Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3588 ggr
elin83
0

Frukost=hungrig hela dagen!

Hej på Er där ute!

Jag vill bara kolla av om det är någon mer än jag som märkt av detta fenomen.

Om jag äter frukost blir jag hungrig nästan hela dan och har svårt att låta bli att överäta.

Om jag däremot låter bli frukosten är jag ohungrig fram till kvällen och behöver inte äta förrens åttatiden. Men jag dricker kaffe!

Finns det fler med liknande erfarenheter eller kanske motsatta?

Go kvällGlad

Roarkish
0

Känner igen det där. Om jag väntar 3-4 timmar med frukosten så äter jag bara två gånger om dagen och blir inte hungrig på samma sätt.

Zepp
0

För mig är det tvärt om.. en bra fukost gör att jag äter mindre under dan!!

Men.. jag anar vad det handlar om.. om du har en hög kortisolhalt o låg insulinnivå på morgonen som håller uppe uttaget av reseverna så är du inte speciellt hungrig!

Likadant brukar det vara strax efter en fysisk ansträngning!

Men så fort man äter så svänger hormonbalansen om till lagring och när man inte längre har något att lagra så blir man hungrig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

elin83
0

Ja Zepp, det är också en sak som jag märkt. Jag blir mindre hungrig efter träning faktiskt… Hur ska man göra då med tanke på att det finns de som säger att om man inte äter kommer kroppen in i en "svält" och den spar på allt som kommer innanför munnen. Eller ska man helt sonika köra på med att äta lite och därmed vara mindre hungrig?!

Finns det fler som märkt av det det med mindre hunger efter träning?

Och en följdfråga; vad är kortisol?

Zepp
0

Om du inte tränar på elitnivå så tror jag på att äta när du är hungrig, som regel brukar jag så småningom få en glupande aptit efter ett tag!!

Kortisol är ett hormon som brukar betecknas som ett stresshormon,, det har bland annat till uppgift att höja energinivåerna i blodet som en reaktion på stress, trauma eller fysisk ansträngning!

Det är oxå det som gör att du vaknar på morgonen,, det är ett resultat av dygnsrytmen.. det höjer din blodsockernivå så att du vaknar pigg!

Det kallas för gryningsfenomenet och diskuteras främst av diabetiker.. då det ställer till det för dessa.. för friska är det bara normalt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

elin83
0

Träningen på elitnivå är lååångt borta, så jag passar på att käka på som jag gjort då!

Finns det fler som känner igen sig?

nr-9
0

Om jag tränar när jag är småhungrig eller hungrig försvinner det garanterat och det kan dröja flera timmar till innan aptiten kommer tillbaka. Även vid hård träning. Tror inte det är skadligt att gå utan mat några extratimmar, det viktigaste är väl att man äter och att det man äter är bra mat.