Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3416 ggr
0

Kolhydrater + Fett + Fibrer

Hej alla nu undrar jag igen :)

När jag äter kolhydrater torra (tex cornflakes) för jag ett väldigt insulinpåslag och blir helt snurrig i huvudet, tappar fokus och balansen och mår dåligt. Men äter jag den med lite rapsolja tex. så sänker de GI-värdet och det blir inte alls samma effekt jag mår bättre.

Men efter ett tag så blir jag sjukt trött! ögonen bara drar ihop sig och jag somnar typ. Typisk Paltkoma/Pizzakoma.

MEN äter jag Fibrer tex Fibrex tillsammans med detta så händer ingetdera. Jag blir inte trött, snurrig, ofokuserad och god balanshållning.

Det enda jag kan lista ut är att Fibrerna binder kolesterolet i fettet som då skulle göra att jag inte blir trött. Visseligen gör Fibrerna GI-värdet bättre också, ex. om jag äter Russin och Fibrex får jag inta alls samma verkan men det är inte bra för tarmen att låta fibrer ligga tort och skava.

(Kalla mig syndig som äter kolhydrater men jag gick LCHF i 4 Månader och fick sånna problem med vätskebalansen bl a. pga. Kaliumbrist så jag hoppa av. Jag kommer väll kanske i framtiden hoppa på LCHF tåget igen om kroppen skulle må sämre igen ;)

Någon som har vetskap i ämnet? - Tack! //Mikael

Andina
0

Mikael - Jag kan inte tillföra något till frågan. Men jag vill säga att du inte ska anse dig som "syndig"! Vad du gör är att hitta en form som passar dig och din kropp - och det är precis vad som i de allra flesta fall rekommenderas här på forumet. Alla är vi individer och våra kroppar reagerar individuellt. Lite kolhydrater äter de flesta - och då främst genom ost-/mjölkprodukter och grönsaker.

Det finns inga förbud - bara tips och rekommendationer så att vi alla kan testa oss fram.
Kanske fortsätter du ändå att dra ner på mängden kolhydrater som du äter - främst potatis/ris/pasta osv. I så fall är du kanske ändå inne på LCHF-banan.

Lycka till! Och hoppas att du får svar på din fråga!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wtn3
0

Kan inte hjälpa dig med just din fråga men om du någon gång väljer att prova LCHF igen skulle jag käka avokado, svamp (kantareller, champinjoner) och spenat för att undvika kaliumbrist, de är mer rika på kalium än de flesta frukostflingor.

mikaelj
0

Det enda jag kan lista ut är att Fibrerna binder kolesterolet i fettet som då skulle göra att jag inte blir trött. Visseligen gör Fibrerna GI-värdet bättre också, ex. om jag äter Russin och Fibrex får jag inta alls samma verkan men det är inte bra för tarmen att låta fibrer ligga tort och skava.

Sluta driv med oss.

linneaennil
0

Detta har inte alls att göra med det du frågade om, men du kanske är intresserad:

Att äta LCHF och skippa mjölkprodukterna, samt lägga till mycket kalium/magnesiumrika grönsaker (ev. nötter) tycker jag är ett väldigt hälsosamt och gott alternativ om man inte vill få kaliumbrist eller kalciumöverskott. Glad

Det är faktiskt det största problemet med LCHF-kosten. Man bortser en hel del ifrån de obalanser mjölk i stora mängder medför. Det är tveklöst därför många får "stopp" i magen när de ätit en kost som badar i grädde för länge.

Kaseinet i mjölken är ännu en sak man möjligvis kunde ifrågasätta om man ska proppa i sig.. Det är bland annat kopplat till förbättring av autoimmuna sjukdomar att utesluta det.

Annars är high fat toppen och socker.. mindre bra.

Lycka till :D

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket