halv gris
jag har fått hem en halv Linderögris, med skinn och allt. 
när jag nu ska tillaga dessa delar, typ stekar med ben och hud kvar, även lägg, låter jag huden vara kvar under stektiden?
Det skulle inte jag göra. Däremot kan man ha fettet kvar.

En halv gris? Dom ramlar ju bara omkull.
Nu skyndar jag mig att säga emot #1 här, svålen ger godare smak och saftigare kött, både när man kokar lägg och gör stekar i ugnen. Skär bort svålen efter tillagningen.
Om man steker fläskskivor är själva svålen god också, riktigt knaprg ska den vara.
Det är många som tycker det är osmakligt att äta skinn av någon orsak, men jag anser helt klart att det ska följa med ända tills maten är klar.

Hallo!
Tänk på alla fläsksvålar som diskuterats här,..i mååånga trådar..
Det köps "färdigt" i påsar,…men det är ju det som är "huden" på grisen! Kallas väl svål,..
"huden" blir liksom litet makabert,he he.
Normännen äter aldrig sin ribbe ( = tjocka spjäll ) utan rutad sprödstekt svåle!! Kanske inte danskarna heller på sin svinesteik….
Knaperstekt fläsk-svåle är en delikatess för måånga!
kanon, misstänkte nog att den ska vara kvar…. såg lite päls på en av dem…
Joo svålen låter bättre än hud… 
kanske ni har tips på hur jag tillreder dessa stycken med hud och allt?
fick revben också… får bestämt söka nätet på recept…
Hmm, huden ska väl vara skållad så pälsen försvinner? Fast precis allt kanske inte försvinner.
det var bara en ynka liten "toffs"

Är grisen vederbörligen slaktad enligt konstens all regler så är den både skållad o skrapad.. då är svålen helt ätbar!
Och på vissa styckdetaljer låter man svålen vara kvar, typ sidfläsk, flintastek och lägg.. sen behöver man inte äta upp svålen om man inte vill!!
Hemmaslaktad med mindre nogran skållning o skrapning så är det väl inte såå aptitligt med hår och hudflagor!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
den verkar ordentligt gjord och jag vet att den är slaktad på ett slakteri. Men det finns ca 5 strån på en fläck…

Då är det bara att skära bort den fläcken.. det är inget farligt.. men inte så aptitligt!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Det är väl att jag får äckelkänsla. Jag har nog varit med och skött om för många grisar och sedan även varit med på grisslakt som gör att jag har svårt för grisfötter, grishuvud, tuttraden och svålen.
men det är ju som man gör det. :-)