Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3469 ggr
Yezzan
0

Hur vet man om man är insulinresistent?

Hej alla!

Jag välkomnar mig själv till mitt första inlägg ;o) Jo, jag är nybörjare på så sätt att jag precis har börjat. Jag testade Atkins för sex år sedan, men slutade efter sex veckor då jag upptäckte att jag var gravid. Inte orkat med den radikala förändringen som LCHF-kost innebär (iaf för mig). Och nu väger jag drygt 100 kg till mina 155 cm, har inflammation i alla muskelfästen och mår verkligen toppen… not!!

Jag har iaf glömt mycket av det jag lärde mig för sex år sedan och försöker nu bena ut allt igen. Det finns definitivt mer fakta hit och dit än för sex år sedan *förvirrad*. Det jag iaf undrar över är hur man vet om man är insulinresistent? Tyder den kraftiga övervikten på det bara? Om jag äter "svältkost" så tappar jag kilon utan problem.. tills jag inte klarar av att vara hungrig längre.

Gör det skillnad för hur strikt jag ska vara med kolhydraterna om jag är insulinresistent eller inte? Jag velar lite mellan Annika Dahlqvists råd eller att ge mig på Sten Stures för 50+.

Jag tog iaf bort en massa kolhydrater igår och åt bara det som finns i grädde och avokado. Man har de abstinensbesvär man förtjänar ;o)

mikaelj
0

Glukosbelastningstest på vårdcentralen eller själv med blodsockermätare.

Yezzan
0

Glukosbelastningar har jag gjort några, men senast för sex år sedan, och de har varit bra. Tyder på att jag inte är resistent alltså?

Wildrat
0

#2 Du var inte det för 6 år sedan iaf…

PerH
0

Min egen erfarenhet

Om du ligger åt glukosintolerans, så ligger du lite högre med insulinet hela dagen, det sjunker långsamt, sedan fyller du på med mat när du får "känning" . Skulle du då mäta ditt blodsocker kommer du att finna att det inte är lågt.
Alltså snurrar fortfarande relativt mycket insulin runt i kroppen och hindrar fettförbränning.