Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2496 ggr
lisols86
0

vårdkonstaterande...!

inne på slutklämmen av ssk utbildningen. ätit lchf sen några år o är bra övertygad.. min handledare råkar vara diabetessköterska och jag frågade idag efter vad hon gav ut för kostråd. "margarin, fettsnålt.. inget mättat fett… tallriksmodellen"… huvva…! men hon mjuknade när jag berättade om mina hälsovinster av lchf, och fick sig nog en tankeställare då jag var betydligt mer kunnig om bakgrunden till kostråden än hon själv… och samtalet avslutades med att hon nog inte var lika anti som i början,..

på lunchen hamnade jag mellan henne och en (väl tilltagen) dietist, och de satt och frågasättande blängde ner på mina ostdrypande, blänkande SSS-biffar medan de satt och sörplade söt, pulverbaserad fruktsoppa…. 

bara att inse. vårdyrket kommer bli hårt som lchf:are… konstigt vad folk blir provocerade när man äter fett. men inte fasen flyger jag på dem som går och knaprar gott och blandat före becelsmörgåsar.

Sindri
0

Men vilken tur att du snart finns därute för de som behöver. Inte funderat på att bli diabetessköterska?

Tilda-T
0

Sådana som du behövs verkligen ute i vården!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Zepp
0

Jag tror att det är som så att man byter inte åsikter som man byter skjorta.. har man proppagerat för ett visst sätt att äta hela sitt yrkesverksamma liv så tror jag nog man forsätter.. om även aningen mindre säker!!

Det som händer när det gäller paradigmskifte är att de äldre går i pension och nya med en mer öppen attityd tar vid!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

citrina
0

Jag blir väldigt upprörd när man ser vad som serveras på sjukhuset, precis allt utom kanske osten och pannbiffarna fullständigt dryper av kolhyrater. Kakor står alltid framme tillsammans med juice och saft. Tyvärr är det mycket svårt att på nåt vis påverka som ensam person. Det mesta är dessutom centralt upphandlat. Sen jobbar jag natt så jag delta knappt i "utfodringen".

Men jag kn berätta en glädjehistoria.

En bekans man är svårt leversjuk, eller var kanske jag ska säga. Han stod på transplantationslistan. Dessutom hade han fått diabetes.  Pga en infektion hamnade han på sjukhuset och där va maten dels äcklig och dels gav personalen haonom bara lightsaft tex att dricka. Mannen hade tidigare inte brytt sig om maten så mycket men hade slutat tvärt med alkohol för det hade han blivit tillsagd av läkaren. När han kom hem mådde han dels bättre och hade bättre sockervärden. Han slutade helt med socker och snabba kolhydrater och har förbättrats så han knappt behöver medicinera mot sin diabetes, dessutom har hans lever av nån eller flera anledningar hämtat sig så att transplantationen skjuts upp på obestämd tid.