Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3077 ggr
tureberg
0

Lurad???

4 veckor in i LCHF, har inte ätit något bröd pasta, ris eller potatis! Första två veckorna visade vågen - 3kg, från 60,5 - 57, 5. Där har det sedan stannat i förra veckan. Denna veckan har fortsatt som vanligt, åt två morötter vid en skidutflykt som också inkluderade mycket fysisk aktivitet, samt en tunn skiva bröd på kvällen samma dag. Drack rött vin på kvällen, samt några bita 68% choklad. Idag skulle jag väga mig, och döm om min förvåning 61,3kg. Mer än innan starten!!!!! Dessutom hade jag klantat mig, när jag ställde vågen på en mjuk matta vägde jag bara 59,3! Vågen hade stått på den mjuka mattan vid tidigare vägningar, varpå jag drog slutsatsen att desa inte kunde stämma.

Känner mig så lurad, jag har verkligen "flygit" omkring och känt mig så smal… Nu är situationen värre än den var förut! Hjälp mig!! Midjemåttet är nog några cm mindre, kläderna har känts bättre, men nu undrar jag om det också var inbildning eftersom jag har trott mig vara så smal… Gråter Har läst Skaldemans bok att synderna kommer ifatt en några dagar senare, och att man inte ska bli upprörd över det utan lugnt fortsätta. Men detta är så ledsamt och nedslående. Har haft ont i magen också, ev lite förstoppad….

Tacksam för råd!

nobban7
1

Inte är du lurad. Vågar är mycket personliga varelser, har den stått på en mjuk matta ska den naturligtvis fortsätta stå på en mjuk matta för att du ska kunna jämföra.

Visst kan kolhydraterna göra att du lägger på dig vattenvikt men det rinner i så fall snart av dig igen.

Mycket fysisk aktivitet kan också innebära att du byggt upp musklerna och dessa väger ju mer än fett.

Känner du dig smal så är du smal, så enkelt är det Glad

Mervi
1

Det är inte ovanligt att man minskar i omfång men inte i kilon. Min fråga till dig, vilket syns??? Omfånget eller kilona.?

Hur lång är du?? du kanske inte skall väga mindre men med LCHF kan du forma kroppen och bli smalare.

Lycka till!

Andina
0

Du har med all säkerhet minskat i omfång - det har du redan känt och mätt.

Om du har gått upp i vikt också, så kan det bero på
… att du ätit mer kolhydrater och därmed "binder vätska" i kroppen - men det återställs inom några dagar.
… att vår vikt faktiskt pendlar 1-2 kilo helt 'naturligt' - det märker man om man väger sig varje dag (vilket jag inte rekommenderar, dock)
… att vågen inte står på samma ställe varje gång
… att du väger dig på olika tider på dygnet (alltså, kanske har du ätit olika innan vägningen - även dagen innan)

men det mest troliga är att det beror på
… att du byggt upp dina muskler lite, genom lchf-ätandet och träning!!! Muskler väger mer än fett.

Ett råd som återkommer här på KiF - mycket ofta - är:
Släng vågen - använd måttbandet! Om du vill följa din utveckling genom att kolla. Själv använder jag endast kläder och speglar som min "måttstock". Ja, plus känslan då! Det säger mer än några siffror på ett band eller en våg.

Så fortsätt att "flyga" - det är ju hur du känner dig som är det viktiga!

* * *

"Förstoppningen" - äter du mycket hårdost? Prova att dra ner på det i så fall (hjälpte mig bra)! Kokosfett kan sätta igång tarmarna också. 
Du skriver "ev lite förstoppad" - är det så att du känner dig förstoppad eller 'bara' att du inte har behövt tömma tarmarna lika ofta som före lchf? Många (de flesta?) upplever att man behöver tömma tarmarna mycket mer sällan genom att äta lchf - vilket alltså är en "naturlig effekt" av kosten.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

tureberg
0

1.54cm , inte så lång alltså, har ingen längd att fördela kilona på.

#1, känner man sig smal så är man smal!! Bra sagt, åh andra sidan så skriver ju Skaldeman att det är på foton och film som man ser verkligheten. Min son filmade mig med mobilkameran för någon vecka sedan när jag satt och spelade piano. Valkarna på ryggen har aldrig varit tydligare…. bläääSkäms

Tack för stöd och support!Glad

nobban7
1

#4 Att valkarna på ryggen aldrig varit tydligare kan ju bero på att du varit mer "jämntjock" förut och att det faktiskt släpper här och där?

tureberg
1

Ja, det skulle kunna va en teori. Kläderna som jag beställt hem passade allihop, det var ju en liten tröst i tillvaron.

ullisbullis
0

Skjut vågen!

Det kan bli deppigt att väga sig för ofta. Mät dig i stället.

Jag själv har inte gått ner något alls på ett år …

Men jag mår toppen.Glad