kolhydrater i avokado och oliver
Jag har precis läst Atkins' första bok, och han skriver att vissa inte går ner i vikt i induktionsfasen om de äter avokado och oliver. Men om man går in i kolhydratlistorna på giviktkoll.se säger de att avokado och oliver knappast innehåller några kolhydrater alls. Sten Sture Skaldeman använder också dessa i sina recept. Så vad gäller egentligen…är avokado och oliver sockrade liksom det mesta i det stora landet i USA som ju Atkins utgår från???

Det finns 3-4% kolhydrater i många avokado- och olivsorter, är man känslig så kan det bromsa.
3-4% kan bli ganska mycket. Jag har sett olivälskare trycka i sig många deciliter oliver, så det kan ju lätt bli 10-12gr kolisar där. Är man någorlunda liberal med andra saker så kommer man över de 20gr som Atkins rekommenderar i indusktionsfasen ganska snabbt.
Eftersom de allra flesta går ner i vikt med ett kolhydratsintag på 20gr så tycker jag inte man behöver göra något förutom att hålla sig under 20gr under induktionen. Om du efter 2 veckor på induktion inte tappat något (ovanligt) så kan man börja rota i anledningarna, tycker jag.