en omelett som jag steker i samma stekpanna efter att ha lagt baconen på min tallrik), få två matskedar 34% creme fraiche till broccolin o köttgrytan (150 gr hemgjord högrevsgryta smaksatt med kaffe & stjärnanis bla - supergod) och när jag kommer hem majonnäs till makrillburken och stora bitar cheddar invirade i lite skinka. Men oj så bra jag mår!

Nu har du fått lite info om mitt matintag på kuppen! Glad

Jag åt nog för mycket protein och för lite fett för några veckor sen… Det betydde också att jag nog åt lite för stora portioner. Nu äter ju du, som det ser ut, väldigt mycket mindre än jag. Så jag sällar mig till de andra i tråden - ÄT MER! (menar inte att skrika, men att positivt uppmana!) har du provat att öka fettmängden du äter?

Kämpa på - vi är flera stycken som brottas med att det står still.. jobbigt är det, men visst är det lite skönt att inte vara ensam?

Cheesus
0

Jag tror att du äter för lite, och framför allt för lite fett.

Ät äggröra med en skvätt grädde och mycket smör i till makrillen. Ta några ostrullar till morgonäggen. Och gör ostplättar i ugnen (3msk majonäs, 3 dl riven ost, 3 ägg) till salamin.

Din kropp håller nog hårt i sitt fett om du äter sådär lite.

magmun
0

Håller med övriga i denna tråden och vill hävda att du äter alldeles för lite.

Det du listat i inlägg 4 är i princip vad jag äter enbart till frukost.

Glöm inte bort att en av de finaste bonusarna med denna kostform är att man faktiskt får/ska äta sig härligt mätt. finns alltså ingen anledning att hålla på och snåla med kalorierna.

golftokig
0

Får jag lägga till en sak? Nu när jag (modigt :-) ökar mitt fettintag och samtidigt vill äta tre mål om dagen, så är det spännande med ändrade hungerkänslor. Sitter på kontor och det passar mig bra att ta en lunchpaus precis som de andra. (äter på kontoret)

Tidigare blev jag JÄTTEHUNGRIG vid 10, fick då kaffe, o var lika vrålhungrig till lunch. Med min nya bacon+fett+2ägg-frukost kan jag enkelt skjuta lunchen en halvtimme elelr två o har inte alls varit sugen på fm. Väl hemma försöker jag känna efter så jag äter lagom, och även då mera fett än förr.. Alltså äter jag på nåt vis mindre än jag åt innan LCHF men med massor av mer fett förstås och mycket mer än när jag testat nån annan "diet". Förstår du?

Mattips: Ugnsstekt hel kyckling (tex med en skalad citron i magen) öst med smör - jättegott och inte svårt eller bökigt… bara som ett litet tips om du inte är så pigg på matlagning… Mannen i mitt liv åt ris till, jag lite broccoli och c-f…

MariaTherese
0

Fel tråd Skäms

dejsi
0

Äter du medicin? Vissa kan hämma viktnedgången

WilliamJ
0

Kanske detta kan vara något för dig, bra med kalorier men sällan.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c85c4477-f407-4425-97c3-b12778b83216

risten
0

har inte alltid ätit så lite som igår men känner mig deppad och mist lusten på att pröva.

Det är inte det att det måste gå så fort, men det borde ju ske något, eller hur?

12 månader är ganska länge och jag har prövat ut en del olika metoder…

men jag äter antideppressiva och lugnande medicin så kanske det har nåt att säga.

men ska pröva den där sjutimmarsgrejen.

tack ska ni ha allihop för att ni har svarat.

ullaka
0

undrar också varför det inte händer något ??? Känns mera som om jag gått upp i vikt ??

Ätit Lchf i 5 veckor ev. 6, så nu borde det ju märkas, men icke san icke.

Kanske äter jag för lite, men jag är inte särskilt hungrig vid måltiderna ??

Äter allt som oftast ägg och bacon, 1 - 2 stekta ägg och 1/2 pkt .bacon, stekta till frukost och dricker 1 kopp te till.

Ibland gör jag äggröra som blir som en typ omelett med 2 ägg som jag vispar tillsammans med ca 1 dl grädde. Steker också bacon till eller sätter i det i äggröran/omeletten.'

Har också testat äta naturell youghurt med högsta fetthalten jag fann med lite hallon i till min ägg- bacon frukost.

Till lunch är jag sällan särskilt hungrig även om det ibland dröjer 5 -6 timmar innan jag har möjlighet att gå ifrån och äta p.g.a mitt arbete. Middag kan vara samma att jag är inte speciellt hungrig, men äta måste vi ju alla göra. Försöker lägga till fett i form av keso, turkisk youghurt el. creme fraiche 34 % till alla måltider ca 2 msk. Äter annars både kött, fisk, kyckling och köttfärsrätter men uteslutit all potatis, pasta, ris, socker, godis, fika o.s.v.  Väger 49 kg och är 163 cm lång, men har fett på min mage alltså ser ut som om jag har bukfetma `????? Vad kan jag göra, någon som har några råd. Ids ej väga min mat, det känns för besvärtligt.

ullaka
0

Glömde … jag har ett jobb där jag rör mig mycket, sitter alltså inte still på mitt jobb utan går mycket och står. Sitter inte särskilt mycket ner. Tidigare när jag tränade styrketräning i kombination med konditionsträning så gick jag ner mycket snabbare i vikt än jag gör idag med lättare motion och Lc….-kosten ?!

isalu507
0

Well, Ullaka, du är ju underviktig, så ner kommer du noh inte gå med LCHF.

Om du tycker att du har sladdrig mage så skulle jag säga att du isåfall ska börja styrketräna igen för att få en fastare kropp med mer muskler. Då ser man smalare ut.

camsve09
0

Ullaka - 49 kg till 163 cm. Det låter inte som om det finns så mycket mer att gå ner? Håller med om att det verkar rimligare att börja bygga muskler och "tona" kroppen lite ifall du vill ha en slankare profil. Yoga och pilates, kanske? Gör mirakel för de inre musklerna, likväl som för de yttre.

Risten- Kämpa på! Med mediciner i kroppen kan man fungera annorlunda mot "mallen". Hoppas du med bra kost (ja, jag menar LCHF Flört) kan äta dig mätt varje dag, få dig att känna dig nöjd med vad du äter och så småningom så kanske vikten sjunker också. Men - framför allt måendet är väl viktigt?! Ät det du gillar och som är "tillåtet" enligt kostmodellen - det är ganska mycket - och försök att må så bra du kan! Det ska inte vara något kämpande eller tvång, då kommer det aldrig att hålla i längden.

Titta in på kostdoktorn.se - han skriver en massa om hur kosten kan påverka oss på olika sätt, det är inte bara en bantningsmetod.

Jag har inte heller gått ner något på kosten, men mår otroligt mycket bättre nu än när jag åt massor med kolhydrater.  I mitt fall tro rjag att det är stress som är i vägen, och då får jag först och främst koncentrera mig på det… Gå ner i vikt kan jag göra när jag börjar må bättre!

Zepp
0

Om man väger så mycket och äter så lite så bode man gå ner oavsett diet.. jag lutar åt att du har något problem som du borde undersöka.. några kan ha för höga fasteinsulinnivåer.. du skulle kanske ta några pover på vårdcentralen??

Är du säker på att du inte är diabetiker.. eller prediabetiker.. eller metabolt syndrom??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Mastre]
0

Antidepressiv medicin kan ställa till en del viktmässigt. En person i min närhet åt seroxat en period och gick upp 10 kg. Allt rasade av honom när han slutade med medicinen.

lizaohman
0

GOLFTOKIG: hej :) Om det inte händer något när du nu - modigt - ökat ditt fettintag, så prova utesluta mjölkprodukterna (utom smör förstås). Många går inte ner när de får i sig mjölkprotein, men andra klarar det också. Om du börjar öka i vikt/omfång så kan det vara en övergående fas, men försök i alla fall att benhårt hålla på principen att inte äta förrän du är hungrig - inte bara sugen eller klockan är si och så - och att sluta äta när du är nöjd, alltså steget före mätt. Då är man säker på att man följer kroppens signaler och inte överäter. För överätning medför givetvis energiinlagring. Kul att du trivs med kosten. Jag har liite svårt att sluta äta när det är gott och jag trillar ner i gräddträsket hela tiden, vilket gör att jag inte går ner. Men jag har hälsovinster i stället :)

sigyn
0

risten: Jag håller med Zepp om att du borde söka läkare och få ta prover på insulinnivåerna och fasteblodsockret. Själv gjorde jag det efter ett år med LCHF och ingen viktnedgång hur mycket jag än fakirade. Jag var insulinresistens med prediabetes. Alltså metabolt syndrom.

Det förklarade allt och nu så kämpar jag på för att få ner mitt insulinpåslag med LCHF och då UFO samt D-vitamin i högdos enligt kostdoktorn.

golftokig
0

#25 - Lizaohman - tack för uppmuntran! Det verkar som om något är på G att hända. Vågen visade mindre imorse - hurra!! Jag är en sån där varjemorronvägare, är road av att se hur mycket det kan skilja. Förr uppemot ett kilo mellan morgnar, nu betydligt stabilare. Men alltså på väg nedåt nu äntligen, verkar det som… har provat Kavlis nya majonnäs utan tillsats, men uj så odryg den är! har också gjort egen, men tycker oljan slår igenom smakmässigt så mycket… Gott med makrill, eller som ikväll - till lax - är planen.

Imorse hade jag nästan 50g kf i min omelett, men det tror jag blev för mycket då min annars så stillsamma mage bubblade o morrade lite..

risten: hur har du det? har du provat att äta lite mer? Att kolla med läkare låter vettigt också - hoppas du har en bra läkarmottagning så att du får bra hjälp. har du läst Aniaras nyårstråd? Inspirerade tycker jag! OCh jag ska absolut försöka få tag på Martin Ingvars bok om hur hjärnan styr vårt ätande - det finns mycket intressant att läsa!

Idag är det snöovädersdag, bäst att hålla i hatten! Skrattande

dejsi
0

Jag gick upp 40 kg på 3 år när jag åt antideppmedicin.

isalu507
0

Hej Risten, DET HÄR tycker jag att du måste läsa!

Anna Hallén är riktigt bra och det kanske kan hjälpa dig att få lite perspektiv på situationen när allt känns motigt och skit och ingenting händer!

ullaka
0

har idag vägt mig igen och har nu gått upp ytterligare 3 hg sen jag började med Lchf-kosten Rynkar på näsan.

Känns döötrist att jag går upp, jag vill ju neråt som alla andra.

När jag tränade och höll på vägde jag mellan 48 - 50 kg med muskelmassan, nu 49,4 sen jag slutade träna och börjat med Lchf.

Magomfånget ökar, jag får snart inte på mig mina jeans, så hjälp vad ska jag göra ?????????????????????????

Vill ju inte få en fetare mage, men får väl försöka börja om att träna igen och köra stenhårt med det också.

Vad kallas det prov ni pratar om här som kan avslöja om man har för höga fasteinsulinnivåer ???

Jag äter inga mediciner.

Försöker äta mat på bestämda tider och äter mig lagomt mätt, inte proppmätt och äter mkt. grönsaker, kan det påverka ??

Jagar hela tiden kolhydrater, så jag tycker då själv att jag följer Lchf stenhårt.

Betr. figur och hur man ser så har jag bevis på att man visst kan gå ner trots att du ser trådsmal ut.

Har en bekant som då givetvis är ung och ser trådsmal ut och har trots detta gått ner flera kilo av just Lchf.

golftokig
0

Risten - förstår att det är tufft. Du skriver att du försökt olika metoder, kan det vara så att kroppen inte hinner med? Anna Halléns sida som det länkades till ovan tyckte jag var väldigt bra och informativ. men att begripa att det tar tid och orka kämpa på - är ju inte samma sak!

Jag mumsar vidare på mitt k-f och tycker att det börjar röra lite på sig. halvt paket bacon + kf + 2 ägg är min frukost, plus kaffe med grädde. Väldigt gott måste jag erkänna! :-)

Jag vet inte hur jag ska skriva för att skicka över en massa energi och mod och ork till dig Risten, men jag hoppas du känner att vi stöttar dig massor.

camsve09
0

Ullaka - förstår din frustration, men kan bara säga att alla människor är olika. Alla är inte menade att vara supersmala, och det går inte att jämföra sig med andra. Jag har också modellsmala kompisar och har vägt som dom i ungdomen, men när jag var nere på deras viktnivåer såg jag inte klok ut. Smala pinniga ben, knotiga knän, svullen, stor mage och ingen som helst rumpa. Men SMAL var jag. Flera har dock påpekat i efterhand att jag såg osund ut (vilket jag var, i stort sett anorektisk).

Men du kan gärna diskutera vidare här på KiF för att få fler synvinklar. Kanske starta en egen tråd, så blir det lättare att hålla isär dig och risten.

För egen del så fokuserar jag på hälsan, trots en faktisk övervikt. Alltså 78 kg till 168 cm ej så vältränad kropp. Tungan ute

[Sias]
0

MOTION! som några nämnt gett god "vikt-hjälp", ges sällan råd om här på sajten - oftast är det enbart om maten! Vad kommer det sig? Kanske för att många, precis som jag, fått uppfattningen att motion inte är något viktigt när det gäller att uppnå viktminskning, när man håller sig till LCHF.

Men - nu har jag ändrat uppfattning:  Tror att daglig dos motion - för var och en lämplig - bör vara en lika viktig del av LCHF som maten - för att man ska må bra på alla sätt (inkl viktmässigt). Kanske t o m mycket viktig för den som är sockerkänslig ?

Det här är någpt jag fick upp ögonen för efter att jag nu i helgen börjat läsa boken "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar, Gunilla Eldh. Där motionens betydelse för vikten förklaras på ett mycket bra och lättförståeligt sätt.

Att motionera kan ta emot, för många - varför? Så här förklaras det i boken! (avsnitt; "Hjärnan vinner på bättre flås". sid 119)

"Innerst inne vet du ju att allt blir bättre  när du rör på dig. Varför sitter du ändå still så många timmar om dygnet, även på fritiden? Svaret finns mellan öronen!  Din hjärna är inställd på att all form av fysisk aktivitet ska minskas. Det gäller att i alla lägen spara på energi och bara använda den för att söka mat, hitta en partner och para sig eller försvara sig mot faror eller fiender.

Nu för tiden, när maten kommer till oss, vi kanske hittar vår partner via webben och inte blir jagade av björnar - försvinner de starkaste naturliga drivkrafterna  till att röra sig.

Då kan belöningssystemet i hjärnan bli en oväntad bundsförvant; men för att det ska ske måste du se till att din hjärna får uppleva den lustfyllda känsla som tränng kan ge"

Rekommenderar varmt boken!

[Sias]
0

LCHF-maten. För mig hälpte vare sig strikt LCHF, fakir, ufo eller att minska/öka på något av visst till att jag mådde bra, inkl viktmässigt. Vikten ökade sakta men säkert, efter drygt ett år - sommaren 2009 - var jag tillbaka på ruta ett med råge, dessutom  hade matsmältnings-besvären blivit allt värre - till slut kunde jag inte äta något av det som vanligtvis hör till en LCHF-frukost. Att alltid ha närhet till toa ett måste!

För mig var det något helt annat som hjälpte, Att börja äta frukt och grönsaker. Som jag uppfattat som att det, för min del,  FATTADES i LCHF-kosten! Något jag behöver för att MÅ BRA!  

Jag började sommaren 2009 äta frukt och  mycket bladgrönt, grönsaker (framförallt råa) och rotfrukter, utan att bry mig om kolhydratinnehåll.  Mådde bra av kompletteringen - matsmältningsbesvären försvann direkt, vikten slutade öka - har inte ökat, men inte heller minskat nämnvärt. ca 10 +kg hänger envist fast. Något jag inte tror beror på maten - utan på att jag rör mig för lite - att motionen är något som fattas - FÖR MIN DEL - något jag behöver komplettera med.

Jag äter fortfarande grönsaker varje dag till lunch & middag, äpple till kvällen.

camsve09
0

Mår man bra av att äta grönsaker kan man ju så klart göra det. Jag tror att det är viktigare att undvika socker, mjöl och tillsatser än grönsaker och frukt.

Motion får oss att må jättebra och är självklart bra för hälsan, men många kraftigt överviktiga har svårt att motionera. De kan ofta ändå bli hjälpta (gå ner i vikt) av LCHF-kost.

[Sias]
0

#35 När det gäller frukt så är det för mig viktigt att jag äter frukt - äpplet - på "rätt sätt" för att jag ska må bra. Äter enbart äpplet -inte tillsammans med någonting annat. Äter äpplet vid rätt tillfälle; På kvällen, 2-3 timmar efter måltid, inte som mellanmål, inte direkt efter måltid. Att frukten är färsk - inte tillagad, som t ex "LCHF-äpplekaka" till kaffet, smörstekt äpple.

Jag har full förståelse för att kraftigt överviktiga kan ha svårt att motionera  - men motion i LCHF-sammanhang behöver ju inte betyda att man ska gå på gym eller jogga fram i motionsspår - utan om att röra på sig efter sina egna förutsättningar. Jag tror att om motion ingick i LCHF på samma sätt som maten, så skulle många fler bli motivierade att röra på sig.

Visst är det så att många blir hjälpta, går ner i vikt - enbart genom att äta enligt LCHF, utan att motionera - det finns många berättelser om det. Men alla andra, som ropar på hjälp………..

Jag  tror att det vore mycket bra för alla som väljer att satsa på LCHF om motion vore  en självklar del av LCHF - precis som maten - med förslag på/ information om lämpliga träningsprogram, finnas böcker - på samma sätt som det nu finns förslag på matsedlar och böcker med recept.  

Som det är i dagsläget - med fokus så totalt på maten - tror jag att det lätt kan  bli så att man får uppfattningen att motion inte är något som hör hemma i LCHF, inget man behöver ägna sig åt. Lätt att tro att; "LCHF-kosten fixar allt inkl att  vikten rasar -  bara man äter som det sägs, motionera behöver man inte".

dejsi
0

Sias: Vad innebär ufo?

Catarina75
0

Du kan ha för låg ämnesomsättning. När jag hade det hjälpte inga försök i världen att gå ner i vikt. Och är din ämnesomsättning redan för låg pga sjukdom, kan du vara säker på att den sjunker ytterligare om du dessutom äter för lite = kroppen uppfattar det som svält och drar ned ytterligare på förbränningen.

Vanliga symptom är viktuppgång, stora svårigheter/omöjligt att gå ner i vikt, torr hy, grusiga ögon, risigt, glanslöst hår, håravfall, sköra naglar som lätt bryts, förstoppning, nedsatt immunförsvar, muskelvärk, abnorm trötthet, nedstämdhet, frusenhet och kalla händer och fötter. Alla behöver inte ha alla dessa symptom, men det är vanligt att man får problem med vikten och inte kan gå ned i vikt hur man än gör.

Har du för låg ämnesomsättning behöver du sköldkörtelhormoner i tablettform. Läs mer om hypotyreos (som det heter på fackspråk) på nätet och kolla om du tycker att symptomen stämmer in på dig. Diagnosen ställs med ett enkelt blodprov.

Lycka till!

[Sias]
0

#37 UFO - UnderFemgramOmdagen (5 gram kolhydrater).

Mycket bra förklaring finns att hämta genom att gå in på  "sök på sajten" ovan till vänster, skriva in UFO -  och sen välja "Fakir - Ufo? Skillnaden"

dejsi
0

Tack sias!Skrattande

nyborjare08
0

Sias, jag tycker nog att det ges råd om motion här på KiF. Det beror nog på vilka "glasögon" man har på sig när man läser inläggen Glad

Motion är absolut en del av en sund livsstil, jag håller helt klart med! Men det ena utesluter ju inte det andra. Man får inte heller glömma att mycket motion också ökar aptiten. Lagom är bäst.

Nu kanske jag drar förhastade slutsatser själv men den uppfattning jag personligen har fått av de som har problem med att gå ner i vikt är 1) de har just börjat med LCHF eller har bara hållt på 1-2 månader (och motionerar) 2) de har hållt på ett tag, gått ner lite men hamnat på en platå (och motionerar) eller 3) har något annat hälsoproblem/äter mediciner som hindrar viktnedgång (trots motion) 4) äter för lite eller för mycket (och motionerar). Min uppfattning är att det är få som inte motionerar i nån form.

LCHF är ingen "fastställd" metod och dessutom handlar det om så mycket mer än bara viktnedgång. För mig är det något som ingår på vägen till god hälsa liksom bättre immunförsvar, minskad astma, bättre sömn, lugnare mage, med mycket mer. Det finns en massa varianter och folk här på KiF ger ju goda råd utifrån egna erfarenheter och egen kunskap. Det är upp till var och en att ta till sig det som funkar för en. Och det är ju det som är så bra! Motion behöver alla oavsett kost, efter sin egen förmåga. Lagom med motion är bra för kroppen och knoppen och det kan vara det lilla extra som krävs i vissa fall för att börja ge minus på vågen.

ullaka
0

risten: Då du äter antidepressiv medicin så går du antingen upp i vikt eller ner i vikt, men allt som oftast upp i vikt.

Så jag tror enda utvägen är att sluta med din antidepressiva medicin och gå till roten med ditt/dina problem. Under tiden kan du fortsätta med Lchf-kosten för det  gör att du säkert mår bättre trots allt, även om du ej går ner i vikt.

Ett tips: Gå in på Fass.se här på nätet och i sökrutan skriv namnet på den medicin du äter så kan du kolla alla biverkningar där.

Ofta står det just viktuppgång som en biverkning,tyvärr.

golftokig
0

Risten - tänker på dig o undrar hur du har det??

Berätta!

Skaldeman
0

Insulin, kortison och antidepressiva mediciner ger viktuppgång.

/SSS

[Sias]
0

#41 nybörjare08 Jag vill inte att ristens tråd ska kapas - genom att börja diskutera motion - behövs en egen tråd för det. En tråd om LCHF - vardagsmotion, helhetstänkande.

Ett svar dock:

Håller med dig om att det finns motionärer i alla de grupper du nämner, självklart är det så -  men frågan är;

-Hur många av dessa som redan var inbitna motionärer när de började med LCHF och tack vare det fortsatt att regelbundet motionera? 

-Hur många som ser LCHF som en ny livstil där motion är en lika viktig del som maten - ser till helheten -  och tack vare det börjat ägna sig åt regelbunden enkel vardagsmotion?  

-Hur många det är som inte ägnar sig åt någon vardagsmotion alls -tycker motion/träning är något man inte behöver ägna sig åt, inte hör hemma i LCHF, p g a att de tagit till sig den så ofta förekommande "informatonen" och pratet om att motion/träning har "försumbar effekt på vikten", motion/träning ökar hungern, motion/träning är onödigt - man går ner i vikt ändå med LCHF, etc..

Men - det FINNS positiva uppmuntringar till motion/hälsa för den som valt att satsa på LCHF: Bl a i  AB bilaga Hälsa 16-17 sept 2008. Rubrik: ""Snabba på viktminskningen med enkel vardagsmotion".

nyborjare08
0

Starta en egen tråd om det Glad Med en undersökning kanske? Jag håller ju med dig. Motion ÄR viktigt för en bra hälsa. Oavsett kost.