Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2766 ggr
jamtlandstjej
0

Fett ut i blodet?..

Köpte i dag, för första gången, tidningen "Aktiv träning". Ville ha nåt att läsa i kylan som håller mig inomhus. Det var en artikel om marklyft som väckte mitt intresse, eftersom jag är lite sugen på att testa detta…

Nåväl, tidningen innehöll naturligtvis en hel massa andra artiklar, däribland en "Bantningsartikel", där tre män visde att och hur de gått ner ca 1 kg var /vecka under 8 veckor.  Tidningens "Bantningsexpert",Martin Kreutzer, har enligt dem, forskat i ämnet i flera år, och satt samman det program de använt.

Finns visst en del bra saker i det, som att minska på pasta, ris och potatis…MEN…det han allra först rekommenderar är att öka proteinintaget!

Anledningen till detta är att kroppen använder energi för att bryta ner proteinet (förvisso rätt om jag inte missminner mig..) men…i nästa andetag säger han att 100 kalorier från protein gör dig mättare än 100 kalorier från fett och att fettet dessutom försvinner direkt ut i blodet (?) och hamnar i kroppens energidepåer!..

Suck..

Ja, det är ju en kaloribaserad/reducerad kur, som förespråkar täta måltider för att hålla blodsockret uppe…för att förhindra blodsockerfall. Synd att de inte får lära sig att äta så blodsockret inte stiger. Då kommer de ju helt naturligt undan blodsockerfallet..

http://aktivtraning.se/node/10402

Wildrat
0

Det är väl klart att fettet går ut i blodet, hur ska det annars kunna användas? Även kolhydraterna och proteinet går ju "direkt ut i blodet" för användning. Vilket pucko som skriver i den tidningen!

Zepp
0

Förvisso har han rätt i att det åtgår extra energi för att omvandla protein till energi för kroppen.. den gör glukos av den och om glukoshalten redan är tillräcklig blir det sedan fett av detta!

Sant är oxå att protein är det som mättar längst.. men det har med det att göra att det ligger kvar i magsäcken länge!!

Problemet med hans energiteori är att man redan räknat med den extra energiförlusten när man bestämt energivärdet för olika macronuttrienter!!

Altså.. för de som äter för lite protein så är det bra att höja intaget.. lika för de som tränar flitigt.. men då inte för energiändamål utan för uppbyggnad av muskler!!

Man blir inte mätt av att äta fett.. man blir illamående av för mycket.. däremot så blir man ohungrig längre tid vid högre andelar fett i kosten.. längre tid mellan måltiderna brukar för de allra flesta leda till att man faktist äter mindre!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.